Citat:
Ursprungligen postat av
WilleGarvin
Du måste vara duktigt trög i huvudet om du inte förstår att stjärnhimlen på södra halvklotet falsifierar en platt jord.
Hur ställer du dig då till Polstjärnans position över horisonten? Polstjärnan står alltid lika många grader över horisonten som betraktarens breddgrad. Även det är ett direkt bevis för att jorden inte är platt.
Jag skiter i vad du tycker om mig, och du slår mig knappast som kvick i skallen heller. Om vi måste prata om såna ovidkommande grejer.
Men vad kul att du tar upp polstjärnan, den gillar jag.
Till polstjärnan ställer jag mig så som följande, vilket jag nyss har redogjort för i en tidigare post idag.
1. Att den ligger i perfekt norr, utan att rubbas sedan bibelns dagar, bevisar att vi inte är en kula i ett litet solsystem som visslar runt i vintergatan. För isåfall skulle den ha drivit iväg ifrån norr vid det här laget.
2. Att resten av sjärnhimlen roterar runt polstjärnan, i årtusende efter årtusende, i samma perfekta konstellatioer, bevisar ytterligare en hel drös med saker, men det kan vi väl återkomma till om du ids kommentera.
Sen det där med breddgrader och vinklar låter som nåt som skulle kunna funka på såväl ett klot som en platt yta, men jag är ärligt talat inte insatt i det.
Men vi kan väl analysera ditt argument som sådant:
Citat:
Polstjärnan står alltid lika många grader över horisonten som betraktarens breddgrad. Även det är ett direkt bevis för att jorden inte är platt.
Du säger alltså att det är ett bevis för att du säger att det är ett bevis. Men ok, jag noterar att du tycker det. Kul för dig