2026-08-11, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Ja just ja! Den fattade jag inte, ska man alltså koka maten i en plastpåse??! Mycket underligt.
Näe, mycket lägre temperatur. Idén är att låg temperatur och i stället låta maten ligga länge (flera timmar till en hel dag) för att komma upp i sagda temperatur. Det görs genom ett vattenbad och en doppvärmare som också lätt cirkulerar vattnet för att fördela värmen. Typ liknande en slowcooker.

Jag kan lite se poängen för en storköksrestaurang där dom kan ha ett överjävligt stort vattenbad och ha massor av matbitar som skulle ta för lång tid förbereda vid beställning färdiga snabbt, men för de flesta enfamiljshushåll blev det ännu en onödig pryl som ligger i det där skåpet.
Citera
2026-08-11, 09:26
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrenadeSermon
Näe, mycket lägre temperatur. Idén är att låg temperatur och i stället låta maten ligga länge (flera timmar till en hel dag) för att komma upp i sagda temperatur. Det görs genom ett vattenbad och en doppvärmare som också lätt cirkulerar vattnet för att fördela värmen. Typ liknande en slowcooker.

Jag kan lite se poängen för en storköksrestaurang där dom kan ha ett överjävligt stort vattenbad och ha massor av matbitar som skulle ta för lång tid förbereda vid beställning färdiga snabbt, men för de flesta enfamiljshushåll blev det ännu en onödig pryl som ligger i det där skåpet.
Ja men den ska ligga i en plastpåse i varmt vatten då. Låter äckligt och konstigt.
Citera
2026-08-11, 09:27
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Äter ni för att det är gott eller för att det är en trend?
Du har aldrig testat något nytt eller?
Citera
2026-08-11, 09:35
Medlem
Citat:
Ja men den ska ligga i en plastpåse i varmt vatten då. Låter äckligt och konstigt.
Ja du vacuumförpackar den (utan vatten), men med kryddor å marinad och grejs, sen lägger du påsen i det varma vattnet.

Idén är att om du vill ha en köttbit stekt till ex. 55 grader så är den mest idealiska temperaturen smakmässigt att göra det just 55 grader. Problemet med det är att det skulle ta enormt lång tid i en stekpanna. Men lägger du den i 55-gradigt vatten i tillräckligt lång tid kommer den uppnå just den temperaturen utan att du behöver göra något annat än att vänta.
Senast redigerad av GrenadeSermon 2026-08-11 kl. 09:38.
Citera
2026-08-11, 09:45
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrenadeSermon
Ja du vacuumförpackar den (utan vatten), men med kryddor å marinad och grejs, sen lägger du påsen i det varma vattnet.

Idén är att om du vill ha en köttbit stekt till ex. 55 grader så är den mest idealiska temperaturen smakmässigt att göra det just 55 grader. Problemet med det är att det skulle ta enormt lång tid i en stekpanna. Men lägger du den i 55-gradigt vatten i tillräckligt lång tid kommer den uppnå just den temperaturen utan att du behöver göra något annat än att vänta.
Tack, jag förstod innan förklaringen men du kan dra det ett varv till om du vill.
Citera
2026-08-11, 09:47
Medlem
Citat:
Tack, jag förstod innan förklaringen men du kan dra det ett varv till om du vill.
Citera
2026-08-11, 11:31
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Dock tiktok så är dessa trender så korta att de flesta inte har en direkt inverkan på maten vi gör.
Utan det är en som tyckte det såg gott ut, en annan på tiktok vill få lite uppmärksamhet också och tjäna lite pengar också, så så faller dom som ett domino och säkerligen många samma användare.

Men många får inget direkt avtryck som mattrend, men en del gör givetvis.

Hehe, de mesta maträtter jag gör, så avslutar jag med salt om det behövs, då man använder andra före.
Oftast är väl det buljongtärningar och yamasa-sojan, men sen även sältor med innan saltet.

Dock en trend du har, eller kanske har haft, det är hur flingsalt ska användas på allt.
Men verkade som inte folk fattade att använda flingsalt på TV såg fräckt ut och bra i bild, medans hemma är det ett enda stort slöseri, och många av dom har inget jod i sig heller.

Själv använder jag endast flingsalt när det har en nytta och syns, och helst på ett sätt att det sen krasar i tänderna när man äter.
Annars finner jag det menlöst och ett stort slöseri med pengar att använda sånt salt som inte ger en något direkt.
Och vill man ha salter med smak, så finns ju det en del sånt Himalayassalt, rosa lite och det "svarta" mycket, så bättre använda dom då.(Men sure, det fins flingsalt som har lite mer smak också, men priserna reser sig nu snabbt(Och pratar nu inte om infuserade smaksalter, för dom kan man tom göra själv.)

Ja man undrar ju ibland iom att det är mest 18-34 åringar som hänger där. Och enligt statistiken sägs det att dom är flitiga på att både testa trender och foodhacks, men det kanske är mest den utländska publiken som gör det, ev amerikaner eller andra länder, fast det är även svenskar som kopierar och lägger upp trenderna för andra att ta del av att testa på svenska. Oftast är det nåt "pålägg" toppings man tillägger på en redan etablerad måltid, men det varierar

Ang saltet pratar jag oftast om sammansatta rätter som en sås, gryta, gratinerad köttlåda eller annat emulsionsbaserat som en köttfärsås. Tex Italienare vill bara ha salt i sin bolognese på enkel köttfärs
Det ger en väldigt platt helhetssmak på rätten och en platt saltsmak som saknar djup av precis som du säger - avsaknanden av fonder, soja, buljong osv. Vissa tror att köttets originalsmak försvinner mycket då när man använder buljonger och liknande istället för bara salt, men det stämmer inte. Snarare förstärks köttsmaken

Steker du en köttbit separat kan strösalt duga inkl flingsalt för då och sen har du ju tillbehör med andra sältor eller kompletterande smaker med svag sälta. Tex en svampsås med soja eller fond osv. Men jag pratar mer om ihopblandade rätter ang att bara ha salt som blir för tunt i smaken

Sen finns det vissa husmanskost rätter som bör och ska bara ha bordssalt och inget mer och de gör sig bäst så men långt ifrån alla

Flingsalt verkar bara på ytan, och gillar man det så kör man väl på det men är inget större fan. Är man ute efter krisp använder man andra grejer med bordssalt eller ja ett finare salt iaf som är finfördelat, men det är en smaksak
Senast redigerad av Sladdaren 2026-08-11 kl. 11:33.
Citera
2026-08-11, 11:56
Medlem
Citat:
Du har aldrig testat något nytt eller?

Aldrig?
Citera
2026-08-11, 13:02
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Ramslök! Väldigt populärt i alla matbloggar mm sista åren.

Egentligen gillar jag ramslök men så ska den ju beredas för att hålla.
Plockade massor och skulle torka till ramslökssalt. Det stank vitlök i lägenheten i minst en vecka och det blev inte bra heller. Nu står burken i skåpet och jag använder det aldrig.

Så jag tänkte jag gör ramslökspesto istället. (se pesto i TS trådstart). Visst det funkade efter receptet men slutresultatet. Nja inget vidare. Nej jag fortsätter köpa basilikabaserad färdig pesto på burk och slipper besväret.
Tycker som du att ramslök är gott men jag ogillar det ändå pga att smaken sitter kvar i munnen i evigheter. Tandborstning hjälper inte. Man måste vänta ut skiten
Citera
2026-08-11, 13:29
Medlem
Portabelloburgare. Soggigt och äckligt.. Trendigt för 8 år sen eller så.

Snabbkaffe smakar skit. Bara pundare och alkoholister som dricker det.
Men nu har den väl blivit trendig igen för att göra kaffekräm med. Pass.

Fun light och de andra sockerfria saftsorterna. Smakar ju strävt. Hur det nu går till. Trendigt i början av 2000-talet då man bombarderades med deras tv-reklamer.

Kvarg. Smakar också strävt. Poppis för 10 år sen kanske? När gymbögar började med utegym.

Margarin, typ Lätta. Varför väljer man ens det alternativet? En dumsnål produkt där man kan spara typ en tjugolapp per år. Slog väl till som ett hälsosamt och fettmagrare alternativ när alla skulle banta på 90-talet.

Råsaftcentrifug. Det går åt mängder bara för att dricka ett glas. Och sen slänger man de nyttiga fibrerna så man blir kass i magen. Nej, ingen orkar baka massa bröd av de mängderna med stoft det blir. Många dryga delar att diska med.
Trendigt för 8 år sen typ. Populär julklapp.

Smörklocka. Helt menlös och dyr pryl. Sådana användes förr i tiden innan man lärde sig att pastörisera smör. Numera funkar det lika bra att bara ha smöret i en bytta med lock på köksbänken om man ogillar kylskåp.
Blev väl trendigt för 5 år sen kanske. Folk köpte dem på marknader när de ville känna sig käcka.
Senast redigerad av MissDope 2026-08-11 kl. 13:31.
Citera
2026-08-11, 15:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ja man undrar ju ibland iom att det är mest 18-34 åringar som hänger där. Och enligt statistiken sägs det att dom är flitiga på att både testa trender och foodhacks, men det kanske är mest den utländska publiken som gör det, ev amerikaner eller andra länder, fast det är även svenskar som kopierar och lägger upp trenderna för andra att ta del av att testa på svenska. Oftast är det nåt "pålägg" toppings man tillägger på en redan etablerad måltid, men det varierar

Ang saltet pratar jag oftast om sammansatta rätter som en sås, gryta, gratinerad köttlåda eller annat emulsionsbaserat som en köttfärsås. Tex Italienare vill bara ha salt i sin bolognese på enkel köttfärs
Det ger en väldigt platt helhetssmak på rätten och en platt saltsmak som saknar djup av precis som du säger - avsaknanden av fonder, soja, buljong osv. Vissa tror att köttets originalsmak försvinner mycket då när man använder buljonger och liknande istället för bara salt, men det stämmer inte. Snarare förstärks köttsmaken

Steker du en köttbit separat kan strösalt duga inkl flingsalt för då och sen har du ju tillbehör med andra sältor eller kompletterande smaker med svag sälta. Tex en svampsås med soja eller fond osv. Men jag pratar mer om ihopblandade rätter ang att bara ha salt som blir för tunt i smaken

Sen finns det vissa husmanskost rätter som bör och ska bara ha bordssalt och inget mer och de gör sig bäst så men långt ifrån alla

Flingsalt verkar bara på ytan, och gillar man det så kör man väl på det men är inget större fan. Är man ute efter krisp använder man andra grejer med bordssalt eller ja ett finare salt iaf som är finfördelat, men det är en smaksak
Jag gillar när det blir olika salter mer än bara salt, blir olika nivåer av smak, och köttet inte smakar mer, undrar varför de inbillar sig detta.
Men sure, det får lite konkurrens av annat, men det är ju så man har en orkester och inte ett enmannaband.(Inte för dom rätterna är något fel på, men de är då inte köttfärssås i mina ögon.)

Tycker tiktik och mat är bedrövligt tråkigt att titta på.
Har sett lite, och sen har man gått in på någon rätt som såg okey ut, sen läser man receptet och inser det var ju inte mycket att hänga i granen.

Är inget super fan av flingsalt heller, men känner att det fyller en bra funktion på vissa saker och gör det godare.
Och menar du inte bara själva saltet, att ha det i maten är bara ett enda slöseri med pengar, och sen saknar många av dom jod.
Och har för mig när flingsalt trenden var som starkast, så var det en del som fick problem pga för lite jod i sin kost.
Och det kan ge rätt svåra komplikationer.
Citera
2026-08-11, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Grapefrukt som man ser överallt på reklam. Det ska ju vara så himla nyttigt och ”gott”.
Köpte hem och provade då frukten faktiskt ser väldigt god ut. Men smakar precis raka motsatsen till hur den ser ut.
Hahah du kan inte vara gammal om du inte visste hur grapefrukt smakar.
Håll dig till smågodis och ketchup till smaklökarna vuxit till sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in