2026-08-11, 20:08
Medlem
Det är inte ens säkert att det kommer att noteras. Men om det nu är så att du inte behöver pengarna så bara ring till deras ekonomiavdelning och frågar hur ni skall lösa detta problemet.
Citera
2026-08-11, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwagger
Nej
Det är helt lugnt. De flesta större företag märker inte ens sånt förrän månader efter ändå.

Regioner är inga företag. Så deras krav på att kräva in pengar är lagstadgade.
Citera
2026-08-11, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Gambling. Allt på svart, hoppas på det bästa.

Nej men det ena är nog att de mot all förmodan skulle glömma det. Eller att det visar sig vara en korrekt utbetalning, trots allt. Chansen för att det skulle bli något av dem är liten, men om jag inte riskerar någon konsekvens så kostar det inget att vänta.

Men badwill hos just den kunden skulle vara värre än att sitta på pengarna, så jag får släppa det.
Sannolikheten att de skulle glömma eller missa är minimal. Risken för badwill är desto större. Trodde först att du hade för avsikt att håva in räntan, vilket kändes väldigt tattaraktigt.

"Var aldrig oärlig för mindre än en miljon"
Citera
2026-08-11, 20:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Sannolikheten att de skulle glömma eller missa är minimal. Risken för badwill är desto större. Trodde först att du hade för avsikt att håva in räntan, vilket kändes väldigt tattaraktigt.

"Var aldrig oärlig för mindre än en miljon"

Finns väl inga konton med någon ränta idag hehe.
Citera
2026-08-11, 20:44
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
I somras utrförde jag ett uppdrag på faktura för en av våra regioner. Nu har de betalat alldeles för mycket, flera tiotals tusen kronor. Gissningsvis har en region rutiner som kommer märka detta, och jag kommer bli återbetalningsskyldig.

Min fråga är, vad händer om jag väntar tills de påminner mig att återbetala? Kan jag få drabbas av negativa konsekvenser? I forma av ränta, något slags straffavgift eller åtal?

Kanske någon sommarjobbare på regionens ekonomiavdelning registrerade fakturans belopp med fel valutakod? T.ex. om din faktura var på 1.000 SEK, men - litet beroende på vilket ekonomisystem man tillämpar - så klickade sommarjobbaren i fältet EUR och beloppet 1.000. Och så blir konteringen och utbetalningen ca 10-11 ggr för högt belopp.

Numera hanteras ju de flesta fakturainläsningar elektroniskt via exempelvis peppol så ovanstående scenario borde inte kunna inträffa. Men du fakturerade kanske inte i form av e-faktura och att regionens ekonomiavdelning därför blev tvungen att registrera din faktura manuellt? Och då kan det ju bli fel pga. mänskliga faktorn.
Citera
2026-08-11, 20:51
Medlem
ILoveKnarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Det kan väl inte hända så mycket annat än att du får betala tillbaka det du fått för mycket, men det verkar allt lite "eljest" att det är de själva som får påpeka felet, det rätta vore ju att du själv påpekade det, ger ett rejälare intryck.
Precis, det kanske till och med är ett test!!!!! Tror inte det, men du hade visat på bra karaktär och förmodligen kunnat göra mer affärer med dem i framtiden. Säkra många framtida jobb om chansen finns nu? Speciellt om du tror du kan få mycket jobb av dem.
Citera
2026-08-11, 21:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kanske någon sommarjobbare på regionens ekonomiavdelning registrerade fakturans belopp med fel valutakod? T.ex. om din faktura var på 1.000 SEK, men - litet beroende på vilket ekonomisystem man tillämpar - så klickade sommarjobbaren i fältet EUR och beloppet 1.000. Och så blir konteringen och utbetalningen ca 10-11 ggr för högt belopp.

Numera hanteras ju de flesta fakturainläsningar elektroniskt via exempelvis peppol så ovanstående scenario borde inte kunna inträffa. Men du fakturerade kanske inte i form av e-faktura och att regionens ekonomiavdelning därför blev tvungen att registrera din faktura manuellt? Och då kan det ju bli fel pga. mänskliga faktorn.

Ja det kan vara precis vad som hänt. E-faktura som strulade.

Edit: såg nu du skrev ’inte efaktura’. Sorry Detta var en sån förbannad efaktura, men strul inträffade och en ekonomisssistent hanterade den manuellt.

Citat:
Ursprungligen postat av ILoveKnark
Precis, det kanske till och med är ett test!!!!! Tror inte det, men du hade visat på bra karaktär och förmodligen kunnat göra mer affärer med dem i framtiden. Säkra många framtida jobb om chansen finns nu? Speciellt om du tror du kan få mycket jobb av dem.

Ja. Det är en återkommande kund sedan lång tid tillbaka.
Senast redigerad av Clay Allison 2026-08-11 kl. 21:48.
Citera
2026-08-11, 21:07
Medlem
-=Damian=-s avatar
om du driver företag tror jag du är bekant med begreppet bokföring.
om du fakturerar för en viss summa men det finns överskott så kommer ju revisorn du har undra.

Regionens revisor kommer också undra.

Eftersom utbetalningen finns registrerad så kommer det här märkas och härledas till dig.

Bäst är att kontakta betalande kund och återbetala överskridande belopp så att du inte sitter rejält i skiten senare.
Citera
2026-08-11, 21:11
Medlem
No-n-sences avatar
Om ordern är lagd i någon form av ERP-system så kommer faktura att studsa pga den inte matchar priset.
Citera
2026-08-11, 21:21
Medlem
ILoveKnarks avatar
Citat:
Ja. Det är en återkommande kund sedan lång tid tillbaka.
Speciellt om det är en kund sedan lång tid tillbaka! Varför överväger du ens detta?
Kan bli jävligt dålig stämning, långa tvister och om det är regionen skyr de nog inga medel för att få tillbaka sina pengar.
Citera
2026-08-11, 21:40
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ILoveKnark
Speciellt om det är en kund sedan lång tid tillbaka! Varför överväger du ens detta?
Kan bli jävligt dålig stämning, långa tvister och om det är regionen skyr de nog inga medel för att få tillbaka sina pengar.

Nej men planen var ändå att skicka tillbaka pengarna omedelbart de frågade efter dem. Men att jag skulle dröja utan att höra av mig kan nog ses som dåligt beteende.
Citera
2026-08-11, 21:55
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Nej men planen var ändå att skicka tillbaka pengarna omedelbart de frågade efter dem. Men att jag skulle dröja utan att höra av mig kan nog ses som dåligt beteende.

Är ingen jurist men haft eget företag. "Råkade ut för" en liknande pryl för länge, länge sedan. Väntade ut preskriptionen i tio år och hade sedan en underbar semester med sol, fruntimmer, sponken, horor och allt annat kul man kan ha!

Hade konsultat INKL sem ers men fick en separat utbet med just denna sem ers! Obs! Ett vanligt kapitalistiskt företag "drabbades" av detta. I ditt fall, då folkgemenskapens allmänna väl och ve står på spel kanske man ska reagera annorlunda, kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in