2026-08-11, 18:58
Medlem
Clay Allisons avatar
I somras utrförde jag ett uppdrag på faktura för en av våra regioner. Nu har de betalat alldeles för mycket, flera tiotals tusen kronor. Gissningsvis har en region rutiner som kommer märka detta, och jag kommer bli återbetalningsskyldig.

Min fråga är, vad händer om jag väntar tills de påminner mig att återbetala? Kan jag få drabbas av negativa konsekvenser? I forma av ränta, något slags straffavgift eller åtal?
Senast redigerad av Clay Allison 2026-08-11 kl. 19:04.
Citera
2026-08-11, 19:02
Medlem
MrSwaggers avatar
Nej
Det är helt lugnt. De flesta större företag märker inte ens sånt förrän månader efter ändå.
Citera
2026-08-11, 19:19
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
I somras utrförde jag ett uppdrag på faktura för en av våra regioner. Nu har de betalat alldeles för mycket, flera tiotals tusen kronor. Gissningsvis har en region rutiner som kommer märka detta, och jag kommer bli återbetalningsskyldig.

Min fråga är, vad händer om jag väntar tills de påminner mig att återbetala? Kan jag få drabbas av negativa konsekvenser? I forma av ränta, något slags straffavgift eller åtal?
Det kan väl inte hända så mycket annat än att du får betala tillbaka det du fått för mycket, men det verkar allt lite "eljest" att det är de själva som får påpeka felet, det rätta vore ju att du själv påpekade det, ger ett rejälare intryck.
Citera
2026-08-11, 19:26
Medlem
Revisorn kommer att upptäcka detta, och de kommer då att kontakta dig. Betala tillbaka pengarna, det är ju inte dina. Eftersom det är så pass mycket pengar så vet de att du medvetet har valt att behålla dem, och du blir anmäld. Och du mår inte bra av att vänta på detta samtal.
Senast redigerad av Newton555 2026-08-11 kl. 19:29.
Citera
2026-08-11, 19:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwagger
Nej
Det är helt lugnt. De flesta större företag märker inte ens sånt förrän månader efter ändå.

Cool, tack.

Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden
Då får vi ännu sämre vård då. Ett barn kan dö av svält för att du undanhåller detta kapital
Du kommer inte sova gott om natten.

Nu var det inte sjukvårdsbudgeten detta berörde, men visst, berörd verksamhet drabbas negativt, i längden skattebetalarna Jag är emot det i sak, men tillräckligt egoistisk för att hyckla här.
Citera
2026-08-11, 19:28
Medlem
Inga direkta konsekvenser, men har du kommit in och får göra jobb åt regionen skulle jag vara rädd att aldrig få mer jobb av dom om du inte meddelar vad du som gått fel. Bättre salta nästa faktura
Citera
2026-08-11, 19:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Inga direkta konsekvenser, men har du kommit in och får göra jobb åt regionen skulle jag vara rädd att aldrig få mer jobb av dom om du inte meddelar vad du som gått fel. Bättre salta nästa faktura

Ja… det skulle va detta då. Nu lutar jag åt att meddela dem hehe
Citera
2026-08-11, 19:36
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:

" studsar " inte kasshen tbx ? =) / jerrrpppis
Citera
2026-08-11, 19:36
Medlem
RedRights avatar
Citat:

Ska du göra fler jobb så hör av dig omgående. Ser bra ut för framtida jobb/faktureringar. Salta andra fakturor istället.
Citera
2026-08-11, 19:56
Medlem
Citat:
Får jag fråga vad du egentligen hade tänkt att vinna på att behålla dem tills du får krav på att betala tillbaka?
Citera
2026-08-11, 19:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden
Men att små barn med uppsvällda magar dör för att regionen inte hade pengar till mat.
Det struntar du i?

Tror inte på det scenariot, så ja.
Citera
2026-08-11, 20:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Får jag fråga vad du egentligen hade tänkt att vinna på att behålla dem tills du får krav på att betala tillbaka?

Gambling. Allt på svart, hoppas på det bästa.

Nej men det ena är nog att de mot all förmodan skulle glömma det. Eller att det visar sig vara en korrekt utbetalning, trots allt. Chansen för att det skulle bli något av dem är liten, men om jag inte riskerar någon konsekvens så kostar det inget att vänta.

Men badwill hos just den kunden skulle vara värre än att sitta på pengarna, så jag får släppa det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in