2026-08-11, 15:35
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Det har som sagt sina fördelar att inte ha någon försäkring också. Försäkringar är för de som inte har råd med att något går snett. Lån är för de som helt enkelt inte har råd.

Jag misstänker att även rika försäkrar sina egendomar. Ser ingen fördel som villaägare att vara utan hemförsäkring. Jag drabbades av översvämning och fick ersättning på 1 miljon kr mot en självrisk och maximalt åldersavdrag på drygt 10000 kr.
Citera
2026-08-11, 15:39
Medlem
Jag hoppas han tar det till rätten, TS kommer få skrapa sina konton och ägodelar låter det som

Du har orsakat vattenskada på grund av oaktsamhet. Du är rökt i rättsalen.
Citera
2026-08-11, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Jag tror inte du förstår. Jag misstänker att du inte är kapabel att förstå, men jag ger det ett försök ändå. Det var stopp i golvbrunnen så vattnet hade ingenstans att ta vägen. Vattnet rinner mot golvbrunnen, men det var stopp i den. Det kom tillslut till tröskeln av badrummet där det enligt byggregler ska finnas en kant som fördröjer att vattnet fortsätter. Vattnet åkte över tröskeln och ut i hallen, där det sedan gick igenom golvet genom springorna vid golvlisterna. Det rann sedan ner genom bjälklagret och förstörde grannens tak samt även väggar. När jag blev varse om vad som hade hänt så var det cirka 10 cm högt vatten i badrummet. Jag duschade på kvällen och fick först reda på vad som hade hänt på morgonen efter.

Så du duschade på kvällen, glömde stänga av vattnet, och märkte det inte förrän på morgonen?

Kontakta din kommun om plats på gruppboende är allt jag kan säga.
Citera
2026-08-11, 17:07
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Tidigare i år så hyrde jag en lägenhet av en privatperson genom ett företag, och nu försöker personen jag hyrde av kräva mig på 650 000 kr på grund av en vattenskada som gått ner till grannen under. Under tiden jag bodde där så duschade jag varje dag, och en dag så rann vattnet över och ut i hallen. Grannen undertill säger att han upptäckt att vatten trängt igenom hans tak. Han hävdar även att han sett mig torka upp vatten i hallen samtidigt som vattnet trängde igenom hans tak, vilket enligt mig låter som en efterkonstruktion eftersom dörren var stängd hela tiden förutom när jag torkade upp lite vatten utanför ytterdörren.

Badrummet i lägenheten var väldigt litet och det hade renoverats utan att något kvalitetsdokument skrivits, vilket gör att man inte kan veta om det var byggt på rätt sätt för att fungera som badrum. Personen hag hyrde av tänkte först inte kräva mig på några pengar, men eftersom hans försäkring inte täcker skadorna har han nu krävt mig på 650 000 kr. Anledningen hans försäkring inte täckt det är att han inte kunde bevisa att badrummet byggts enligt gällande branschregler för våtrum. Först ville han att jag skulle försöka ta det på min hemförsäkring, men eftersom vi har samma försäkringsbolag så nekade de på samma grunder.

Hur kommer jag ur denna prekära situation?
Givetvis ska du betala.
Har du insett problemet med att vatten kommer ut på golvet så är du givetvis skyldig till skadorna.
Citera
2026-08-11, 17:26
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Tidigare i år så hyrde jag en lägenhet av en privatperson genom ett företag, och nu försöker personen jag hyrde av kräva mig på 650 000 kr på grund av en vattenskada som gått ner till grannen under. Under tiden jag bodde där så duschade jag varje dag, och en dag så rann vattnet över och ut i hallen. Grannen undertill säger att han upptäckt att vatten trängt igenom hans tak. Han hävdar även att han sett mig torka upp vatten i hallen samtidigt som vattnet trängde igenom hans tak, vilket enligt mig låter som en efterkonstruktion eftersom dörren var stängd hela tiden förutom när jag torkade upp lite vatten utanför ytterdörren.

Badrummet i lägenheten var väldigt litet och det hade renoverats utan att något kvalitetsdokument skrivits, vilket gör att man inte kan veta om det var byggt på rätt sätt för att fungera som badrum. Personen hag hyrde av tänkte först inte kräva mig på några pengar, men eftersom hans försäkring inte täcker skadorna har han nu krävt mig på 650 000 kr. Anledningen hans försäkring inte täckt det är att han inte kunde bevisa att badrummet byggts enligt gällande branschregler för våtrum. Först ville han att jag skulle försöka ta det på min hemförsäkring, men eftersom vi har samma försäkringsbolag så nekade de på samma grunder.

Du har alltså orsakat skador för 650 000kr och sen försöker du komma undan att betala för dig. Din tattare du får ersätta fastighetsägaren för de skador du orsakat.

Om jag kör in i din bil, tycker du att du ska betala för den skadan?
Citera
2026-08-11, 17:44
Medlem
Citat:
Tidigare i år så hyrde jag en lägenhet av en privatperson ....

Intressant slump att TS skapade konto samma dag som hyresvärden skrev om detta och att de båda har ett likartat sätt att att skriva på.
Citera
2026-08-11, 17:58
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surreburre
Intressant slump att TS skapade konto samma dag som hyresvärden skrev om detta och att de båda har ett likartat sätt att att skriva på.

Nja, om jag inte ser fel så skapade TS sitt konto 2 dagar INNAN hyresvärden skapade sin tråd. Eller?
Citera
2026-08-11, 18:05
Medlem
trillians avatar
Citat:
Han hävdar även att han sett mig torka upp vatten i hallen samtidigt som vattnet trängde igenom hans tak, vilket enligt mig låter som en efterkonstruktion eftersom dörren var stängd hela tiden förutom när jag torkade upp lite vatten utanför ytterdörren.

Det mest troliga är väl att han faktiskt sett dig?
Vad är annars sannolikheten att han ljuger ihop att han sett dig utanför ytterdörren OCH att du de facto just varit det?

Det är ett mycket märkligt case du driver. Låt honom vara ha rätt, precis som han påstår, att du torkade vatten även utanför din ytterdörr.
Citera
2026-08-11, 18:14
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Ronny
Vad har lån med försäkring att göra? Man försäkrar saker utan att ha lån också. Du kör kanske bil? Då måste du ha en försäkring, det kommer ingen undan.

Jag har för mig att bankerna inte lånar ut några pengar till hus eller lägenhetsköp om det inte finns en försäkring, så nåt samband finns.
Citera
2026-08-11, 18:30
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Kom ihåg att bestrida eventuella kravbrev etc. Skyll allting på honom i alla skriftliga utbyten. Ta på dig noll ansvar så ska du se att det går bra!

Tack för bra tips! Att inte ta ansvar är min specialitet så det kommer nog gå utmärkt. Jag har beslutat mig för att inte kontakta någon advokat än. Det gör jag om jag väl blir stämd.

Citat:
Ursprungligen postat av burkeen
Så du bor i ett träd stomme hus ?

Nej, det är ett riktigt hus. Vet inte var du har fått det ifrån att jag skulle bo i ett träd.

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ts har helt uppenbart blockerat golvbrunnen (antagligen däckat på golvet) och lämnat vattnet rinnande hela natten. ts skriver att han märkte vattnet först på morgonen, han skriver också att det runnit över tröskeln ut i hallen och ända ut i trappuppgången. Det är sannolikt många tusen liter vatten det handlar om.

Ts är rökt.

Jag är inte rökt, däremot så har du rätt i det andra. Jag har uppskattat att det var 5 000 till 7 000 liter vatten som runnit ut under natten, och golvbrunnen verkar ha varit helt blockerad under denna tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
TS: Läs det jag skrev imorse.

Har åt en vän dragit ett civilmål i domstol med ganska lika omständigheter förrförra året. Han betalde 0 kr.

Ja, jag läste allt du skrev Det är mycket bra tips och jag ska följa det. Jag ska dock inte anlita någon advokat än då jag inte blivit stämd.

Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
Så du märkte inte att det va 10cm vatten i hallen när du hade duschat och gick istället och sov? Du är körd.

Det var först 10 cm vatten i hallen klockan 6 på morgonen. På kvällen när jag satte på duschslangen så var det såklart inte så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag försöker förstå vad som egentligen hände samt när i tiden olika saker hände. Jag hoppas att du vill reda ut detta för mig.

Ja, det ska jag göra. Jag gick och duschade runt klockan 2-3 på natten sedan vaknade jag runt klockan 11 på morgonen i duschen och då var där 10 cm vatten i hallen. Jag dränerade detta, sedan torkade jag upp det sista med en mopp. Mot slutet öppnade jag ytterdörren och tog det utanför ytterdörren. Ingen annan person var i närheten.

Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Det mest troliga är väl att han faktiskt sett dig?
Vad är annars sannolikheten att han ljuger ihop att han sett dig utanför ytterdörren OCH att du de facto just varit det?

Det är ett mycket märkligt case du driver. Låt honom vara ha rätt, precis som han påstår, att du torkade vatten även utanför din ytterdörr.

Han såg ju vattnet i sitt tak och dikterade upp denna historia för att han trodde det skulle hjälpa honom att få ersättning för det hela. Han är god vän med personen jag hyrde av så antagligen vill han inte skylla på hans felkonstruerade dass.
Citera
2026-08-11, 18:33
Medlem
Citat:
Tack för bra tips! Att inte ta ansvar är min specialitet så det kommer nog gå utmärkt. Jag har beslutat mig för att inte kontakta någon advokat än. Det gör jag om jag väl blir stämd.

Nej, det är ett riktigt hus. Vet inte var du har fått det ifrån att jag skulle bo i ett träd.

Jag är inte rökt, däremot så har du rätt i det andra. Jag har uppskattat att det var 5 000 till 7 000 liter vatten som runnit ut under natten, och golvbrunnen verkar ha varit helt blockerad under denna tid.

Ja, jag läste allt du skrev Det är mycket bra tips och jag ska följa det. Jag ska dock inte anlita någon advokat än då jag inte blivit stämd.

Det var först 10 cm vatten i hallen klockan 6 på morgonen. På kvällen när jag satte på duschslangen så var det såklart inte så mycket.

Ja, det ska jag göra. Jag gick och duschade runt klockan 2-3 på natten sedan vaknade jag runt klockan 11 på morgonen i duschen och då var där 10 cm vatten i hallen. Jag dränerade detta, sedan torkade jag upp det sista med en mopp. Mot slutet öppnade jag ytterdörren och tog det utanför ytterdörren. Ingen annan person var i närheten.

Han såg ju vattnet i sitt tak och dikterade upp denna historia för att han trodde det skulle hjälpa honom att få ersättning för det hela. Han är god vän med personen jag hyrde av så antagligen vill han inte skylla på hans felkonstruerade dass.

Vart jag fick det ifrån att det är ett trädhus ?
Jo för hela ditt argument faller isär om det är betong hus och det tagit sig ner till grannen och förstört väggar och tak
Det är inga små mängder vi pratar om. Som jag frågat tidigare hur många olika droger var du på samtidigt för att klara av denna uppgift ?
Citera
2026-08-11, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Bäst att inte ha någon försäkring. Då kan ingen annan kräva att man använder den till saker. Inga lån bör man ha heller. Det gäller bara att ha en rimlig buffert för eventuella nödvändiga renoveringar.

Du borde nog läsa på om vad en försäkring är och hur det fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in