2026-08-08, 10:10
Medlem
Ond.hickas avatar
Hej! Saker och ting går i trender i matlagning som överallt annars. Inte sällan luras man ju från gamla trygga rutiner till att testa skit som smakar skit och luktar skit, bara för att folk och Ica Buffé ljugit en rakt upp i ansiktet om hur enkelt och tillfredsställande det är att göra.

Den här tråden är för att dela med oss av de trender som vi var dumma nog att gå på, kanske kan vi hindra någon att gå på samma beta i framtiden.

1. Koka egen buljong. Alla håller på med detta. Tydligen kan man inte jämföra den rika smaken av nykokt märg och skräp med den alldeles utmärkta buljong man får av Lidls tärningar. Såg en snubbe dela med sig att han lagt sin semester på att koka en bautabuljong där han sov i köket (vad nu det skulle vara bra för, han kan lika gärna gå upp från sängen och röra i buljongen som att sova vid spisen på ett ligglagg) och rörde om i sörjan varannan timme dygnet runt i flera veckor. Han postade bilder på sin sovstation, det var smutsigt och i hörnet stod ett halvt uppdrucket sexpack julmust kvar. Sjukt. Jag försökte frysa in allt skal och kycklingskelelett och koka upp något, det smakade surt och fullkomligt motbjudande.

2. Grönkåls"chips". Folk sa att det var godare än vanliga chips och även om inte ens jag var korkad nog att gå på den trodde jag iaf att det betydde att det var gott. Det luktar sopor och smakar saltade sopor. Konsistensen var som att äta en psalmbok. I julas drog någon jävla psykopat in en jättestor påse grönkålschips (typ 25 liter) och la på kontoret för att sprida julstämning. Fin tanke men ingen åt ju av det där skräpet så det luktade toppen när alla var tillbaka efter jul och påsen stått och pruttat för sig själv i lokalerna.

3. Hemgjord pesto. Smakar typ som köpepesto men sötare och tio miljarder gånger dyrare.

4. Air fryer. Är en pytteliten varmluftsugn. Det blir inte krispigt och mumsigt med bara en minimal del av oljan, det smakar som att man bakat sakerna i en liten varmluftsugn. Är jag idiot? Ja kanske, men jag väntade mig att de inte skulle direkt ljuga för mig, jag väntade mig någon funktion som gjorde något med maten som jag inte kan få i en varmluftsugn. Dessutom måste man laga maten i tusen omgångar eftersom den bara har plats för typ en tesked mat åt gången men ändå står som en Agaton Sax-maskin och tar upp halva köket.

Är jag dum i huvet? Mycket sannolikt. Är jag totalt värdelös på att laga mat? Inte omöjligt. Jag vill ändå bjuda in andra exempel på besvikelser som ni varit med om, helst utan att förklara varför det är otroligt enkelt att koka sin egen buljong och att den mustiga smaken inte går att jämföra med tärningar och blablabla.
Citera
2026-08-08, 10:14
Medlem
Fettsugnings avatar
Trenden senaste åren är väl att undvika ultraprocessad mat, därav att folk gör egen buljong mm.

Själv säger jag Beef Wellington. Hopplöst svår maträtt som inte är värd besväret. Fuck Gordon Ramsay.
Citera
2026-08-08, 10:16
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Hej! Saker och ting går i trender i matlagning som överallt annars. Inte sällan luras man ju från gamla trygga rutiner till att testa skit som smakar skit och luktar skit, bara för att folk och Ica Buffé ljugit en rakt upp i ansiktet om hur enkelt och tillfredsställande det är att göra.

Den här tråden är för att dela med oss av de trender som vi var dumma nog att gå på, kanske kan vi hindra någon att gå på samma beta i framtiden.

Din TS är tamejfan genialisk. Samlar du alla dessa klokheter i en bok sätter jag pengar på att du, med rätt marknadsföring, skrivit en best-seller. Uppföljaren vore naturligtvis att skriva en massa life-hacks men får en känsla av att detta finns i större utsträckning, lyckas man med den första är det nog värt att skriva en sådan också.

Nu till mitt bidrag:

Spirulina, fy fan. Gjorde det till och med flera gånger. Självskadebeteende.

Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Trenden senaste åren är väl att undvika ultraprocessad mat, därav att folk gör egen buljong mm.

Själv säger jag Beef Wellington. Hopplöst svår maträtt som inte är värd besväret. Fuck Gordon Ramsay.

Jag har funderat flera vändor om jag ska ta mig modet att beställa in en Beef Wellington. Ditt inlägg bekräftade min tankegång, blir ingen Wellington för min del med andra ord.

Eller ja möjligtvis att man besöker Wellington någon gång, Nya Zeeland är för mig ett inte helt ointressant resmål. Sorry för sidospåret.
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-08-08 kl. 10:21.
Citera
2026-08-08, 10:19
Medlem
Citat:
Jag försökte frysa in allt skal och kycklingskelelett och koka upp något, det smakade surt och fullkomligt motbjudande.

Vadå för skal?
Citera
2026-08-08, 10:20
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Vadå för skal?
När man skalar potatis och morötter och sånt, eller när man skär av en bit av vitkålen för den blivit lite brun. Då skulle man spara allt det där i en påse i frysen och sen koka buljong på det. "Makalöst gott."
Citera
2026-08-08, 10:24
Medlem
Sladdsnuss avatar
Vidriga jävla ingefärsshots, jag hatar när tjejen gör dem.
Citera
2026-08-08, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning

WTF dissa min favvo? Maten alltså, inte Ramsay

Krångligt att göra men satan så gott
Citera
2026-08-08, 10:38
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdsnus
Vidriga jävla ingefärsshots, jag hatar när tjejen gör dem.
De stinker verkligen nåt så in i helvete, det luktar i hela lägenheten och sen ska de gå runt och dricka skiten.
Citera
2026-08-08, 10:38
Medlem
kraftfoders avatar
Bakmaskin.
Det blev väldigt gott bröd, men jag gick "all in" in absurdum..
Men det var väl mitt fel.
Det var typ 1990-talet, fick börja banta..
Citera
2026-08-08, 10:41
Medlem
Sladdsnuss avatar
Citat:
De stinker verkligen nåt så in i helvete, det luktar i hela lägenheten och sen ska de gå runt och dricka skiten.
Ja en fjärtig doft helt klart.
Det smakar jordkällare och svartpeppar. Jag trodde det var möglig eller gammal ingefära men hon gjorde 4 shottar till och visade mig roten. Fy farao vilket vansinne.
Citera
2026-08-08, 10:44
Medlem
fjollciggs avatar
Jag hade dille på att ”pulla” diverse styckdetaljer när långkok var ett modeord. Resultatet blev väl inte direkt vidrigt, men allting smakade likadant, dvs barbecue-sås.

La ned projektet efter att ha pullat ett fläsklägg och fick en geléartad sörja som påminde om kattmat.
Citera
2026-08-08, 10:44
Medlem
Grapefrukt som man ser överallt på reklam. Det ska ju vara så himla nyttigt och ”gott”.
Köpte hem och provade då frukten faktiskt ser väldigt god ut. Men smakar precis raka motsatsen till hur den ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in