2026-08-12, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tack för alla reflektioner! Jag ändrade mig pga dessa och kontaktar dem så kan vi justera detta.

Men hel-vete om de svarar ’tack detta hade vi aldrig märkt’.

Sluta vara en fegis, ingen kommer märka ett skit,
Citera
2026-08-12, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Om du vill fortsätta vara deras kund och att de rekommenderar dig till andra är det väl bäst att du kontaktar dem och erbjuder en kreditfaktura.

Finns väl ingen bättre marknadsföring än ett gott rykte.

Spelar ingen roll, kommuner och liknnde måste ändå upphandla,
Citera
2026-08-12, 07:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Är du rak och ärlig och informerar de som betalat för mycket så kan de också tycka att du är ett reko företag som man gärna jobbar mer med och du får på det sättet mer jobb.

Nu ör upphandlingar lite knepigare inom kommun men ett plus i kanten är aldrig fel plus att du faktiskt har fått pengar som du egentligen inte ska ha.
Citera
2026-08-12, 08:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Är du rak och ärlig och informerar de som betalat för mycket så kan de också tycka att du är ett reko företag som man gärna jobbar mer med och du får på det sättet mer jobb.

Nu ör upphandlingar lite knepigare inom kommun men ett plus i kanten är aldrig fel plus att du faktiskt har fått pengar som du egentligen inte ska ha.

Fattar detta argument, men måste reda ut hur det funkar på en region. Tjänsten jag säljer är undantagen LOU. Stället jag utför mitt uppdrag är en liten enhet inom regionen, långt ifrån residensstadens ekonomiassistenter. Det är den enheten som är min återkommande kund, inte regionen även om fakturor etc behandlas av dem
Om vi förutsätter felet uppstod i en landstingsbyggnad hos en del konoliassistent, hur skulle de människorna som anlitat mig få reda på det?
Antar att de flera tiotusen kronorna skulle märkas i deras budget, men det är inte så att de skulle behöva skära ner på sin verksamhet pga detta
Citera
2026-08-12, 08:46
Medlem
edit: såg att du redan tagit kontakt med kunden, rätt val!
Citera
2026-08-12, 11:22
Medlem
Slapp no nu bara
Citera
2026-08-12, 12:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fattar detta argument, men måste reda ut hur det funkar på en region. Tjänsten jag säljer är undantagen LOU. Stället jag utför mitt uppdrag är en liten enhet inom regionen, långt ifrån residensstadens ekonomiassistenter. Det är den enheten som är min återkommande kund, inte regionen även om fakturor etc behandlas av dem
Om vi förutsätter felet uppstod i en landstingsbyggnad hos en del konoliassistent, hur skulle de människorna som anlitat mig få reda på det?
Antar att de flera tiotusen kronorna skulle märkas i deras budget, men det är inte så att de skulle behöva skära ner på sin verksamhet pga detta

Men om de nu märker detta så kommer de istället kanske svartlista dig när det gäller framtida jobb även om du nu jobbar som leverantörens leverantör.
Behöver du dessa pengar för att överleva denna månad eller skulle det bara bli en fin bonus åt dig?
Kommer det sen ett återbetalningskrav från beställaren så är det bara jobbigare skulle jag säga. De brukar leta efter felaktigheter och ekonomer kan vara duktiga på att hitta dessa.
Citera
2026-08-12, 12:12
Medlem
Tror du har en 3års regel, och sen kan du ju också vara slarvig och inte hålla koll på summor som kommer in...

Tänk på karma bara... Kanske kan få.mer jobb i slutändan genom att vara rakryggad?
Citera
2026-08-12, 15:58
Medlem
Enklast är att kontakta kunden och fråga hur de vill ha tillbaka pengarna igen
Citera
2026-08-12, 17:44
Medlem
norther1s avatar
De anställda på min ekonomiavdelning är helt tappade och missar sånna här saker hela tiden. Inte en chans att de skulle få för sig att dubbelkolla vid senare tillfällen. Om jag vore dig hade jag nog spenderat pengarna på att fräscha upp kontoret, extra bubbel till firmafesten, en thaimassage för kropp o sinne och kanske en liten liten runk
Citera
2026-08-12, 17:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Ringde regionens ekonomiavdelning och frågade om de saknade lite pengar. Fick prata med dem ekonomiassistent som handlagt min faktura.

Rätt besviken på hennes bristande tacksamhet. Ungdomlig oförstånd eller bara less? Skulle ringt den enhet som köper min tjänst istället.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in