2026-08-11, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Hoppas hoppas BO hade beskrivit för vänner, har sparade sms om problem eller till och med kanske har lyckats spela in något, av "bråk" där MGM ska ha "sagt saker..." (fetstil = uppgifter från förhör, enligt TV4).
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Skrev BO dagbok eller anteckningar i en almanacka om GM om deras umgänge och bråk kan många svar finnas där.
Ja. I vilken form det nu eventuellt kan finnas uppgifter om allvarliga problem så hoppas man att allt når förundersökningen.
Citera
2026-08-11, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Undra om Åsa ringde dit JEB ? Eller varför kom han dit egentligen ? De hade ju uppdelade veckor. Hon kanske skicka sms till JEB för att hon kände sig otrygg med TN. Han kommer dit kollar läget men i tron att allt är ok åker han hem. Barnen kommer ju snart också. Sen råkar TN läsa smsen som Åsa skickade till JEB och då tar det hus i helvete! ? Vad tror ni om den ?

Undrar samma, om JEB kom för BO's skull. Eller om det var meningen att de två männen skulle umgås litet och lära känna varandra i lugn och ro.

Om fallet var det senare måste MGM och BO ha tänkt på en mer varaktig framtid tillsammans.

Om fallet var det förra så fanns det nog ingen framtid för förhållandet.
Citera
2026-08-11, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taklist
Utan att veta så känns det också rimligt i mina öron. Det kan lika gärna ha varit en liten grej som blivit ett stort tjafs och sen tappar han det. Då har du rätt i att det förmodligen är väldigt pinsamt att berätta om anledningen.
Bara för man haft ett förhållande i 8 månader innebär ju inte att man känner varandra. ÅÅ arbetar nog en hel del och säkert TN också, förmodligen även helg/udda tider. Lägg där till barn man vill träffa, ex, redan inbokade saker etc. Kanske det gör att man inte träffats så mycket under längre perioder innan detta utan mest helger som passar båda. Lite middagar, några övernattningar osv. Och så helt plötsligt så umgås man 24/7 (ggr 2) i en lite stuga i skärgården, lätt isolerade. Där kanske man helt plötsligt upptäcker "nya sidor" hos sin partner. Hård diskussion/gräl kan kanske uppstått under perioden men eskalerat under natten och då är det ju inte bara att gå ut och åka hem som i stan. Må svinet få ett låååångt straff!! (Min teori bara)
Senast redigerad av Backflash58 2026-08-11 kl. 16:47.
Citera
2026-08-11, 16:42
Medlem
Citat:
Men nu svävar du iväg på rättspolitik istället, det finns andra trådar för det.

Ett mord måste inte vara planerat för att klassas som mord. Du har inte riktigt koll på begreppen och bör kanske läsa på lite innan du uttalar dig så slipper du bli tillrättavisad.

Återigen, jag har inte försvarat TN bara för att jag förklara för dig att om en person dödar en annan person, avsiktligt och i dennes hem så kan det klassas som både mord och dråp beroende på omständigheterna.

Då du uppenbarligen inte har koll på de olika begreppen och verkar vara för lat för att googla lite så ska jag hjälpa dig. Nedan är från åklagarmyndighetens hemsida:

Dråp:
”Ett brott som innebär ett avsiktligt dödande, men som med hänsyn till omständigheterna anses som mindre grovt (t.ex. om offret hotat eller misshandlat gärningspersonen) än mord.”

Aha du är en sån där som ska hävda att det egentligen var kvinnan som var våldsam och att han bara knivhögg henne och utsatte henne för trubbigt våld när hon redan var halvdöd för att försvara sig. Återigen, orkar inte med folk som ska leka försvarsadvokat och skylla på offret. Han kommer få en försvarsadvokat, oroa dig inte.

Så mycket som du uppmuntrar andra till att läsa på, jag vet i alla fall vad ett mord är till skillnad från dig.
Citera
2026-08-11, 16:46
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Helt enig. Nåt dråp är det inte frågan om, och nu är väl livstid mer eller mindre standard vid mord med försvårande omständigheter?
Tror inte på livstid i detta fall men hoppas på 18 år.
Livstid är väl mera tänkt för mord på barn, mord på fler än en osv. Dessa grova våldsbrott bör ges hårdare straff än ett ”vanligt mord”.
Citera
2026-08-11, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backflash58
Bara för man haft ett förhållande i 8 månader innebär ju inte att man känner varandra. ÅÅ arbetar nog en hel del och säkert TN också, förmodligen även helg/udda tider. Lägg där till barn man vill träffa, ex, redan inbokade saker etc. Kanske det gör att man inte träffats så mycket under längre perioder innan detta utan mest helger som passar båda. Lite middagar, några övernattningar osv. Och så helt plötsligt så umgås man 24/7 (ggr 2) i en lite stuga i skärgården, lätt isolerade. Där kanske man helt plötsligt upptäcker "nya sidor" hos sin partner. Hård diskussion/gräl kan kanske uppstått under perioden men eskalerat under natten och då är det ju inte bara gå ut och åka hem som i stan. Må svinet få ett låååångt straff!! (Min teori bara)
Jag tror det ligger mycket i detta. Denna tid på ön har förmodligen blivit en större prövning av förhållandet jämfört med tidigare då det precis som du säger funnits massor av andra saker som tagit deras tid.

Dock verkar det iallafall enligt TN som att det eskalerade på förmiddagen samma dag som hon hittades. Detta borde ju också minska sannolikheten för att det var alkohol inblandat (även om det såklart fortfarande är möjligt).
Citera
2026-08-11, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Tror inte på livstid i detta fall men hoppas på 18 år.
Livstid är väl mera tänkt för mord på barn, mord på fler än en osv. Dessa grova våldsbrott bör ges hårdare straff än ett ”vanligt mord”.
Tror också på 18 år, sett motsvarande fall tidigare!
Citera
2026-08-11, 16:52
Medlem
Jag har inte läst alla inlägg jättenoga men har ändå blivit så berörd av den här historien att jag vill ge min bild av vad som skulle kunna ha hänt.

Till att börja med kan det inte ha varit en trygg och stabil relation utan något högst osäkert, och från hennes sida antagligen inte med lika allvarliga avsikter. När hon berättar att hon inte vill att han ska vara kvar när hennes barn kommer börjar osämjan. Han kanske vill ha sex innan han återvänder till stan och hon avvisar honom. Han skriver att de har ”tränat” under semestern, kanske det har funnits prestationshöjande medel med i bilden? Tumultet startar och något går allvarligt
snett.

En annan sak.
När man läser förhöret låter det
på riktigt som att han inte får fram orden. Jag tror att han känner en avgrundsdjup skam och ånger och behöver förtränga allt för att stå
ut.
Citera
2026-08-11, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Aha du är en sån där som ska hävda att det egentligen var kvinnan som var våldsam och att han bara knivhögg henne och utsatte henne för trubbigt våld när hon redan var halvdöd för att försvara sig. Återigen, orkar inte med folk som ska leka försvarsadvokat och skylla på offret. Han kommer få en försvarsadvokat, oroa dig inte.

Så mycket som du uppmuntrar andra till att läsa på, jag vet i alla fall vad ett mord är till skillnad från dig.
Är du trög eller? Du kommer med påståenden som är totalt tagna ur luften. Jag har inte en enda gång påstått att BO var våldsam. Jag inte en enda gång försvarat GM. Det säger du förmodligen för att skifta fokus från din egen okunskap om juridiska termer som du ändå använder dig av.

Sen går du återigen händelserna i förväg. Du har ingen aning om det trubbiga våldet skett innan eller efter det huggande/skärande våldet. Du målar upp en bild i ditt eget huvud och argumenterar efter den. Det är inte så smart. Håll dig till fakta och sluta sprid misinformation i tråden. Vill du spekulera så kör på men försök inte göra dina spekulationer till sanning, det är att trolla.

Du visste uppenbarligen inte om vad dråp innebar. Nu har jag förklarat det för dig. Varsågod
Senast redigerad av taklist 2026-08-11 kl. 17:10.
Citera
2026-08-11, 16:54
Medlem
Citat:
Jag tror det ligger mycket i detta. Denna tid på ön har förmodligen blivit en större prövning av förhållandet jämfört med tidigare då det precis som du säger funnits massor av andra saker som tagit deras tid.

Dock verkar det iallafall enligt TN som att det eskalerade på förmiddagen samma dag som hon hittades. Detta borde ju också minska sannolikheten för att det var alkohol inblandat (även om det såklart fortfarande är möjligt).
Eskalerade ? Han säger ju att veckorna innan varit fina.
Citat:
Vi har varit där ute och gjort saker tillsammans som man gör. Vi har paddlat och badat och tränat. Och gjort liksom... fina saker. Lagat mat, njutit av sommaren, säger han i utredningen.
Citera
2026-08-11, 16:58
Medlem
Citat:
Förlåt, fel ordval. GM säger i förhör att det sker något tumultartat på förmiddagen samma dygn som kvinnan hittas död. Det bör väl tolkas som att GM menar att han tagit livet av BO vid denna tidpunkt.
Citera
2026-08-11, 17:00
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Hon kan ha haft en annan uppfattning om hur veckorna har varit och att det var där konflikten uppstod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in