Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Nej precis män är inte förtryckta av kvinnor på gruppnivå i samhällen i världen, motsatsen ser du däremot rätt gott om.
Sverige har 21 regioner, där alltså endast region Stockholm har subventionerad omskärelse i dagsläget.
Och inget som står i det du skrev motsäger det jag har sagt.
Att få klitoris och inre och yttre blygdläppar bortskurna för att sen sys ihop är REJÄLT större åverkan och ödeläggelse av en människas sexuella förmåga än manlig omskärelse.
Manlig omskärelse är förvisso en idiotisk grej, men! den är alltså starkt kopplat till religion och finns med i div. heliga skrifter som ett påbud.
Kvinnlig könstympning, alltså rejält vidrigare fenomen, är inget religiöst påbud utan mer en kulturell patriarkal tradition.
Nu pallar jag inte skriva samma sak igen.
Men ge dig nu, du fick förklarat för dig de fyra kategorierna av FGM men du fokuserar bara på en eller två för det är enda sättet ditt argument går ihop.
Och jo, bevisligen är män förtryckta på gruppnivå i alla samhällen i världen som praktiserar manlig könsstympning, vilket inkluderar Sverige. Då har jag inte ens gått in på den andra stora särlagstiftningen som existerar i väst, som har med militärtjänst att göra. Ukraina förtrycker hela sin manliga befolkning just nu.
Dessutom skrev du inte "på gruppnivå".
Och blir det på något vis lindrigare att stympa små barn om man gör det av religiösa skäl?
Män är allmänt ansedda som andra klassens medborgare i hela världen utom möjligtvis i de strikt muslimska nationerna.
Sluta sticka huvudet i sanden och titta på fakta.