2026-08-11, 16:34
Medlem
Jag är kvar! 😄 Min dator verkar dock ha börjat sortera Kurt-Sunes inlägg som spam, så jag ligger lite efter. Ser att monologen fortsatt i god fart. Ska bara samla kraft och läsa ikapp
Citera
2026-08-11, 16:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Är det läkarna du talar om? Även där visas det att läkarna har gett falskt vite.
Nej, något sådant har inte framkommit.
Citera
2026-08-11, 16:39
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
På vilket sätt har de gett falskt vite?
Ja de hittade uppenbarligen på att mamman visade tecken på MbP, journalföringen av droppet och att det är hennes fel att kontakten inte fungerade när de valde att stonewalla henne när hon uttryckte missnöje med vården de gav.
Citera
2026-08-11, 16:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Alla tre är parter i målet som samtliga bör kunna tåla att granskas för att kunna ha en möjlighet att bygga en uppfattning fallet.

Väljer man bara att analysera felaktigheter hos två parter och svälja tredje partens försvar med hull och hår så är man inte bättre än det system man försöker förändra.

Då är man tyvärr vad som i folkmun kallas för rättshaverist.
​Det där är en fullständigt skev jämförelse. Du försöker likställa en enskild, drabbad mamma med två gigantiska maktmyndigheter i form av sjukvården och socialtjänsten.

​Att påstå att alla tre är "parter som ska granskas lika" är att låtsas som om maktbalansen vore jämn. Myndigheterna sitter på hela dokumentationsmonopolet, alla resurser och makten att ta ett barn. Mamman har haft noll makt.

​Vi "sväljer" inte mammans uppgifter med hull och hår utan vi förhåller oss snarare till vad oberoende instanser kom fram till! Det var polisen, förvaltningsrätten och den externa granskaren som sågade myndigheternas anklagelser och friade mamman.

När tre oberoende granskare ger mamman rätt är det inte "rättshaveri" att påpeka det, det är att förhålla sig till bevisade fakta.

​Att kalla folk för "rättshaverister" så fort de kritiserar dokumenterade myndighetsövertramp är det äldsta och billigaste knepet i boken för att slippa ta sakdebatten
Citera
2026-08-11, 16:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejvardaghej
Jag är kvar! 😄 Min dator verkar dock ha börjat sortera Kurt-Sunes inlägg som spam, så jag ligger lite efter. Ser att monologen fortsatt i god fart. Ska bara samla kraft och läsa ikapp

Det ante mig chatroboten. Min dator signalerar myndighetspropaganda av allt det du producerat hittils i tråden.
Citera
2026-08-11, 16:49
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ja de hittade uppenbarligen på att mamman visade tecken på MbP, journalföringen av droppet och att det är hennes fel att kontakten inte fungerade när de valde att stonewalla henne när hon uttryckte missnöje med vården de gav.

Vi vet inte hur orosanmälan formulerades. Men man beskrev säkerligen misstanke om att det kan röra sig om MbP samt att hon hade en infart vilken skulle kunna användas på felaktigt sätt om denna misstanken stämde. Inget av detta är egentligen fel utan mer ett tecken på vårdens oro för det nuvarande läget.

Den felaktiga dokumentationen om droppet följde med i orosanmälan förefaller det som men har svårt att se att detta skulle ha påverkat målet på något sätt.

Den sista poängen är en subjektiv åsikt.
Citera
2026-08-11, 16:49
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nu är ju ”falskt vite” inte någon juridisk term men jag antar att du menar att de har ljugit. Att uppfatta eller tro något är inte samma sak som att ljuga. När du håller på såhär så försvinner de allvarliga fel som vården faktiskt gjort bakom dina infantila påståenden.

När du och kurt-sune dominerar tråden med juridiskt och medicinskt nonsens så försvinner alla allvarliga fel som vården, socialtjänsten och domstolarna gjort bakom ert nonsens.
Citera
2026-08-11, 16:52
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
​Det där är en fullständigt skev jämförelse. Du försöker likställa en enskild, drabbad mamma med två gigantiska maktmyndigheter i form av sjukvården och socialtjänsten.

​Att påstå att alla tre är "parter som ska granskas lika" är att låtsas som om maktbalansen vore jämn. Myndigheterna sitter på hela dokumentationsmonopolet, alla resurser och makten att ta ett barn. Mamman har haft noll makt.

​Vi "sväljer" inte mammans uppgifter med hull och hår utan vi förhåller oss snarare till vad oberoende instanser kom fram till! Det var polisen, förvaltningsrätten och den externa granskaren som sågade myndigheternas anklagelser och friade mamman.

När tre oberoende granskare ger mamman rätt är det inte "rättshaveri" att påpeka det, det är att förhålla sig till bevisade fakta.

​Att kalla folk för "rättshaverister" så fort de kritiserar dokumenterade myndighetsövertramp är det äldsta och billigaste knepet i boken för att slippa ta sakdebatten

Vad jag kan utläsa så har ingen "friat mamman" från ansvar i detta fullständigs haveri. Det är din tolkning.
Citera
2026-08-11, 16:58
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
​När tre oberoende granskare ger mamman rätt är det inte "rättshaveri" att påpeka det, det är att förhålla sig till bevisade fakta.
Inga oberoende granskare har gett mamman rätt.

Du kallas rättshaverist eftersom du är rabiat fixerad vid dina åsikter och inte tar till dig fakta, sakliga argument eller andra åsikter.
Citera
2026-08-11, 16:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Uppdatering: Igår den 12e Mars har socialnämnden beslutat att Elsa får flytta hem till pappa Joacim. SÅ idag efter skolans är slut hämtar han hem henne. Från Fallet Elsas IG "Nu är det beslutat om LVU i hemmet. Socialtjänsten har fortfarande ansvar för Elsa. Mammas umgänge är fortsatt begränsat och följer en umgängesplan"

Pappan säger i P4 Örebro "Imorgon när hon slutar skolan så kommer jag och hämtar henne. Så åker vi hem och så ska vi gå ut och fira på restaurang."

Och det visade sig vara exakt en dag efter att den externa utredningen hade hamnat på kommunens bord....vilket sammanträffande. Men diareföring och och informera socialnämnden? Äh.. det skiter vi i.

Det här visar ju precis hur fel allt är med hur socialtjänsten agerar när de tillåts mörka och gömma undan viktig bevisning som föräldrarna hade behövt till sitt försvar.

Här insåg alltså socialtjänsten redan att de var helt fel ute, men vågade inte visa skälen för socialnämnden. Är det inte sjukt att det kan gå till på detta sjuka sätt?

Helt sinnes. Det går inte att försvara detta beteende. Jag kan inte tänka mig något annat än en total omorganisation på det där socialkontoret efter detta fullkomliga haveri.
Citera
2026-08-11, 17:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vad jag kan utläsa så har ingen "friat mamman" från ansvar i detta fullständigs haveri. Det är din tolkning.

Du snörar in dig i ordklyverier för att slippa se helheten. Det absolut mest centrala i hela detta ärende är att mamman har blivit helt rättsligt friad från anklagelserna om att hon skulle ha misshandlat sitt barn.

Lägger man samman all fakta som framkommit finns det en glasklar slutsats: det har aldrig någonsin funnits någon saklig grund för ett LVU. Kommunen är fullt medveten om detta, och det är exakt därför de sakta men säkert har backat från sin ursprungliga position.

Händelseförloppet blir helt logiskt så fort man granskar tidslinjen och ser till den externa utredningen den granskning som kommunen desperat försökte gömma undan från offentligheten.
Citera
2026-08-11, 17:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Inga oberoende granskare har gett mamman rätt.

Du kallas rättshaverist eftersom du är rabiat fixerad vid dina åsikter och inte tar till dig fakta, sakliga argument eller andra åsikter.

Jo, det är ju därför Elsa bor hemma igen. Oberoende granskare har ge mamman helt rätt och visat att anklagelserna var noll värda.

"Rättshaverist" är bara ett slaskord som myndighetsfolk tar till så fort de får kritik de inte kan bemöta. De vet inte ens vad ordet betyder.

Att ge socialtjänsten helt rättmätig kritik när de gör fel är inte rättshaverism det är ren och skär nödvändighet och medborgerlig plikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in