2026-08-11, 12:58
Avstängd
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Nu är det tredje gången jag berättar för dig att jag inte har varit söder om ekvatorn, därför vet jag inte hur stjärnhimlen ser ut från NZ, och kan inte kommentera hur den skiljer sig från stjärnhimlen som vi ser den.
Du skulle väl kunna berätta nåt kanske, men det är väl inte att hoppas på. Men jag håller med dig att det väldigt märkligt om dom tex kan se helt andra stjärnbilder.
Fast jag har inte bett dig förklara hur den ser ut. Jag har bett dig komma med din hypotes om varför den ser annorlunda ut.
Citera
2026-08-11, 13:02
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du måste vara duktigt trög i huvudet om du inte förstår att stjärnhimlen på södra halvklotet falsifierar en platt jord.
Hur ställer du dig då till Polstjärnans position över horisonten? Polstjärnan står alltid lika många grader över horisonten som betraktarens breddgrad. Även det är ett direkt bevis för att jorden inte är platt.

Jag skiter i vad du tycker om mig, och du slår mig knappast som kvick i skallen heller. Om vi måste prata om såna ovidkommande grejer.
Men vad kul att du tar upp polstjärnan, den gillar jag.

Till polstjärnan ställer jag mig så som följande, vilket jag nyss har redogjort för i en tidigare post idag.
1. Att den ligger i perfekt norr, utan att rubbas sedan bibelns dagar, bevisar att vi inte är en kula i ett litet solsystem som visslar runt i vintergatan. För isåfall skulle den ha drivit iväg ifrån norr vid det här laget.
2. Att resten av sjärnhimlen roterar runt polstjärnan, i årtusende efter årtusende, i samma perfekta konstellatioer, bevisar ytterligare en hel drös med saker, men det kan vi väl återkomma till om du ids kommentera.
Sen det där med breddgrader och vinklar låter som nåt som skulle kunna funka på såväl ett klot som en platt yta, men jag är ärligt talat inte insatt i det.
Men vi kan väl analysera ditt argument som sådant:
Citat:
Polstjärnan står alltid lika många grader över horisonten som betraktarens breddgrad. Även det är ett direkt bevis för att jorden inte är platt.

Du säger alltså att det är ett bevis för att du säger att det är ett bevis. Men ok, jag noterar att du tycker det. Kul för dig
Citera
2026-08-11, 13:04
Medlem
Om jorden är platt hur flyger man från NZ till LA utan att passera resten av världen?
Citera
2026-08-11, 13:07
Medlem
Citat:
Hemskt ledsen men du har fel. Vi snackar om google earth som jordglobskarta, och vi jämför med hur flygrutterna plottas ut på kartorna i största allmänhet.
Du och Eddie har fel. Jag har tidigare tittat på hur Eddie använder Google Earth. Han gör det helt fel. Jag tror kanske inte att han medvetet försöker lura oss. I hans fall tror jag att han inte förstår hur man mäter. Om du tar en fysisk jordglob och sträcker en sträng så kort som möjligt mellan Tokyo och LAX, kommer du att se att den kortaste vägen är mycket närmare Alaska än Hawaii. Om du ska använda Google Earth, se till att linjen går exakt i mitten av jordgloben och inte åt sidan som Eddie gör. Du kan testa detta med en sträng på en fysisk jordglob om du inte tror mig.
Citera
2026-08-11, 13:11
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Nej, jordglobskartan föreslår inte den rutten. Det är projektionen av jordgloben som gör det. Om du ska hitta den kortaste rutten på jordgloben måste du uppenbarligen använda en jordglob. Dra ett snöre från A till B, så ser du att flygrutten du pratar om går mycket närmare Alaska än Hawaii.

Jag har följt Flat Earth Banjo, eller Eddie något eller annat, som han egentligen heter. De 16 fallen han listar är bara exempel på hans bristande förståelse för hur man hittar den kortaste rutten på en jordglob. Naturligtvis kan man inte använda en projektion som är förvrängd i förhållande till verkligheten. Det finns många andra saker Eddie inte förstår heller.

Precis. Det är vad som händer när bevisen presenteras för de som tror att jorden är platt. Jag har provat det flera gånger, och sedan försvinner de omedelbart. Det är inte så konstigt, för ni har inga motargument. Vad jag inte förstår är hur det är möjligt att hålla fast vid den platta jorden efteråt.

Ursäkta matte, om jag har svarat på ditt inlägg redan. Jag beklagar att jag inte hade några motargument, men jag fattade inte vad det var jag skulle argumentera emot.
Jag säger inte detta för att driva med dig, för jag tyckte din text var välskriven och seriös. Men jag uppfattade den mer som ett slags vittnesmål över hur du anser att jordklotet är bevisat, än en argumentationstext, med sunpunkter adresserade till mina tidigare diskussionsinlägg.
Jag får ibland känslan av att ni tycker att man måste vara ett uppslagsverk bara för att man har insett att det finns ett antal svaga punkter med våran världsbild.
Men det tycker jag isåfall att ni har fått om bakfoten.
Citera
2026-08-11, 13:12
Medlem
Citat:
... Sen det där med breddgrader och vinklar låter som nåt som skulle kunna funka på såväl ett klot som en platt yta, men jag är ärligt talat inte insatt i det. ...

Nej att Polstjärnan är synlig lika många grader över horisonten som betraktarens breddgrad är inte förenligt med FE. Det är i själva verket ett bevis för att den norra hemisfären är ett halvklot.

Och självklart är du lika dåligt insatt i detta som t.ex stjärnhimlen på södra halvklotet, gravitation eller vad kända avstånd betyder. Okunskap och ignorans är en förutsättning för att tro på FE.
Citera
2026-08-11, 13:16
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Tidigare frågade jag dig om hur långt solens ljus når. Den frågan ignorerade du.

En annan sak som har med solens ljus att göra:
När solen står som högst på himlen här hemma i Sverige kan den samtidigt befinna sig under horisonten på en annan plats på jorden. Vid samma tillfälle befinner sig solen gradvis på olika höjder längs sträckan mellan Sverige och den plats där den hamnat under horisonten.
Hur kan det komma sig att solens ljus tappar i intensitet beroende på hur högt på himlen den står?

Citat:
Solens rörelser förklaras lika bra av både platt- och klotmodellerna, så jag tycker det är en ickefråga, på gränsen till OT ärligt talat
Jag tycker mig minnas att din förklaring till att det råder mörker på halva jorden samtidigt som solen står som högst på himlen på en annan plats var att solens ljus inte når tillräckligt långt för att belysa hela den platta jorden.
Det förklarar inte att solen samtidigt befinner sig på olika höjd på olika platser.

Att du tycker det är på gränsen till Off Topic beror på att den enda förklaringen är att jorden faktiskt är en sfär.

Men du tillhör säkerligen den skara som endast använder dig av hypoteser i stället för praktiska försök.
Med hjälp av en jordglob på bordet och en lampa som belyser denna är det ganska lätt att förklara allt detta med solens höjd och varför det kan vara mörkt på ett ställe samtidigt som solen står högt på en annan plats.
Om du mot förmodan skulle hitta en modell av den platta jorden och gör ett liknande försök skulle du förstå att jorden omöjligen kan vara platt.
Citera
2026-08-11, 13:20
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Du och Eddie har fel. Jag har tidigare tittat på hur Eddie använder Google Earth. Han gör det helt fel. Jag tror kanske inte att han medvetet försöker lura oss. I hans fall tror jag att han inte förstår hur man mäter. Om du tar en fysisk jordglob och sträcker en sträng så kort som möjligt mellan Tokyo och LAX, kommer du att se att den kortaste vägen är mycket närmare Alaska än Hawaii. Om du ska använda Google Earth, se till att linjen går exakt i mitten av jordgloben och inte åt sidan som Eddie gör. Du kan testa detta med en sträng på en fysisk jordglob om du inte tror mig.

Tackar. Jag kan tyvärr inte google earth överhuvud taget, men om du skulle kunna debunka nån av eddies bilder som felaktig, så skulle jag mer än gärna vilja se den.

Jag må vara en övertygad FE-are och et fan till Eddie, men om han fuskar så vill jag att detta skall avslöjas. Så jag tycker det skulle vara grymt om du ville göra det, och dela bilder eller nåt.

Tyvärr så kryllar det ju av fuskare i youtube-sfären, så jag skulle inte bli överraskad såtillvida, men jag har alltid uppfattat Eddie som att han är noga och korrekt med vad han säger.

Men som sagt, jag har inte kompetensen att bedöma om han fuskar med google earth på nåt sätt.
EDIT/PS: Men med tanke på allt du häver ur dig så jobbar du ärligt talat i en uppförsbacke när det gäller din egen trovärdighet
Senast redigerad av busy-signal 2026-08-11 kl. 13:34.
Citera
2026-08-11, 13:27
Medlem
Citat:
Vad är din poäng? Du har bara bevisat samma sak som mina bilder gjorde, nämligen att närmsta vägen går över Alaska.
Det är globkartan som föreslår en rutt strax norr om Hawaii

Du förstår väl att du inte kan använda en kartprojektion för att hitta kortaste vägen på en glob?

Om du ritar upp rutten i t.ex Google Earth så går rutten mycket närmare Alaska än Hawaii. Med andra ord faller hela ditt tramsiga argument att de borde ha landat på Hawaii.

Citat:
.... Exempelvis så har det förekommit att flyg från Tokyo på väg till LAX måste nödlanda i Alaska. Och det inte för att dom hade åkt vilse, utan pga medicinsk nödsituation ombord.

Detta skulle ha inneburit en omväg på jordgloben...

Nej Alaska är inte en omväg utan ser ut att vara en lämplig plats att nödlanda.
Citera
2026-08-11, 13:29
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Jag tycker mig minnas att din förklaring till att det råder mörker på halva jorden samtidigt som solen står som högst på himlen på en annan plats var att solens ljus inte når tillräckligt långt för att belysa hela den platta jorden.
Det förklarar inte att solen samtidigt befinner sig på olika höjd på olika platser.

Att du tycker det är på gränsen till Off Topic beror på att den enda förklaringen är att jorden faktiskt är en sfär.

Men du tillhör säkerligen den skara som endast använder dig av hypoteser i stället för praktiska försök.
Med hjälp av en jordglob på bordet och en lampa som belyser denna är det ganska lätt att förklara allt detta med solens höjd och varför det kan vara mörkt på ett ställe samtidigt som solen står högt på en annan plats.
Om du mot förmodan skulle hitta en modell av den platta jorden och gör ett liknande försök skulle du förstå att jorden omöjligen kan vara platt.

Tack för att du berättade. Jag förstår att det måste vara frustrerande att jag inte tycker som du.
Men jag tycker nog ändå att det går utmärkt bra att förklara skillnaderna i solhöjd även på en platt jord med en lokal sol också.
Citera
2026-08-11, 13:32
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej att Polstjärnan är synlig lika många grader över horisonten som betraktarens breddgrad är inte förenligt med FE. Det är i själva verket ett bevis för att den norra hemisfären är ett halvklot.

Och självklart är du lika dåligt insatt i detta som t.ex stjärnhimlen på södra halvklotet, gravitation eller vad kända avstånd betyder. Okunskap och ignorans är en förutsättning för att tro på FE.

Men grattis då lilla gubben, där fick du mig. Jag känner inte till den där grejen du pratar om, och jag tänker inte be dig illustrera med en lämplig bild eller nåt heller.
Jag har aldrig påstått mig att vara nån allvetare så sluta lägga ord i min mun.

Men om du ger mig en bild eller länk så kommer jag naturligtvis att kolla
Citera
2026-08-11, 13:39
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Men grattis då lilla gubben, där fick du mig. Jag känner inte till den där grejen du pratar om, och jag tänker inte be dig illustrera med en lämplig bild eller nåt heller.
Jag har aldrig påstått mig att vara nån allvetare så sluta lägga ord i min mun.

Men om du ger mig en bild eller länk så kommer jag naturligtvis att kolla

Här en bra illustration på Polstjärnan och vinklar. https://share.google/5EfwJrE5Ay1YUxQDv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in