2026-08-11, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Nej där har du fel. Det finns fyra kategorier av FGM, det du kallar könsstympning faller inom de tre första.

https://www.fgmcri.org/faqs/what-are-the-types-of-fgmc/?gad_source=1&gad_campaignid=20643219992&gbraid=0A AAAAClOJUBk0A0Vlk1HJRa_qKAqNN5wF&gclid=Cj0KCQjwkOv TBhDgARIsAKUNyRvhEjkLzXoMcD74PmD-PQFhRnqldRzO2u9Rfx0Aa3q3--sKFXYTXNQaApBDEALw_wcB

Manlig könsstympning är jämförbar med kategori fyra eller ett.

Så kom inte och påstå att manligt förtryck inte förekommer, när vi har lagliga skattefinansierade grova övergrepp här i sverige.

Det går egentligen inte jämföra rakt av, eftersom könsorganen ser helt olika ut och fungerar även olika.
men manlig omskärelse är att ta bort förhuden och motsvarande för en kvinna skulle vara att ta bort klitoriskappan, och tror det finns en sån variant av kvinnlig omskärelse, orkar inte kolla det nu.
Men! jag skulle ändå inte likställa äns detta, eftersom chansen att skadas är rejält större av att ta bort en klitorikappa än en manlig förhud med tanke på skillnad i storlek och placering.

Och nej manlig omskärelse går inte jämföra med att skära bort klitoris, hoppas jag du fattar.
Citera
2026-08-11, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Du har också bestämt dig för att män i gemen går igång på att våldta.

Om du syftar på en TS jag skrivit så har jag redan flera gånger förklarat i den tråden att den skrevs som svar på en annan TS vars innehåll var hur mycket kvinnor skulle gå igång på att våldtas.
Alltså sarkastisk och inte alls allvarligt menad.
Citera
2026-08-11, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Nej.
Ja för att de förlorar alla vårdnadstvister och stöts bort. Därför blir det som det blir.

Jaså? På samma sätt som religionsfrihet också är friheten att slippa andras religion och makthävdelse?
Män förlorar INTE alla vårdnadstvister....de förlorar dock mer än kvinnor, av det enkla skälet att män oftare inte varit närvarande föräldrar samt oftare har problem med ex kriminalitet eller våldsutövning av olika slag.
men? du kanske tycker att män som ex, är pedofiler eller sitter i fängelse för att ha mördat morsan eller är alkholister what ever ska få ensamt vårdnad om barn?

Återigen det finns SKÄL att kvinnor i högre grad får ensam vårdnad i de fall flräkldrar inte klarar av att ha delad vårdnad.

Du har all frihet att slippa andras religion ja.
Citera
2026-08-11, 20:58
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Du är satan ta mej så jävla patetisk och desperat

Såklart. Jag är ju man.
Citera
2026-08-11, 21:10
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det går egentligen inte jämföra rakt av, eftersom könsorganen ser helt olika ut och fungerar även olika.
men manlig omskärelse är att ta bort förhuden och motsvarande för en kvinna skulle vara att ta bort klitoriskappan, och tror det finns en sån variant av kvinnlig omskärelse, orkar inte kolla det nu.
Men! jag skulle ändå inte likställa äns detta, eftersom chansen att skadas är rejält större av att ta bort en klitorikappa än en manlig förhud med tanke på skillnad i storlek och placering.

Och nej manlig omskärelse går inte jämföra med att skära bort klitoris, hoppas jag du fattar.

Ska vi införa samma subvention för kvinnlig könsstympning tycker du?

Vi behöver bara klippa litegrann i bebisfittan, det är inte farligt om det görs av riktiga läkare. Det är en viktig kulturfråga.
Citera
2026-08-11, 21:34
Medlem
Citat:
Såklart. Jag är ju man.

Är du? Det har jag inte märkt nåt av. Mest en massa gnällande och offerskap.
Citera
2026-08-11, 21:49
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Är du? Det har jag inte märkt nåt av. Mest en massa gnällande och offerskap.

Du hittar inte ett inlägg där jag uppvisar offerskap.
Citera
2026-08-12, 00:49
Medlem
Citat:
Ska vi införa samma subvention för kvinnlig könsstympning tycker du?

Vi behöver bara klippa litegrann i bebisfittan, det är inte farligt om det görs av riktiga läkare. Det är en viktig kulturfråga.

Omskärelse är inte subventionerat i Sverige, om det nu inte handlar om en medicinsk åtgärd, vid för trång förhud ex.

och skälen till att det fortsatt är tillåtet med manlig omskärelse världen över, är för att det är ett religiöst påbud som finns med i div heliga böcker... (som heller inte, i regel, leder till speciellt farliga konsekvenser om det görs rätt och under smärtlindring ex.)
medan kvinnlig omskärelse eller könstympning inte har något religiöst påbud utan är patriarkala sedvänjor och alltså oftast leder till rätt dåliga konsekvenser för kvinnan i fråga. Rejält svårare snitta av en klitorishuva utan att skada klitoris kontra att snitta en manlig förhud som tom hänger utanför kroppen.

Visst, hade du frågat mig hade jag helst sett att ingen ska skära i någon bebis överhuvudtaget i världen, eftersom det är en sjuk idé från början till slut.
Men liksom inte upp till mig, eller feminister i Sverige bestämma över.
Citera
2026-08-12, 12:19
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Visst, hade du frågat mig hade jag helst sett att ingen ska skära i någon bebis överhuvudtaget i världen, eftersom det är en sjuk idé från början till slut.
Men liksom inte upp till mig, eller feminister i Sverige bestämma över.

Bra, då är vi överrens om det. Och då faller också ditt ursprungliga påstående att manligt förtryck inte existerar.

Flickors kön får inte stympas medan pojkars kön får stympas.

I sverige, subventionerat av regionen. 1500 kr kostar det.
Citera
2026-08-12, 12:51
Medlem
Citat:
Bra, då är vi överrens om det. Och då faller också ditt ursprungliga påstående att manligt förtryck inte existerar.

Flickors kön får inte stympas medan pojkars kön får stympas.

I sverige, subventionerat av regionen. 1500 kr kostar det.
Var har jag påstått att manligt förtryck inte existerar?

Det du avsåg var förmodligen mitt påstående att kvinnor inte utsätter män för förtryck i samhällen, det står jag fortsatt för.
Matriarkat där mäns rättigheter och möjligheter i livet begränsas existerar inte.
Du har vissa kulturer med stark makt för kvinnor men dessa tenderar inte begränsa män.

Och nej omskärelser av religiösa skäl ingår inte i subventionerad sjukvård.
Du kanske har nått undantag nånstans, nån region som bestämt nått annat, men generellt så ingår bara medicinska omskärelser.

Och! Fortsatt manlig omskärelse är ingen ”stympning”. Du skär inte bort ollonet och/ eller syr ihop penis med mellangården eller nått annat lika vidrigt skadligt för en mans sexuella förmåga som motsvaras av kvinnlig könstympning.
Senast redigerad av Merapi 2026-08-12 kl. 12:54.
Citera
2026-08-12, 17:34
Medlem
Citat:
manlig omskärelse är ingen ”stympning”. Du skär inte bort ollonet och/ eller syr ihop penis med mellangården eller nått annat lika vidrigt skadligt för en mans sexuella förmåga som motsvaras av kvinnlig könstympning.

Folk är så jävla negativa till manlig omskärelse helt utan grund. Fattar inte det. De måste gå igång på flensost eller nåt.
Sen tycker jag iofs att det är övergrepp att göra det utan någons medbestämmande men det är kanske en annan fråga.
Men hade jag varit kvinna eller bög så hade jag klart föredragit en fräschare kuk på min partner!
Citera
2026-08-12, 22:17
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Var har jag påstått att manligt förtryck inte existerar?

Det du avsåg var förmodligen mitt påstående att kvinnor inte utsätter män för förtryck i samhällen, det står jag fortsatt för.
Matriarkat där mäns rättigheter och möjligheter i livet begränsas existerar inte.
Du har vissa kulturer med stark makt för kvinnor men dessa tenderar inte begränsa män.

Och nej omskärelser av religiösa skäl ingår inte i subventionerad sjukvård.
Du kanske har nått undantag nånstans, nån region som bestämt nått annat, men generellt så ingår bara medicinska omskärelser.

Och! Fortsatt manlig omskärelse är ingen ”stympning”. Du skär inte bort ollonet och/ eller syr ihop penis med mellangården eller nått annat lika vidrigt skadligt för en mans sexuella förmåga som motsvaras av kvinnlig könstympning.

Här påstår du att manligt förtryck inte existerar:
Citat:
Vilket förtryck?
Det finns inget "FÖRTRYCK" av män i Sverige idag, ingenstans i världen finns det vågar jag påstå.

Och här har du subventionerad könsstympning av pojkar:
Citat:
Priser för omskärelse
Region Stockholm har subventionerat priset. Kostnaden för en omskärelse för familjen är 1500 kr, oavsett om det utförs i lokalbedövning eller full narkos.
https://barnkirurgen.se/omskarelse-pris/

Och här kan du rätta några av de felaktiga uppfattningar du har om manlig könsstympning:
Citat:
Den numera sällsynta judiska metoden metzitzah b’peh – då moheln suger blod från såret – kan orsaka att herpesvirus överförs från honom till pojken.

En omskuren penis blir mindre känslig för stimulans, bland annat beroende på att man vid ingreppet skär bort tusentals sexuellt känsliga nervändar, cirka 10 procent. Dessutom innebär det att talgkörtlarna på förhudens insida avlägsnas. Eftersom ollonet utsätts för nötning från kläder och hud efter ingreppet härdas huden och blir grövre. Därmed går ytterligare en del av känsligheten förlorad och i vissa fall förloras möjligheten till orgasm.

En dansk studie från 2011 visade att både omskurna män och deras kvinnliga partner har tre gånger mindre förmåga att få orgasm än oomskurna. De kvinnliga partnerna har dessutom åtta gånger oftare smärta vid samlag. Orsaken kan vara att det bildas en förhårdnad i penisens topp och det gör att mannen måste anstränga sig mer för orgasmen. Även förhudens glidande funktion saknas, vilket ger penis mindre glidförmåga och kan leda till smärta i slidan.

Omskurna män löper ökad risk för urinrörsförträngning och urinvägsinfektion som kan leda till njurskador.

En omskuren penis är inte mer hygienisk i sig själv. Ollon och urinrör lämnas mer exponerade för smuts och bakterieangrepp och den antibakteriella, skyddande funktion som smegma ger saknas på en omskuren penis. På nyfödda kommer ollonet i ständig kontakt med urin och avföring på grund av avsaknaden av förhud.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Manlig_omsk%C3%A4relse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in