2026-08-11, 21:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St..appvipan
Här håller jag inte med. Picklar ofta både lök och annat. Enkelt sätt att få in något syrligt i en maträtt och det går snabbt att göra.
Och en mycket bra brytpunkt i maten och så man kommer tillbaka till maten och rensar ens smaklökar.
Citera
2026-08-11, 21:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
De behäller den inte i 6månader, och det är där problemen uppstår.

Men sluta bry dig om vad jag skriver nu, och läs upp dig med om uppvärmd rapsolja och de problemen.
Jag har mer eller mindre slutat med rapsolja, utan använder rapsolja endast när jag inte har mycket hög värme nu.

Nej för den oljan går 8 timmar om dagen och förbrukas därmed på ca en vecka boroende på vad som friteras i den och hur filtreringen sköts.
Min egna olja går kanske 6 timmar totalt innan sen slängs. Den hade säkert gått att använda betydligt längre än 6 sketna timmar.

I övrigt använder jag aldrig annat än olivolja eller smör för matlagning.
Citera
2026-08-11, 21:51
Medlem
Jag hoppade på hypen kring pulver för att få ihop mig mer protein. Tog en smak som hette "Hallon/ vit choklad" och blandade med mjölk. Det var fruktansvärt vidrigt. Så äckligt att jag gav bort hela burken som var rätt dyr. Vill inte ens tänka på det, så vidrigt var det.
Citera
2026-08-11, 21:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Nej för den oljan går 8 timmar om dagen och förbrukas därmed på ca en vecka boroende på vad som friteras i den och hur filtreringen sköts.
Min egna olja går kanske 6 timmar totalt innan sen slängs. Den hade säkert gått att använda betydligt längre än 6 sketna timmar.

I övrigt använder jag aldrig annat än olivolja eller smör för matlagning.
Och det är ett stort problem för dig med 6månader.
För det är tiden som är problemet med 6månader som är problemet, inte tiden du kör den.

Sluta och lyssna på vad jag berättar, läs upp dig och du kommer finna dessa 6månader som något du kommer sluta med.(Tror jag i alla fall.)
För jag gjorde, och luktar man på oljan sent, så känner man att det inte luktar rätt.(I alla fall för mig med bra luktsinne.)

För jag kör ingen rapsolja med hög temp längre som fritering mot 180grader och så länge också heller.

Men ja, jag kör ungefär samma, en mild olivolja och ibland smör med.
Citera
2026-08-11, 22:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Och det är ett stort problem för dig med 6månader.
För det är tiden som är problemet med 6månader som är problemet, inte tiden du kör den.

Sluta och lyssna på vad jag berättar, läs upp dig och du kommer finna dessa 6månader som något du kommer sluta med.(Tror jag i alla fall.)
För jag gjorde, och luktar man på oljan sent, så känner man att det inte luktar rätt.(I alla fall för mig med bra luktsinne.)

För jag kör ingen rapsolja med hög temp längre som fritering mot 180grader och så länge också heller.

Men ja, jag kör ungefär samma, en mild olivolja och ibland smör med.

Oljan står i kylskåpet och uppvisar ingen märklig doft.
Citera
2026-08-11, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Trenden med pepparkakor och ädelost på tub. Den här trenden pushades hår på sociala medier och ICA ställde även de två tingen ihop i butiken. Då jag gillar både pepparkakor och ädelost så nappade jag såklart och tänkte att två goda ting som hyllas som en combo måste vara gott, även om min magkänsla sa något annat, då det inte lät så gott. Slår därmed till och förväntningarna är stora. Glad i hågen så smetar jag ut lite mjuk ädelost på pepparkakorna som jag lagt upp fint på en tallrik och sätter mig i soffan för att avnjuta denna smaksensation. Lyckan blev kortvarig, väldigt kortvarig. Det var inte dubbel så gott, det var inte gott alls. Det var motsatsen till gott. Var det någon sorts konspiration jag gott på? För ingen kan väl möjligtvis genuint tycka att det där var en lyckad fusion. Ännu en lärdom i raden av att man allt skall lyssna på sin magkänsla.

https://taffel.se/blog/ett-dateringsforsok-pepparkaka-med-gronmogelost-pa/

Om du orkar ta dig tid så innehåller min länk lite kuriosa om just den kombinationen.
Citera
2026-08-11, 22:09
Medlem
klybans avatar
Citat:
Oljan står i kylskåpet och uppvisar ingen märklig doft.
Läs upp dig, så förstår du problemet bättre.
Citera
2026-08-11, 22:28
Medlem
Taufatts avatar
Odla egen chili och en jäkla massa olika sorter och prata om styrkan i någon enhet jag glömt.
Citera
2026-08-11, 22:58
Medlem
Citat:
Men du fattar inte att maten skall kryddas med kryddor och andra smaksättare?

Nä, jag är 50år gammal.
Det är ingen som har berättat att jag ska krydda maten….
Citera
2026-08-11, 22:59
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St..appvipan
https://taffel.se/blog/ett-dateringsforsok-pepparkaka-med-gronmogelost-pa/

Om du orkar ta dig tid så innehåller min länk lite kuriosa om just den kombinationen.
Precis vad jag tänkte... 'Är det en trend? Jag trodde att det var något som man gjorde bara...'
Det är för övrigt också gott med smör och en bra Grevé.
Citera
2026-08-12, 02:50
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
De stinker verkligen nåt så in i helvete, det luktar i hela lägenheten och sen ska de gå runt och dricka skiten.

Tack för tipset. Aldrig testat så nu testade jag. Verkar inte så illa. La det överblivna klägget i torken, får se om man kan göra nåt kul med det.

Inväntar kylning och riktigt test 😂

Ps. Vad är den s.k. poängen? Nån hälsogrej?
Citera
2026-08-12, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Raps fungerar bra då det ska vara en neutral olja. Ägg är ägg och mest skillnad på färg och lite smak om du skulle haft egna höns.

Felet är nog att du, din hjärna och smaklökar förväntar sig att majonäsen ska smaka som industriskiten du ätit i hela ditt liv. Nu gör du riktig majonnäs och opps, detta var inte majonnäs som majonnäs ska smaka.
Brukar vara samma om man gör hemgjord bea så smakar det helt annorlunda mot skiten i kyldisken i affären, men det är den hemmagjorda bean som är den äkta och så som det ska smaka.

Så är det nog.

Minns när jag var pojke och jag tyckte att mormors hemlagade riktiga mat smakade konstigt då jag var van med den industrilagade skolmaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in