2026-08-11, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Men grattis då lilla gubben, där fick du mig. Jag känner inte till den där grejen du pratar om, och jag tänker inte be dig illustrera med en lämplig bild eller nåt heller.
Jag har aldrig påstått mig att vara nån allvetare så sluta lägga ord i min mun.

Men om du ger mig en bild eller länk så kommer jag naturligtvis att kolla

https://flatearth.ws/polaris-angle
Citera
2026-08-11, 13:43
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Tack för att du berättade. Jag förstår att det måste vara frustrerande att jag inte tycker som du.
Men jag tycker nog ändå att det går utmärkt bra att förklara skillnaderna i solhöjd även på en platt jord med en lokal sol också.
Då kanske du också kan beskrva denna förklaring här , så att även jag kan inse vilket intellekt du har.
Citera
2026-08-11, 14:03
Medlem
Citat:
Tackar. Jag kan tyvärr inte google earth överhuvud taget, men om du skulle kunna debunka nån av eddies bilder som felaktig, så skulle jag mer än gärna vilja se den.

Jag må vara en övertygad FE-are och et fan till Eddie, men om han fuskar så vill jag att detta skall avslöjas. Så jag tycker det skulle vara grymt om du ville göra det, och dela bilder eller nåt.

Tyvärr så kryllar det ju av fuskare i youtube-sfären, så jag skulle inte bli överraskad såtillvida, men jag har alltid uppfattat Eddie som att han är noga och korrekt med vad han säger.

Men som sagt, jag har inte kompetensen att bedöma om han fuskar med google earth på nåt sätt.
EDIT/PS: Men med tanke på allt du häver ur dig så jobbar du ärligt talat i en uppförsbacke när det gäller din egen trovärdighet
Här är ett exempel. Lägg märke till att linjen går genom mitten av jordgloben. Det är också så det skulle se ut om du mätte med ett snöre.

https://www.flightpaths.com/NRT-LAX
Citera
2026-08-11, 14:20
Medlem
Citat:
Tack för att du berättade. Jag förstår att det måste vara frustrerande att jag inte tycker som du.
Men jag tycker nog ändå att det går utmärkt bra att förklara skillnaderna i solhöjd även på en platt jord med en lokal sol också.

Nej solhöjderna är inte förenliga med en platt jord och lokal sol. Ett exempel:

20:e Mars kl 12 stod solen i Stockholm rakt i söder och 30 grader över horisonten.
Vid samma tidpunkt och i Uganda stod solen 90 grader över horisonten
Avståndet mellan Stockholm (N60E18) och Uganda (N0E18) är 666 mil

På en platt jord får vi en rätvinklig triangel enligt
Triangle Calculator
och att solen befinner sig 384 mil ovanför jorden.
https://www.calculator.net/triangle-calculator.html?vc=&vx=&vy=&va=30&vz=666&vb=90&ang leunits=d&x=Calculate

Vid samma tidpunkt i norra Libyen (N30E18) står solen 56 grader över horisonten
Och om vi nu räknar räknar på andra rätvinkliga triangel för vi en solhöjd på 493 mil.
https://www.calculator.net/triangle-calculator.html?vc=&vx=&vy=&va=56&vz=333&vb=90&ang leunits=d&x=Calculate

Samma typ av observationer kan du göra på vilken dag som helst och på vilka 3 olika positioner som helst. Ovan är bara ett exempel som matematiskt är lätt eftersom det handlar om två rätvinkliga trianglar.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-11 kl. 14:42.
Citera
2026-08-11, 14:44
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Hemskt ledsen men du har fel. Vi snackar om google earth som jordglobskarta, och vi jämför med hur flygrutterna plottas ut på kartorna i största allmänhet.

Nämen!?
https://imgshare.cc/hyefzetg

Oj, så långt det blev!? Det är ju mycket närmare om man bara, som ett barn skulle ha gjort, ritar dit en rak linje.
Synd bara att det inte är så det funkar.. i verkligheten alltså!

Edit:
Citat:
[...]
Men när vi ändå pratar om flygrutter, låt oss titta på Air France AF 116 som flög från Paris till Shangai, men som tvingades nödlanda i Sibirien. Här är en länk till en bild med flygrutten plottad på både jordgloben och Gleason's karta (FE kartan): https://imgur.com/a/sO5LVsP
[...]

Så den där jäkla stolpskottet som har ritat dit den raka linjen på globmodellen som du så fint länkade till tidigare, är helt enkelt... Bananas!! Han/hon/hen har inget som helst grepp om verkligheten!
Senast redigerad av d00rkey 2026-08-11 kl. 14:59.
Citera
2026-08-11, 16:37
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Då kanske du också kan beskrva denna förklaring här , så att även jag kan inse vilket intellekt du har.

Citat:
......

FYI så kommer jag ignorera dig om du fortsätter att inte bidra med något eget, förutom "gotcha" frågor och diverse saker som du tycker och tänker om mig, som inte har med ämnet att göra.
Dessutom har jag sagt ungefär samma sak till tre gånger nu, och det tycker jag kan räcka. Hej med dej
Eftersom jag är helt övertygad om att jorden inte är platt hade jag hoppats att du skulle kunna förklara för mig med hållbara argument varför jag har fel.
Anledningen till att du vill ignorera mina frågeställningar är nog snarare att du helt enkelt inte kan beskriva varför det kan vara både mörkt och ljust samtidigt på olika platser på jorden.

Men tack ändå för den lilla konversationen vi haft.
Kanske någon annan också vill ha din beskrivning som jag efterlyser. Tack för mig.
Citera
2026-08-11, 17:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Tack Matte

Så slappt. Saknar du kompetens att ens försöka bemöta hans argument?

Gotcha
Citera
2026-08-11, 17:06
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Här är ett exempel. Lägg märke till att linjen går genom mitten av jordgloben. Det är också så det skulle se ut om du mätte med ett snöre.

https://www.flightpaths.com/NRT-LAX

Tack. Men såvitt jag kan se så ligger den flyglinjen inte alls rakt över Alaska heller? Visst, den ligger väl något närmare Alaska än Hawaii, det håller jag med om.

Var det det här bildexemplet jag postade förresten? https://ibb.co/RkcK0yJL

Den bilden visar visserligen från Hong Kong till LAX, men rutten blir ungefär densamma när man väl närmar sig Alaska/Hawaii. Och på den bilden är rutten inritad något längre söderut, med Alaska/Hawaii på ungefär samma avstånd.

Så egentligen verkar det inte vara nåt jättefel på Eddies representation av rutten, jämfört med Actual Flight Paths-verktyget som du länkade till.

Men då blir det kanske ingen jättesensation att man valde Alaska heller, inte ens med Eddies flugrutt (i min länk). Undrar isåfall varför han gör en så stor grej av det?

Jag måste kolla boken lite närmare igen, men jag har för mig att det kanske var nåt att dom kunde landa väldigt snabbt efter att det medicinska nödfallet hade anmälts?

Kan vi förresten vara överens om, att en nödlandning i Alaska (på väg mot LAX) rimligen borde innebära en omväg? Alltså att det rimligen borde dröja en stund från beslutet att nödlanda, till själva nödlandningen?

För på kartan så ser det ju ut som att det är en bit att åka, från flygrutten, när man ska byta kurs till Alaska. Eller har jag fel i det?

Jag menar inte att sätta upp nån fjantig cliffhanger eller så, men jag har inte hunnit läsa boken så bra att jag kan den utantill än.

Här är förresten ett par bilder som skall vara tagna inifrån ett flygplan och där ser flygrutterna ungefär likadana ut också (som på actual flightpath och google earth) jag. Dvs rutten går ungefär mitt emellan Alaska och Hawaii: https://ibb.co/1YBpkLy7
(Ovanstående visar visserligen Tokyo- San Fransisco, men det blir ungefär samma rutt ändå).

Men när man jämför "actualflight" med google earth-rutterna i Eddies bok, så tycker jag inte att det är så mycket skillnad att jag skulle kalla Eddies blid för "fusk" eller "ritad av en klåpare", som vissa illvilliga skribenter i tråden har försökt beslå mig med.
Jag får återkomma när jag har kollat vad det var som var så unikt med den där landningen. Kan det ha varit att planet landade inom några minuter efter larmet kanske? För enligt flygrutten så ser det ju ut som att det nästan skulle bli lika nära att fortsätta till destinationen.
Åtminstone borde det ta lite mer än en pisskvart från larmet till landning i Alaska, eller?
På återhörande
Citera
2026-08-11, 17:23
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Eftersom jag är helt övertygad om att jorden inte är platt hade jag hoppats att du skulle kunna förklara för mig med hållbara argument varför jag har fel.
Anledningen till att du vill ignorera mina frågeställningar är nog snarare att du helt enkelt inte kan beskriva varför det kan vara både mörkt och ljust samtidigt på olika platser på jorden.

Men tack ändå för den lilla konversationen vi haft.
Kanske någon annan också vill ha din beskrivning som jag efterlyser. Tack för mig.

Ok. Men det låter som en efterkonstruktion jämfört med tonen i dina tidigare poster. Dessutom så har jag aldrig sagt att jag är övertygad om nånting, bara att jag är skeptisk till en drös med grejer som "vetenskapen" påstår.
Att du därifrån tar det till att du skulle kunna begära av mig att "övertyga dig om att jorden är platt", och dessutom på en liten kort fb-post? Vem tror du att du är undrar man ju.

Men om jag skulle nämna en grej som jag tycker gör att det blir game over för den heliocentriska värdlsbilden, så skulle det vara att polstjärnan sitter smäck i norr, fixerad precis i norr som det står i Bibeln.
Det säger visserligen inget om jordens form, men det krossar absolut hela skitsnacket om att vi skulle snurra runt solen som ett skott genom vintergatan. Och om vi inte far genom rymden, då är vi garanterat inget klot heller.
Men eftersom du känner dig absolut säker på att jorden är rund och vi snurrar runt solen, är det inte konstigt då att polstjärnan aldrig rör sig?
Skulle vara intressant att höra dina tankar på den punkten
Citera
2026-08-11, 17:31
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Nämen!?
https://imgshare.cc/hyefzetg

Oj, så långt det blev!? Det är ju mycket närmare om man bara, som ett barn skulle ha gjort, ritar dit en rak linje.
Synd bara att det inte är så det funkar.. i verkligheten alltså!

Edit:

Så den där jäkla stolpskottet som har ritat dit den raka linjen på globmodellen som du så fint länkade till tidigare, är helt enkelt... Bananas!! Han/hon/hen har inget som helst grepp om verkligheten!

Men vilken kass vy du fick till på länken du postade, hahahh

Nejdå, jag har redan konstaterat att det inte är några större fel på rutterna som dom är inritade i mina bilder jämfört med actualflightpaths. Det skiljer litegrann, men det handlar inte alls om uppenbart grovt fusk som nån av er lögnhalsar försökte påstå.
Glöm det doorky
Citera
2026-08-11, 17:36
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Men vilken kass vy du fick till på länken du postade, hahahh

Nejdå, jag har redan konstaterat att det inte är några större fel på rutterna som dom är inritade i mina bilder jämfört med actualflightpaths. Det skiljer litegrann, men det handlar inte alls om uppenbart grovt fusk som nån av er lögnhalsar försökte påstå.
Glöm det doorky
Kan du förklara för mig hur man kan se stjärnor ända nere vid horisonten?
Citera
2026-08-11, 17:40
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Kan du förklara för mig hur man kan se stjärnor ända nere vid horisonten?

Borde man inte kunna det, enligt ditt sätt att se det? EDIT, vet inte om jag förstår frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in