2026-08-11, 22:22
Medlem
Taufatts avatar
Jag är inte alls säker på att en region eller kommun skulle märka om de betalade fel på vad som ändå för kallas små pengar i sammanhanget. Regionen hanterar säkert hundratusentals faktureringar i månaden och har nog som bäst stickprovs kontroller. Har någon attesterat din faktura så är den ju godkänd och fel kommer bara att hittas vid slumpmässig extra kontroll. Så det är nog upp till ditt samvete att agera.
Citera
2026-08-11, 22:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Tack för alla reflektioner! Jag ändrade mig pga dessa och kontaktar dem så kan vi justera detta.

Men hel-vete om de svarar ’tack detta hade vi aldrig märkt’.
Citera
2026-08-11, 22:43
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Återbetalning med ränta är det värsta som kan hända, om du bara låter pengarna stå på kontot. Använder du stålar som du vet inte är dina kan det bli brottsligt.

Som någon sade, det är 10 års preskriptionstid och det finns ingen lag som säger att du måste upplysa om att du mottagit för mycket...

Det skvalpar runt lite mindre belopp i bokföringen från små missar andra bolag gjort. Revisorn låter det bara stå.
Citera
2026-08-11, 22:48
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
I somras utrförde jag ett uppdrag på faktura för en av våra regioner. Nu har de betalat alldeles för mycket, flera tiotals tusen kronor. Gissningsvis har en region rutiner som kommer märka detta, och jag kommer bli återbetalningsskyldig.

Min fråga är, vad händer om jag väntar tills de påminner mig att återbetala? Kan jag få drabbas av negativa konsekvenser? I forma av ränta, något slags straffavgift eller åtal?
Om du vill fortsätta vara deras kund och att de rekommenderar dig till andra är det väl bäst att du kontaktar dem och erbjuder en kreditfaktura.

Finns väl ingen bättre marknadsföring än ett gott rykte.
Citera
2026-08-11, 22:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Om du vill fortsätta vara deras kund och att de rekommenderar dig till andra är det väl bäst att du kontaktar dem och erbjuder en kreditfaktura.

Finns väl ingen bättre marknadsföring än ett gott rykte.

Sant.

Men det är de som är min kund, men fattar.
Citera
2026-08-11, 22:51
Medlem
Citat:
Tack för alla reflektioner! Jag ändrade mig pga dessa och kontaktar dem så kan vi justera detta.

Men hel-vete om de svarar ’tack detta hade vi aldrig märkt’.

Det får du eventuellt se som en bra att veta till nästa gång det händer
Citera
2026-08-11, 22:53
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Sant.

Men det är de som är min kund, men fattar.
Såklart, blev felformulerat där.

Detta är din chans att kunna lägga på lite i framtiden utan gnäll.
Citera
2026-08-11, 23:11
Medlem
serjisnebels avatar
Jobbar för ett medelstort företag där vi tar emot betalningar och vi får runt 10 fel/dubbelbetalningar varje dag. Vi kontaktar sällan någon kund om detta om det inte är jättestora belopp pga att det skulle ta för mycket tid att kontakta alla.

De flesta märker att de har betalat fel och hör av sig till oss så ordnar vi såklart med en återbetalning.

Du riskerar ingenting att sitta på pengarna, vi har aldrig betalat någon ränta eller fått någon förfrågan om detta eller fått någon räntefaktura utskickad till följd av detta.

Vissa (både stora och små företag) missar att höra av sig. Efter några år bokför vi bort dessa från resontran men historiken finns kvar. Skulle de höra av sig efter att vi rensat så går det fortfarande att få pengar tillbaka även om det är ovanligt efter att 2 år har passerat.
Citera
2026-08-12, 00:57
Medlem
bithaxs avatar
Jag har blivit bestulen av handlare mitt framför mina ögon (dubbel debiterad) och inte kunnat få tillbaka pengarna från varesig handlaren eller kortbolaget.

Så när dom stora killarna knullar dig i röven, då finns det lixom inget du kan göra.

Så det borde då egentligen vara lungt att skita i detta.
Och om de hör av sig så be dem dra åt helvete och säg att ingenting går att göra. Be om massa bevis. Dra ut på processen. Hävda att du inte fått några extra pengar och be dem kontakta sin bank.
Senast redigerad av bithax 2026-08-12 kl. 01:03.
Citera
2026-08-12, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag har blivit bestulen av handlare mitt framför mina ögon (dubbel debiterad) och inte kunnat få tillbaka pengarna från varesig handlaren eller kortbolaget.

Så när dom stora killarna knullar dig i röven, då finns det lixom inget du kan göra.

Så det borde då egentligen vara lungt att skita i detta.
Och om de hör av sig så be dem dra åt helvete och säg att ingenting går att göra. Be om massa bevis. Dra ut på processen. Hävda att du inte fått några extra pengar och be dem kontakta sin bank.
Enda rätta svaret!
Ta pengarna och stick...
Citera
2026-08-12, 05:12
Medlem
Citat:
I somras utrförde jag ett uppdrag på faktura för en av våra regioner. Nu har de betalat alldeles för mycket, flera tiotals tusen kronor. Gissningsvis har en region rutiner som kommer märka detta, och jag kommer bli återbetalningsskyldig.

Min fråga är, vad händer om jag väntar tills de påminner mig att återbetala? Kan jag få drabbas av negativa konsekvenser? I forma av ränta, något slags straffavgift eller åtal?

Brottsligt att inte återbetala ett så stort belopp om du haft anledning att upptäcka och förstå misstaget:
Citera
2026-08-12, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden
Då får vi ännu sämre vård då. Ett barn kan dö av svält för att du undanhåller detta kapital
Du kommer inte sova gott om natten.

😆
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in