Citat:
Ursprungligen postat av
Sladdaren
Ja man undrar ju ibland iom att det är mest 18-34 åringar som hänger där. Och enligt statistiken sägs det att dom är flitiga på att både testa trender och foodhacks, men det kanske är mest den utländska publiken som gör det, ev amerikaner eller andra länder, fast det är även svenskar som kopierar och lägger upp trenderna för andra att ta del av att testa på svenska. Oftast är det nåt "pålägg" toppings man tillägger på en redan etablerad måltid, men det varierar
Ang saltet pratar jag oftast om sammansatta rätter som en sås, gryta, gratinerad köttlåda eller annat emulsionsbaserat som en köttfärsås. Tex Italienare vill bara ha salt i sin bolognese på enkel köttfärs
Det ger en väldigt platt helhetssmak på rätten och en platt saltsmak som saknar djup av precis som du säger - avsaknanden av fonder, soja, buljong osv. Vissa tror att köttets originalsmak försvinner mycket då när man använder buljonger och liknande istället för bara salt, men det stämmer inte. Snarare förstärks köttsmaken
Steker du en köttbit separat kan strösalt duga inkl flingsalt för då och sen har du ju tillbehör med andra sältor eller kompletterande smaker med svag sälta. Tex en svampsås med soja eller fond osv. Men jag pratar mer om ihopblandade rätter ang att bara ha salt som blir för tunt i smaken
Sen finns det vissa husmanskost rätter som bör och ska bara ha bordssalt och inget mer och de gör sig bäst så men långt ifrån alla
Flingsalt verkar bara på ytan, och gillar man det så kör man väl på det men är inget större fan. Är man ute efter krisp använder man andra grejer med bordssalt eller ja ett finare salt iaf som är finfördelat, men det är en smaksak
Jag gillar när det blir olika salter mer än bara salt, blir olika nivåer av smak, och köttet inte smakar mer, undrar varför de inbillar sig detta.
Men sure, det får lite konkurrens av annat, men det är ju så man har en orkester och inte ett enmannaband.(Inte för dom rätterna är något fel på, men de är då inte köttfärssås i mina ögon.)
Tycker tiktik och mat är bedrövligt tråkigt att titta på.
Har sett lite, och sen har man gått in på någon rätt som såg okey ut, sen läser man receptet och inser det var ju inte mycket att hänga i granen.
Är inget super fan av flingsalt heller, men känner att det fyller en bra funktion på vissa saker och gör det godare.
Och menar du inte bara själva saltet, att ha det i maten är bara ett enda slöseri med pengar, och sen saknar många av dom jod.
Och har för mig när flingsalt trenden var som starkast, så var det en del som fick problem pga för lite jod i sin kost.
Och det kan ge rätt svåra komplikationer.