2026-08-11, 23:57
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
En slarvig artikel i Expressen nu ikväll (21:18, 2026-08-11), om exet som larmade polisen (bodelningstvisten).
Tar upp den som ett exempel på att det tyvärr inte går att lita på medierna när det gäller att korrekt återge domstolshandlingar m.m.

Tre fel varav nr 1 och 3 väl är dom grövsta:
1. Rubriksättaren uppger att det skulle vara exfrun som larmade polisen. Citat "Misstänkta skärgårdsmördarens exfru larmade polis"
Denna felaktiga uppgift blir ju tvärfel med tanke på framförallt MGM exfru (Printscreen) eftersom det inte alls handlar om henne utan en helt annan person.
2. Expressens reporter E.S skriver: "Kvinnan hade precis kommit hem efter att ha varit bortrest i en vecka."
Det framgår inte av handlingarna att det handlar om någon resa. En liten detalj kanske, men fel är fel. I polisrapporten anges "en veckas frånvaro". Och situationen såg ut så att X försökte bo på annan plats varannan vecka.
3. Sen fortsätter E.S. "Tvisten om bostaden fick till slut avgöras i rätten, som bedömde att kvinnan hade störst behov av den.".
Fel. Tvärfel (Och detta felet är eventuellt mer graverande än när en rubriksättare sätter fel rubriktext).
- Det var en bodelningsförrättare som beslutade att kvinnan skulle tilldelas lägenheten.
- Detta väckte TN klander emot. TNs klander behandlades i domstolen.
- Domstolen avkunnande inte någon dom eller något beslut eftersom parterna enades och målet avskrevs.
- Parterna kom överens om att byta lägenheten (så det slutliga resultatet blev inte alls det som Expressens reporter rapporterar.
(men dessa detaljer är väl inte relevanta i en artikel i nuläget - men något mer korrekt behöver expressen ju skriva än nu).

Verkligen inte okej att slarva så som framförallt reportern har gjort!

Eskil Sinonsson verkar vara en allmän-ämnes-journalist. Det vill säga han är ingen kriminalreporter..Han skriver lika ofta om vädret, Sverigepolitik, Ryssland och Prideparader.
Jag personligen hade tyvärr inte lagt för mycket i kvaliteten på hans rapportering i kriminalfall.
Citera
2026-08-12, 00:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Att ta med någon ut på en ö kräver ändå ett stort förtroende, och de umgicks i ett par dar innan det hela skedde? Låter plötsligt uppflammande ...

Ö och ö. I Sthlm är allt öar, t o m Södermalm. Sollenkroka ö är väl väldigt enkel att ta sig till, som en stadsdel.
Citera
2026-08-12, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hur långt förhållandet varit innan de blev sambos är av visst intresse. Det kan förklara att han säljer sin bostad innan X fått möjlighet till bytet till Hagagatan. Då kanske de redan har bestämt att de ska flytta ihop? Här blir jag lite frågande hur det var tänkt med TNs bostadsfråga med tanke på önskemålet från X om att TN bara skulle bo på Hagagatan då han var barnfri? En försäljning av en bostad kan ju ta tid, men det kan ju även gå fort.
Enligt partsinlaga från X ska TN ha varit intresserad av att, efter försäljningen av radhuset 2019, köpa en bostadsrätt. Uppfattar att X tänkte sig ett upplägg - med tanke på bonusbarn m.m. - att TN respektive X har varsin bostad (X på Hagagatan - TN i köpt bostadsrätt). Och skulle en radhusförsäljing dra ut på tiden så går det ju att pendla från Gustavsberg till Stockholm varannan vecka, särskilt om man jobbar inne i Stockholm. Det är så jag uppfattar X tanke om inledande upplägg.
Så att dom skulle testa ett sammanboende varannan vecka, inledningsvis.
Citat:
Är han lika exploaterande här som efter förlikningen, då han helt fräckt fortsätter att bo kvar hela veckorna?
Parterna förlikades dec 2022 och tillträdde sina respektive nya lägenheter januari 2023.
Den sega perioden, som separerade individer - som fortsätter bo i nästan två år i lägenheten - låg innan förlikningen.
Upplägget under de två åren, kan beskrivas som att X försökte bo på andra ställen varannan vecka (då TN + TNs tonåriga son bodde i lägenheten) - och att TN varannan vecka skulle försöka bo på andra ställen. Men det sistnämnda skedde inte, enligt X (partsinlaga).
Citat:
Från ditt tidigare inlägg:
Hoppas det blev några svar i alla fall på dina frågor.
Det finns såklart fler detaljer men några av frågorna har jag inte sett uppgifter om i tvistemålet. Och annat är jag kanske lite för trött för att svara på
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-12 kl. 00:10. Anledning: taggar
Citera
2026-08-12, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Eskil Sinonsson verkar vara en allmän-ämnes-journalist. Det vill säga han är ingen kriminalreporter..Han skriver lika ofta om vädret, Sverigepolitik, Ryssland och Prideparader.
Jag personligen hade tyvärr inte lagt för mycket i kvaliteten på hans rapportering i kriminalfall.
Förvisso. Tänkte att eftersom den första artikeln (Afonbladets), nu är låst, så kan det bli flera som läser Expressens artikel i stället och får saker om bakfoten och/eller frågar i tråden vad som är korrekt eller inte.
Jo, jag såg att han är händelsereporter.
Men tror ändå att det kan vara bra - för de som är intresserade att hänga med i medierapporteringen - att ha i bakhuviudet, att publiceringar om aktuellt mordfall, kan innehålla fel.

Men vill inte köra någon djupare medieanalys - då får jag väl starta tråd i Medier och journalistik
Citera
2026-08-12, 00:23
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Det stod i en av artiklarna:
"Man efterlyste mannens bil och ringde till bensinstationer mot Stockholm. Inget gav resultat."
Jag såg ingen bil registrerad på honom. Kan det kanske vara en tjänstebil?

Citat:
Kanske det, om man arbetar som musei-tekniker.

Jag skulle säga att det är extremt osannolikt med en förmånsbil i tjänsten som får användas privat - talar vi statlig anställning är det i princip på generaldirektörsnivå det kan komma ifråga. Däremot finns det säkert någon som tillhör museet som används vid transporter men det är i så fall en ren tjänstebil som man inte har rätt att köra privat.

I så fall kanske troligare att han hyrt en bil över sommaren?
Citera
2026-08-12, 00:29
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Varför flyttade de inte bara ihop i hennes befintliga hyresrätt som var stor och fin? Känns ju som han haft detta som plan hela tiden. Att byta in hennes, bli delägare till den nya helt utan egna insatser, och sen kunna få en bra lägenhet via byte vid eventuell separation. Vid minsta antydan från honom att hon borde byta in sin lägenhet till en de skulle stå på gemensamt borde alla varningsklockor ha ringt för henne.

Fast detta bara är en bifråga så har den ältats till förbannelse i tråden redan. Samma undringar, samma argument rapas upp av ständigt nya (och ibland samma) skribenter.

Tror du att det är något unikt att två personer som vill flytta ihop bägge vill stå på kontraktet? I den motsatta situationen så är ju den som inte står på kontraktet tämligen rättslös. Fråga en jurist hur du borde göra i en sån situation och se vad du får för svar!

Det finns i tråden ett närmast analt behov att förklara varenda handling mannen har företagit sig som ett utslag av hans ondskefulla och beräknande natur. Varför fattar jag inte riktigt. Eller JO; jag fattar. En värld där människor som mördar någon är alltigenom onda och hemska är en enklare värld att leva i. Enklare än en värld som är full av människor som ibland gör bra saker och ibland dåliga saker. Där det inte går att dela in människorna i de onda och de goda (eller åtminstone de dumma och de snälla).

Är TN ond? Han begick en mycket ond handling. Men är han en beräknande, kontrollerande, våldsam psykopat och narcissist som bara tänker på sig själv? Jag vet inte. Och ingen annan i tråden heller, även om många inbillar sig att de kan veta på den lilla information vi har.

Det finns människor som åtminstone kommer mycket nära den beskrivningen. Men sannolikt är han - som de flesta av oss - en mer sammansatt karaktär. Man kan vara beräknande och försöka tillskansa sig fördelar i vissa situationer, men generös i andra. Man kan älska sina barn, vara snäll mot sina vänner och en lojal arbetskamrat. Men ha en mörk sida som kommer fram i kärleksrelationer, åtminstone givet vissa betingelser. Det finns mördare som bara tycker synd om sig själva för att de hamnade i fängelset. Men också mördare som ångrar sig och känner mer eller mindre konstant skuld för sina offers och deras anhörigas skull.
Citera
2026-08-12, 00:30
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag skulle säga att det är extremt osannolikt med en förmånsbil i tjänsten som får användas privat - talar vi statlig anställning är det i princip på generaldirektörsnivå det kan komma ifråga. Däremot finns det säkert någon som tillhör museet som används vid transporter men det är i så fall en ren tjänstebil som man inte har rätt att köra privat.

Det var inget statligt museum han arbetat på.
Citera
2026-08-12, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Det stod i en av artiklarna:
"Man efterlyste mannens bil och ringde till bensinstationer mot Stockholm. Inget gav resultat."
Jag såg ingen bil registrerad på honom. Kan det kanske vara en tjänstebil?
Citat:
Kanske det, om man arbetar som musei-tekniker.
Citat:
Jag skulle säga att det är extremt osannolikt med en förmånsbil i tjänsten som får användas privat - talar vi statlig anställning är det i princip på generaldirektörsnivå det kan komma ifråga.
Museet är (var) privat. Men jag förstår ju att det finns begränsningar vad gäller tjänstebilar.
Har dock stött på vissa arbetsgivare (privata) som haft något slags leasing-tjänstebil som tillåts för privat bruk också.
Citat:
Däremot finns det säkert någon som tillhör museet som används vid transporter men det är i så fall en ren tjänstebil som man inte har rätt att köra privat.

Kanske vanlig leasing, av stort företag som står som ägare i registren Vet inte hur snabbt polisen får tillgång till vem som leasar sådana bilar. Det kanske är något som polisen - beroende på leasingföretag - kan ha tillgång till genom leasing-registeraccess? (kan inte detta).

Närstående har nog kunnat bistå polisen annars med uppgift om aktuellt fordon.
Citera
2026-08-12, 00:41
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det var inget statligt museum han arbetat på.

Sorry, mitt fel som slarvade med bakgrunden. Antar att tillgången till privat körning med en firmabil kan vara lite öppnare i det här fallet?

Ser att Magasin III Museum for Contemporary Art Kommanditbolag har två bilar registrerade på sig: En Citroën Berlingo från 2014 och en BMW 530I Touring från 2002.
Citera
2026-08-12, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Fast detta bara är en bifråga så har den ältats till förbannelse i tråden redan. Samma undringar, samma argument rapas upp av ständigt nya (och ibland samma) skribenter.

Tror du att det är något unikt att två personer som vill flytta ihop bägge vill stå på kontraktet? I den motsatta situationen så är ju den som inte står på kontraktet tämligen rättslös. Fråga en jurist hur du borde göra i en sån situation och se vad du får för svar!

Det finns i tråden ett närmast analt behov att förklara varenda handling mannen har företagit sig som ett utslag av hans ondskefulla och beräknande natur. Varför fattar jag inte riktigt. Eller JO; jag fattar. En värld där människor som mördar någon är alltigenom onda och hemska är en enklare värld att leva i. Enklare än en värld som är full av människor som ibland gör bra saker och ibland dåliga saker. Där det inte går att dela in människorna i de onda och de goda (eller åtminstone de dumma och de snälla).

Är TN ond? Han begick en mycket ond handling. Men är han en beräknande, kontrollerande, våldsam psykopat och narcissist som bara tänker på sig själv? Jag vet inte. Och ingen annan i tråden heller, även om många inbillar sig att de kan veta på den lilla information vi har.

Det finns människor som åtminstone kommer mycket nära den beskrivningen. Men sannolikt är han - som de flesta av oss - en mer sammansatt karaktär. Man kan vara beräknande och försöka tillskansa sig fördelar i vissa situationer, men generös i andra. Man kan älska sina barn, vara snäll mot sina vänner och en lojal arbetskamrat. Men ha en mörk sida som kommer fram i kärleksrelationer, åtminstone givet vissa betingelser. Det finns mördare som bara tycker synd om sig själva för att de hamnade i fängelset. Men också mördare som ångrar sig och känner mer eller mindre konstant skuld för sina offers och deras anhörigas skull.

Jo det vill de säkert. Men man kan inte kräva att någon annan ska ge en en halv bostad för det. De var inte ens gifta. Hade känt varandra ett år. Han var inte rättslös. Han hade en bostadsrätt. Som han sålde, tog vinsten själv och sen bodde i en lägenhet ordnad på hennes bekostnad. Han kunde väl ha köpt något nytt så kunde de båda ha bott där?

Ska man båda stå på ett boende tillsammans så får man väl köpa något tillsammans. Och går inte det och man ska bo i hyresrätt och bara den ena har köpoäng så får man väl finna sig i att bara den personen står på kontraktet. Så är det när man inte är gifta, då är inte all egendom gemensam.

Dessutom jättevanligt att personer inte äger sin bostad, fast kanske oftast kvinnor. Brukar visa sig när den 15-20 år äldre mannen dör och hans barn från tidigare äktenskap ska ärva och frun då tycker att hennes livspartners barn ska bli arvslösa så att hon ska kunna bo kvar långt över sina tillgångar.
Citera
2026-08-12, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Jo det vill de säkert. Men man kan inte kräva att någon annan ska ge en en halv bostad för det. De var inte ens gifta. Hade känt varandra ett år. Han var inte rättslös. Han hade en bostadsrätt. Som han sålde, tog vinsten själv och sen bodde i en lägenhet ordnad på hennes bekostnad. Han kunde väl ha köpt något nytt så kunde de båda ha bott där?

Ska man båda stå på ett boende tillsammans så får man väl köpa något tillsammans. Och går inte det och man ska bo i hyresrätt och bara den ena har köpoäng så får man väl finna sig i att bara den personen står på kontraktet. Så är det när man inte är gifta, då är inte all egendom gemensam.

Dessutom jättevanligt att personer inte äger sin bostad, fast kanske oftast kvinnor. Brukar visa sig när den 15-20 år äldre mannen dör och hans barn från tidigare äktenskap ska ärva och frun då tycker att hennes livspartners barn ska bli arvslösa så att hon ska kunna bo kvar långt över sina tillgångar.
Radhuset som han sålde var ingen bostadsrätt. De är friköpta.
Citera
2026-08-12, 02:26
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Godtrogen kan man absolut vara i ett nytt förhållande, eller om man kanske inte bott ihop efter ett litet längre förhållande som särbos. Kanske de inte hade haft ett förhållande en längre tid innan de flyttade ihop? Man kan också ha blivit "dragen vid näsan" av någon som är beräknande och manipulativt benägen.

Här har du en artikel att begrunda apropå beräknande och manipulativa människor.

Källa: Expressen https://share.google/ykZLsBz7h3pezYmRg

Citat:
Kanske finns det något där som vi inte fått veta i tvisten, men det skulle kunna indikera på ett personlighetsdrag hos TN att vara envis, vilja vinna till varje pris, få övertag, få rätt, kanske även i förlängningen ha fortsatt kontroll över X. Han kanske inte bara tycker att han har rätt, utan är makt och - statushungrig (bo fint) och bryr sig inte om (oempatiskt) vad X förlorar. Han drar ut på tvisten genom överklagande, inte för att han tycker sig ha rätt, utan kanske för att han tror att han på det viset kan vinna över henne (förliking). Han verkar inte heller skämmas över hur han drar fördelar av situationen...

Varför är du så oerhört mån om denna "X"?

Du har ju i själva verket ingen aning om hur hon beter sig i en relation eller när det blir fråga om en tvist.

Citat:
Det verkar ju ändå då som att man uppfattar att det är TN som ligger till last för det hotfulla beteendet.

Tidigare har du skrivit rätt kloka inlägg i en helt annan tråd men ibland trampar du snett som nu.

Klicka nu på spoilern så vet du vad jag talar om.

Citat:
Ja, så kan det varit, ja. Man ringer nog inte i första taget.

Jo om någon vill lära sitt ex eller blivande ex en läxa eller försöka ta kontrollen i en maktkamp så finns det faktiskt personer som ringer. Vem tror du polisen lyssnar mest på rent generellt, en kvinna eller man? Det finns faktiskt kvinnor som drar fördel av detta.

Citat:
Hur långt förhållandet varit innan de blev sambos är av visst intresse. Det kan förklara att han säljer sin bostad innan X fått möjlighet till bytet till Hagagatan. Då kanske de redan har bestämt att de ska flytta ihop? Här blir jag lite frågande hur det var tänkt med TNs bostadsfråga med tanke på önskemålet från X om att TN bara skulle bo på Hagagatan då han var barnfri? En försäljning av en bostad kan ju ta tid, men det kan ju även gå fort.

Är han lika exploaterande här som efter förlikningen, då han helt fräckt fortsätter att bo kvar hela veckorna?

Törs man fråga vad all denna tidigare skåpmat har att göra med det aktuella fallet som handlar om en helt annan händelse med en helt annan kvinna ? Om du är ute efter att få en heltäckande bild av MGM så borde du åtminstone försöka vara lite opartisk eller vill du få MGM i dålig dager?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2026-08-12 kl. 02:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in