2026-08-11, 16:21
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Fast om det bara var att hävda att man inte hade planerat mordet så skulle väl nästan ingen dömas för mord. Alla kan hävda att det var oplanerat.

Kolla, hon är lika död oavsett. Svenskt rättsväsende överhuvudtaget skulle behöva fokusera mer på offren och mindre på gärningsmännen. Det finns ingen hejd på hur mycket de får vika ut sig, älta och kosta skattebetalarna pengar. Sen döms de till ett kort straff, släpps efter halva tiden och redan efter någon månad börjar permissioner med restaurang och bio ute bland folk.

Han har dödat henne med kniv, i hennes hem, och fortsatt att vara våldsam långt efter att hon var helt oskadliggjord och försvarslös. Allt det är försvårande. Sen sitter massa folk här och säger att han inte ska dömas för mord, eller om han gör det max få 8 år i fängelse. Vet du vad, trots hans miljoner på banken så kommer han få en försvarsadvokat betald av folket. Dvs alla vanliga människor utan miljoner på banken. Så du behöver inte ta på dig rollen som hans försvarsadvokat, han kommer få en ändå som valt att att ägna sitt liv åt att försvara mördare.

Helt enig. Nåt dråp är det inte frågan om, och nu är väl livstid mer eller mindre standard vid mord med försvårande omständigheter?
Citera
2026-08-11, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Eller så avvaktar han vad de får fram vid obduktionen.. Det kan ju vara så att det saker han inte vill berätta om det inte visar sig att det finns bevis för det.
Kommer han få veta i förhör vad obduktionen visar ?
Citera
2026-08-11, 16:24
Medlem
Citat:
Han kan glömma att få det till dråp när han huggit en människa med kniv i hennes eget hem. Ett rent överfall som bör få längsta möjliga straff.
En strategi för MGM kanske kan vara att försöka hålla tyst tills rättsläkarens utredning är klar.
Vilket våld orsakade BOs död - trubbigt våld eller det eggskärande våldet.

EDIT: Tvåa på bollen. Såg nu att micro redan varit inne på detta:
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Eller så avvaktar han vad de får fram vid obduktionen.. Det kan ju vara så att det saker han inte vill berätta om det inte visar sig att det finns bevis för det.
Citera
2026-08-11, 16:24
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Konflikter har alla, men att massvis med par skulle ha det bråkigt i perioder och även i början av förhållandet tycker jag pekar på hur långt vi gått som samhälle i normaliseringen av destruktiva relationer. Det är inte normalt att bråka mycket i början av ett förhållande. Att ha perioder av konflikter och bråk efter lång tid tillsammans, okej. Men i början av ett förhållande? När man är över 50? I min värld är bråkighet i vuxna relationer något som kännetecknar personer som är omogna.

Destruktiva relationer var väl ändå mycket vanligare förr? När kvinnor mer eller mindre inte kunde lämna männen, våldtäkt inom äktenskapet var tillåtet etc. Tycker trots allt vi kommit rätt långt, även om mycket såklart återstår.

Edit: Tillåtet med barnaga också, om man nu ska ta med det under relationsvåldsparaplyet. Allt var inte bättre förr.
Senast redigerad av 2560p 2026-08-11 kl. 16:26.
Citera
2026-08-11, 16:25
Medlem
Citat:
Fast om det bara var att hävda att man inte hade planerat mordet så skulle väl nästan ingen dömas för mord. Alla kan hävda att det var oplanerat.

Kolla, hon är lika död oavsett. Svenskt rättsväsende överhuvudtaget skulle behöva fokusera mer på offren och mindre på gärningsmännen. Det finns ingen hejd på hur mycket de får vika ut sig, älta och kosta skattebetalarna pengar. Sen döms de till ett kort straff, släpps efter halva tiden och redan efter någon månad börjar permissioner med restaurang och bio ute bland folk.

Han har dödat henne med kniv, i hennes hem, och fortsatt att vara våldsam långt efter att hon var helt oskadliggjord och försvarslös. Allt det är försvårande. Sen sitter massa folk här och säger att han inte ska dömas för mord, eller om han gör det max få 8 år i fängelse. Vet du vad, trots hans miljoner på banken så kommer han få en försvarsadvokat betald av folket. Dvs alla vanliga människor utan miljoner på banken. Så du behöver inte ta på dig rollen som hans försvarsadvokat, han kommer få en ändå som valt att att ägna sitt liv åt att försvara mördare.
Men nu svävar du iväg på rättspolitik istället, det finns andra trådar för det.

Ett mord måste inte vara planerat för att klassas som mord. Du har inte riktigt koll på begreppen och bör kanske läsa på lite innan du uttalar dig så slipper du bli tillrättavisad.

Återigen, jag har inte försvarat TN bara för att jag förklara för dig att om en person dödar en annan person, avsiktligt och i dennes hem så kan det klassas som både mord och dråp beroende på omständigheterna.

Då du uppenbarligen inte har koll på de olika begreppen och verkar vara för lat för att googla lite så ska jag hjälpa dig. Nedan är från åklagarmyndighetens hemsida:

Dråp:
”Ett brott som innebär ett avsiktligt dödande, men som med hänsyn till omständigheterna anses som mindre grovt (t.ex. om offret hotat eller misshandlat gärningspersonen) än mord.”
Citera
2026-08-11, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Ja exakt, och hans uppdiktningar får man hoppas att ingen i domstolen lägger större vikt vid. Förhoppningsvis kan JEB komma med information om vad som hände på ön den tid han var där. Kanske BO och JEB till och med pratade om TN där på ön? Kanske BO nämnt något till någon väninne om att relationen knakade i fogarna och varför medan de var på ön?
Undra om Åsa ringde dit JEB ? Eller varför kom han dit egentligen ? De hade ju uppdelade veckor. Hon kanske skicka sms till JEB för att hon kände sig otrygg med TN. Han kommer dit kollar läget men i tron att allt är ok åker han hem. Barnen kommer ju snart också. Sen råkar TN läsa smsen som Åsa skickade till JEB och då tar det hus i helvete! ? Vad tror ni om den ?
Citera
Medlem
Citat:
Vi vet väl inte än vad som orsakade döden. Trubbiga våldet eller det skärande.
Citera
Medlem
TaxenSixtens avatar
Jag tror han var otrevlig kvällen innan och att hon på morgonen bett honom lämna ön.
Citera
2026-08-11, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Konflikter har alla, men att massvis med par skulle ha det bråkigt i perioder och även i början av förhållandet tycker jag pekar på hur långt vi gått som samhälle i normaliseringen av destruktiva relationer. Det är inte normalt att bråka mycket i början av ett förhållande. Att ha perioder av konflikter och bråk efter lång tid tillsammans, okej. Men i början av ett förhållande? När man är över 50? I min värld är bråkighet i vuxna relationer något som kännetecknar personer som är omogna.
Jo och så är det säkert också. Kolla bara på hur ofta folk skiljer sig idag och jämför det med hur det var för 50 år sedan innan internet och smartphones osv.

Jag menar förstås inte att de flesta par har bråkiga perioder i början av ett förhållande. Jag menar bara att det inte är helt ovanligt och i de allra flesta fallen så slutar det inte med att den ena har ihjäl den andra. Då hade vi haft betydligt fler fall som detta.
Citera
2026-08-11, 16:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Kommer han få veta i förhör vad obduktionen visar ?
Det bör han få, eftersom han ska förklara skadorna ..
Sen delges ju den misstänkte också hela förundersökningen innan det går vidare till åtal - så om inte annat får han alla uppgifter då..
Citera
2026-08-11, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matarakka
När jag läser det som framkommit och hör hans undvikanden får jag en stark känsla av att upprinnelsen till dödandet har att göra med något mycket personligt intimt för mannen i fråga. Han vet motivet till mordet, men det är så pinsamt att offentliggöra det så han är inte beredd. Tankarna går till vissa anatomiska förutsättningar.
Jag delar den uppfattningen. Det behöver dock inte vara något intimt för att det ska bli pinsamt att berätta om det. Jag menar att det skulle väl också vara otroligt pinsamt att sitta i förhör och förklara för polisen att man dödat en annan människa för att man börjat bråka om tex hushållssysslor eller barnuppfostran. Nu menar jag inte att det är detta som hänt i just det här fallet utan mer att det kan ha varit en liten sak som eskalerat mer och mer för att sen sluta med att ena parten dör. Det tror jag skulle kännas otroligt dumt att försöka förklara.
Citera
2026-08-11, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Helt enig. Nåt dråp är det inte frågan om, och nu är väl livstid mer eller mindre standard vid mord med försvårande omständigheter?

Det vet jag inte egentligen. Wilmas mördare slapp ju livstid fast han hade huvudet i garderoben. Men om dödsorsaken kan fastställas så bör det vara möjligt i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in