2026-08-11, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
Det är väl egentligen inte en "trend" utan har pågått i många år men jag gillar verkligen inte pasta som är al dente. När restauranger verkar tävla i vem som kan koka sin pasta kortast tid för att den ska vara "som i italien" så blir jag mest förbannad. Det är ju bara jobbigt att tugga halvkokt pasta som nästan knastrar i käften och inte tillför ett skit smakmässigt, så varför envisas alla med detta?
Du fattar nog bara inte.
Citera
2026-08-11, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det är väl det som är al dente?
Precis. Folk i den här tråden är så jävla blåsta.
Citera
2026-08-11, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Pulled Pork måste nog va en av de mest överskattade grejerna på länge.
Om man inte använder bbq och sånt så smakar det ju som kokt dillkött från 80-talet, dvs det smakar fan inget alls.

Men du fattar inte att maten skall kryddas med kryddor och andra smaksättare?
Citera
2026-08-11, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vi som inte är blinda ser det enkelt vad som är färgat och inte
Jag gissar det är synskada och sedan obstinata men korkade individer som får problem med dessa enkla saker i livet.
Citera
2026-08-11, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
En halvliter olja till en portion pommes frites??? Är du helt från fettet, eller är du amerikansk militär med tanke på hur mycket du gillar olja???

Och till det att köpa en dedikerad kastrull till oljeorgierna!

Nä, jag gillar min Airfryer! Det går snabbt och smidigt och jag tycker resultatet blir ungefär detsamma som i den långsamma och dyra vanliga ugnen. Enda nackdelen är att den är stor och våmlig och måste diskas hela tiden.

Du kan väl fan inte jämnförs pommes friterade i olja med pommes i en jävla varmluftsugn.
2 olika produkter.
Den ena är för konsumtion då och då.
Den senare basföda för white trash.
Citera
2026-08-11, 16:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Jag gissar det är synskada och sedan obstinata men korkade individer som får problem med dessa enkla saker i livet.
Tydligen var det en debatt om zest, och när zest berättar det färgade på skalet.
Undrar vad det var för en debatt?
Oj, inget mer färgat, ska jag ta mer zest?

En del är så korkade att man måste hånskratta åt dom.

Jag anser just zest är en av de bes beskrivande orden man kan hitta i matlagning, och självklart inte det enda utan massor till.
Det färgade på citrusen, hur går det ens missförstå?

Jag är så perplexad, men också fick jag skratta lite med, och det får man väl tacka och vara glad för.
Citera
2026-08-11, 16:59
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du kan väl fan inte jämnförs pommes friterade i olja med pommes i en jävla varmluftsugn.
2 olika produkter.
Den ena är för konsumtion då och då.
Den senare basföda för white trash.
Hehe, gör pommes i ugnen, men då från påsar främst.
Men och andra sidan, all den oljan har, så är det mot att vara friterat.
Sen häller man ju bara av det, i trådsil eller håvar upp det på papper.

Sen jag kanske inte friterar så ofta, så känns det som ett stort slöseri med olja och pengar och så sällan.
Citera
2026-08-11, 18:14
Medlem
Citat:
Hehe, gör pommes i ugnen, men då från påsar främst.
Men och andra sidan, all den oljan har, så är det mot att vara friterat.
Sen häller man ju bara av det, i trådsil eller håvar upp det på papper.

Sen jag kanske inte friterar så ofta, så känns det som ett stort slöseri med olja och pengar och så sällan.

Gör pommes några gånger om året, 10 kanske . Då silar jag av oljan häller tillbaka på flaskan.
Håller iaf 6 månder kanske mer anser jag.
Citera
2026-08-11, 18:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Gör pommes några gånger om året, 10 kanske . Då silar jag av oljan häller tillbaka på flaskan.
Håller iaf 6 månder kanske mer anser jag.
Jag gillar inte det att hälla tillbaka den, för oljan kanske gör det smakar gott.
Men som jag förstår det så bildas det dåliga saker i oljan.
Sen beroende på vilken olja du har, det har betydelse också.
Men föreslår att du ändrar dig lite där och minskar det till 3månader typ istället.

En sak som funkar och inte köra full fritering, det är att köra typ 1cm i gjutjärnsstekpannan, och vända dom.
Blir inte helt som riktigt friterad i massor av olja, men bra nära ändå.
Citera
2026-08-11, 18:25
Medlem
Citat:
Jag gillar inte det att hälla tillbaka den, för oljan kanske gör det smakar gott.
Men som jag förstår det så bildas det dåliga saker i oljan.
Sen beroende på vilken olja du har, det har betydelse också.
Men föreslår att du ändrar dig lite där och minskar det till 3månader typ istället.

En sak som funkar och inte köra full fritering, det är att köra typ 1cm i gjutjärnsstekpannan, och vända dom.
Blir inte helt som riktigt friterad i massor av olja, men bra nära ändå.
Det gör det. Därför skall en olja små småningom slängas. Men en frityr olja är inte en engångsartikel.
Lika lite som din motorolja skall slängas när du parkerat bilen.
Citera
2026-08-11, 18:26
Medlem
Svavelbryggas avatar
Surdegsbröd var kul ett tag även om jag var sen på bollen, sen provade jag med jäst istället och fan vad mycket godare det var.
Citera
2026-08-11, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Kom och tänka på smashburgarna igen. En idiotisk trend i sig med det tunna, platta och torra köttet.

Vill man vara riktigt hipster-trendig ska dom ju ätas med briochebröd. Alltså en sötsliskig jävla vetebulle.
Jag kom in i tråden för att hata på "Smash-burgare" som dom säljer i barer m.m, vilket funtat koncept. Hatar dom brända knastriga bitarna på sidan. Tänker inte köpa smashburgare igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in