2026-07-12, 13:51
Medlem
eightbugs avatar
De flesta tycker ju såklart att det är ett dåligt beslut. Vi kör ju teamsmöten jämt med de andra funktionerna inom Scania. Oerhört sällan man träffar någon fysiskt som inte gör exakt samma som en själv. Vårt kontorslandskap kommer bli helt överfullt.

På gruppen har snacket varit lite « vänta och se » om de drar tillbaka beslutet/ändrar sig efter nyår om tillräckligt många slutar. Oklart om någon annan förutom jag har sökt jobb men jag skulle inte bli förvånad om det är fler som gör det i september oktober. Det beror på hur 5 dagar i veckan efterlevs på grupperna och avdelningarna. Om cheferna ser mellan fingrarna så kanske inget händer.

Förövrigt tycker jag att NyTeknik hade en vettig vinkel att Scania slarvar bort sitt bästa kort att kunna erbjuda ingenjörer i Stockholm en hybridplats på Scania utan att de för den delen måste flytta till Södertälje som i sig inte lockar..
Citera
2026-07-15, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Hur är stämningen på jobbet och hur går snacket mellan er och kollegorna? Söker alla nytt nu eller?

Finns misstankar bland personalen att Scania vill att folk ska sluta?

Jag tror att få kommer söka nytt innan beslutet är genomfört och man ser utfallet.

Jag tror inte Scania gör detta istället för att säga upp folk, jag tror man gör det för att det fungerar dåligt när hälften av personalen är hemma på måndagar och fredagar. Vissa arbetsuppgifter går inte att planera och kräver att man är på plats (tex support vid testning i bromsbänk eller fordon).

Att man inte planerar för återgången med fler kontorsplatser och utbyggnad av parkeringsytorna, tror jag är ett stort misstag. Att det blivit så är nog en följd av beslutet är taget ”för högt upp”, de som har tagit det här beslutet vet inte hur det faktiskt ser ut i kontorslandskapen.

Jag hoppas att jag har fel och att det flyter på smidigt i höst.
Senast redigerad av KlongKlang 2026-07-15 kl. 18:48.
Citera
2026-07-15, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om det som det påståtts i tråden att det inte finns tillräckligt med kontorsplatser för alla så verkar det onekligen vara strategin. Annars hade man ju löst det innan man tvingade in alla.

Jag tror tyvärr inte man förstått det. För det verkar som om det arbetas febrilt på att tas fram fler platser. Även när det gäller parkeringen har man sparkat liv i en gammal nödlösning.
Citera
2026-07-15, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
De som jobbar hemifrån jobbar väl bara max 2 timmar istället för de 8 som de skall.

Tillfället gör tjuven, som det så sant heter.

Möjligt man är mycket mer effktiv de 2 timmarna när man slipper jobbiga kolleger som skall störa en hela tiden, menn bra att saker går tillbaka till hur det skall vara.

Är det så du jobbar? Två timmar om dagen.
Min erfarenhet är att det finns extremt många arbetsskygga individer på arbetsplatser, som helst fikar eller snackar skit med sina kollegor.
Tjänstemän som kan jobba på distans har ofta väldigt tydliga mål. Gör exakt samma arbete hemifrån som om de var på kontoret.
I dagens slimmade organisationer finns det ytterst få tjänstemän som kan komma undan utan att utföra sitt arbete.
Du låter som en avundsjuk snubbe som inte gör det du ska på jobbet.
Citera
2026-07-18, 05:05
Medlem
Tranquility Bass avatar
Väldigt få som har ett arbete där det räcker att arbeta 25 procent och sedan sitta och löka resten av arbetstiden. Fungerade säkert för 40+ år sedan men inte med dagens slimmade organisationer.
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
De som jobbar hemifrån jobbar väl bara max 2 timmar istället för de 8 som de skall.

Tillfället gör tjuven, som det så sant heter.

Möjligt man är mycket mer effktiv de 2 timmarna när man slipper jobbiga kolleger som skall störa en hela tiden, menn bra att saker går tillbaka till hur det skall vara.
Citera
2026-07-18, 05:34
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Där jag arbetade insåg vi rätt snabbt att driva projekt försämrades radikalt när man jobbar distans mot att kunna träffas direkt på arbetsplatsen.
Jag har fått samma koppling från projektgrupper på Volvo. De såg precis samma.
Funkar bra att avrapportera men knappast för mer diskussions former.

Så som kontorsnisse på Volvo arbetar man bara med personer som sitter på samma kontor? Det fungerar att arbeta med folk i Indien eller USA men inte med någon i Mölndal? Visst finns det arbetsuppgifter som fungerar bättre på plats men därifrån och gå till 100 procent närvaro är ett rätt stort steg.

Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Arbetsledningsrätten gäller även för dem. Arbetsgivaren bestämmer villkoren

Ingen som har ifrågasatt detta men det betyder inte att det ligger i arbetsgivarens intresse att fatta beslut som kommer driva bort personal och försämra arbetsmiljön.
Citera
2026-08-09, 11:38
Medlem
Sikkans avatar
Jag räknar med att Scania har beräknat att om det ska vara 100% kontorsarbete och 0% arbete hemma så ska det finnas full möjlighet att lämna sina jobbdatorer och telefoner på kontoret efter dagens slut.

Händer nåt kritiskt och en chef behöver rodda med personal efter arbetstid blir det ju ganska enkelt att rodda förvisso.. det finns ingen att nå oavsett hur högt man eskalerar. Personen du söker kommer åter 08.00 nästkommande arbetsdag.

Gratulerar till ett bra beslut!
Citera
2026-08-11, 22:34
Medlem
Det ÄR för att Scania vill bli av med en del folk men blir bättre att de säger upp sig. Det var vad som stod i LT tidningen vad jag minns när jag läste artikeln några månader sedan. Tror det var facekts rep som uttalade sig och sa att det är för Scania vill bli av med folk
Citera
2026-08-11, 23:17
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Jag räknar med att Scania har beräknat att om det ska vara 100% kontorsarbete och 0% arbete hemma så ska det finnas full möjlighet att lämna sina jobbdatorer och telefoner på kontoret efter dagens slut.

Händer nåt kritiskt och en chef behöver rodda med personal efter arbetstid blir det ju ganska enkelt att rodda förvisso.. det finns ingen att nå oavsett hur högt man eskalerar. Personen du söker kommer åter 08.00 nästkommande arbetsdag.

Gratulerar till ett bra beslut!

Det var då ett jävla gnäll. Sitter anställda fast med kättingar? Det är väl bara och byta jobb om det nu är så jävla dåligt.

Förhoppningsvis har de lärt sig något: Om nu remote work är så viktigt så se till att avtala det skriftligt. Förmodligen kommer de flesta inte kunna få det skriftligt avtalat eftersom de inte är så viktiga som de gärna vill tro om sig själva.
Citera
2026-08-12, 08:57
Medlem
Citat:

Varför räknar du med det?
Jobbar inte på Scania men före pandemin när vi hade 100% kontorsnorm (fanns en del som jobbade hemma.någon dag i veckan) så gällde att om man hade en laptop så skulle den tas hem varje dag. Hade man endast en desktop slapp man givetvis det. Var en del av vår BCM policy.

Tar för givet att även Scania har en BCM policy som reglerar detta.
Citera
2026-08-12, 21:22
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför räknar du med det?
Jobbar inte på Scania men före pandemin när vi hade 100% kontorsnorm (fanns en del som jobbade hemma.någon dag i veckan) så gällde att om man hade en laptop så skulle den tas hem varje dag. Hade man endast en desktop slapp man givetvis det. Var en del av vår BCM policy.

Tar för givet att även Scania har en BCM policy som reglerar detta.

Innan pandemin hade vi fasta platser och datorer lämnades ofta kvar på kontoret.

Varför är det självklart att man ska ta hem jobbets hårdvara efter dagens slut?
Citera
2026-08-13, 08:38
Medlem
Citat:
Innan pandemin hade vi fasta platser och datorer lämnades ofta kvar på kontoret.

Varför är det självklart att man ska ta hem jobbets hårdvara efter dagens slut?

Exakt - riktigt sjuk kultur om något. Varför kånka hem ett dyrt objekt på ett par kilo och ansvara för det, riskera att det tappas bort, stjäls osv- om det nu ändå inte ska användas? Envisas ett företag med att ha "aktivitetsbaserade" / icke-fasta platser, får de erbjuda de anställda skåp för lagring av utrustning, såsom man hade det i skolan.

Jag har jobbat på några "startups" och de som föredrar att sitta på kontoret varje dag, lämnar i allmänhet sina datorer där. Detta för att inte falla i frestelsen att göra något på kvällen. Förmodligen rätt tänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in