2026-08-11, 19:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Det gör det. Därför skall en olja små småningom slängas. Men en frityr olja är inte en engångsartikel.
Lika lite som din motorolja skall slängas när du parkerat bilen.
Frityr olja har raps oftast, och det är en som bildar inte så bra saker vid 180grader.

Dock är en motorolja tillverkad för klara temperaturerna, och gör sitt jobb.
Och och inte orsakar hälsoskador för dig, men såklart så om du dricker den, så spelar det ingen roll om den är helt ny eller ett år eller mer, det är inte bra ändå.
Så är inget bra argument, då det missar att man aldrig intager den oljan, men helt omöjligt att undvika vid fritering.

Testa googla rapsolja och uppvärmning och problemen som kan finnas vid återanvändning.
Bara steka i rapsolja, inte så mycket problem, men tiden skapar saker vi inte ska ha i kroppen.

Mitt råd är korta ned dina 6månader till häften, kanske inte är perfekt, men bra mycket bättre för din långvariga hälsa.
Citera
2026-08-11, 19:26
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Aldrig?
Det är väl fullkomligt normalt att se något och tänka "åh, det där ser gott ut! Måste testa!"
Citera
2026-08-11, 19:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Det är väl fullkomligt normalt att se något och tänka "åh, det där ser gott ut! Måste testa!"
Det är vad jag gör ofta, bara kan gå runt i en bra mataffär och titta på saker jag inte riktigt vet vad det är.
Köper och sen testar.
Citera
2026-08-11, 19:35
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är vad jag gör ofta, bara kan gå runt i en bra mataffär och titta på saker jag inte riktigt vet vad det är.
Köper och sen testar.
Så då är det väl inte konstigt att folk råkar på något som trendar och blir nyfikna?
Citera
2026-08-11, 19:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Så då är det väl inte konstigt att folk råkar på något som trendar och blir nyfikna?
Inte för mig, och jag har så många ggr varit före många trender.
Och när det verkligen är en trend, ja, då har jag redan gått vidare.(Men såklart återkommer då och då.)
Citera
2026-08-11, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Frityr olja har raps oftast, och det är en som bildar inte så bra saker vid 180grader.

Dock är en motorolja tillverkad för klara temperaturerna, och gör sitt jobb.
Och och inte orsakar hälsoskador för dig, men såklart så om du dricker den, så spelar det ingen roll om den är helt ny eller ett år eller mer, det är inte bra ändå.
Så är inget bra argument, då det missar att man aldrig intager den oljan, men helt omöjligt att undvika vid fritering.

Testa googla rapsolja och uppvärmning och problemen som kan finnas vid återanvändning.
Bara steka i rapsolja, inte så mycket problem, men tiden skapar saker vi inte ska ha i kroppen.

Mitt råd är korta ned dina 6månader till häften, kanske inte är perfekt, men bra mycket bättre för din långvariga hälsa.
Oavsett vad du säger. Frityrolja är naturligtvis ingen engångsprodukt.
på ca 6 månader kanske den används 5 ggr och förhållandevis kort totaltid av hetta.
Hur tror du restauranger använder sin olja. En portion sen slängs den?
Värme förstör den på sikt. Som all olja.
Men vi slänger den inte bara för att den utsatts för värme vid ett tillfälle.
Citera
2026-08-11, 20:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Oavsett vad du säger. Frityrolja är naturligtvis ingen engångsprodukt.
på ca 6 månader kanske den används 5 ggr och förhållandevis kort totaltid av hetta.
Hur tror du restauranger använder sin olja. En portion sen slängs den?
Värme förstör den på sikt. Som all olja.
Men vi slänger den inte bara för att den utsatts för värme vid ett tillfälle.
De behäller den inte i 6månader, och det är där problemen uppstår.

Men sluta bry dig om vad jag skriver nu, och läs upp dig med om uppvärmd rapsolja och de problemen.
Jag har mer eller mindre slutat med rapsolja, utan använder rapsolja endast när jag inte har mycket hög värme nu.
Citera
2026-08-11, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Trenden senaste åren är väl att undvika ultraprocessad mat, därav att folk gör egen buljong mm.

Själv säger jag Beef Wellington. Hopplöst svår maträtt som inte är värd besväret. Fuck Gordon Ramsay.

Haha, var på väg att göra detta någon gång men så tänkte jag. Vafan ska man ha den där jävla degen runt om för? Vad tillför den? Så sket i det, låter som på dig att jag tog rätt beslut.
Citera
2026-08-11, 20:58
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St..appvipan
Haha, var på väg att göra detta någon gång men så tänkte jag. Vafan ska man ha den där jävla degen runt om för? Vad tillför den? Så sket i det, låter som på dig att jag tog rätt beslut.
Helt rätt beslut! Anser det vara en "show off" maträtt främst eftersom den är svår att lyckas med men krånglet tillför föga. Bättre att steka sin dyra köttbit!
Citera
2026-08-11, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gummihajen
Har aldrig riktigt förstått mig på micron. Känns ärligt talat inte som att den är bra för någonting annat än micropopcorn. Allt annat man stoppar in blir antingen varmt på vissa ställen och iskallt på andra, eller får någon konstig gummiaktig konsistens.
Folk verkar använda den till precis allt möjligt, men jag har aldrig fattat grejen. Ska jag värma mat vill jag hellre använda stekpanna eller ugn och faktiskt få maten varm och god, istället för den där halvlama micron-versionen. Micropopcorn är typ det enda där jag tycker att micron faktiskt levererar.

Helt enig, tillägger när det blir supervarmt eller för vattnigt. Vi kastade ut micron här hemma för några år sedan och har inte saknat den.
Citera
2026-08-11, 21:22
Medlem
Aldrig fattat grejen med American Pancakes. Smakade någon gång när en vän beställde. Var med de där vattniga America blueberries till också. Smakade som pulver och torrt socker med konsistens av wettextrasa.
Citera
2026-08-11, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Picklad rödlök. Inget blev bättre av det. Tack och lov verkar det vara en utdöende trend.

Här håller jag inte med. Picklar ofta både lök och annat. Enkelt sätt att få in något syrligt i en maträtt och det går snabbt att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in