2026-08-11, 16:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Om seriöst menad fråga så är alla Gunnar Wall bra.

Lars Borgnäs "En iskall vind drog igenom Sverige" är mycket bra, "Olof Palmes sista steg" blir väl spekulativ.

Anders Jallais Landsförrädaren pekar ut SE som GM i en sammansvärjning, men är värd att läsa för en väldigt intressant inblick i dåtida underrättelsevärld, valfri term på kretsarna ("Stay Behind"). Glöm inte att Jallai faktiskt hittade DC3:an, så visst tillgodo måste han och hans källor ha. "Barbrogruppen" är troligtvis fel begrepp men det han beskriver kan ha existerat under ett annat namn och kan vara kopplat till MOP.

Jon Jordås "Den sista boken om mordet på Olof Palme" är en bra, neutral genomgång av CA. Inget nytt men det behövdes en på svenska ändå. Föredömligt kort och utan fett.

Filters "Den osannolika mördaren" är en gissningsvis felaktig men kreativ hypotes, problemet är att dem brutaliserar sin egen analys genom en fullständig "översäljning" av spåret. Boken är språkligt bra och värd att läsa för debatten.

För den som verkligen vill förkovra sig och är beredd med en nypa salt: Hans Holmér "Olof Palme är skjuten", Börje Wingrens "Han sköt Olof Palme" och alla Sven Anér. En riktigt udda fågel är Jan Bondessons "Blood on the snow" som skildrar Boforsspåret. Spelet i svensk vapenexport är givande läsning historiskt men det är oklart boken igenom vad det är författaren menar faktiskt ska ha hänt och var kopplingen till MOP de facto uppstår.

Skippa helt Jan Stocklassa, i mina ögon inte en seriös aktör inom MOP. Skippa även helt Robert Barestrand och Ole Dammegård, vanliga rättshaverister och UFO-människor.
Jag har bara läst:
- Gunnar Wall 4 böcker

- Lars Borgnäs "En iskall vind drog igenom Sverige" & "Olof Palmes sista steg"

- Filters "Den osannolika mördaren"

- Hans Holmér "Olof Palme är skjuten"

- Börje Wingren "Han sköt Olof Palme"

- Lars Larsson "Nationens fiende"

- Ann-Marie Åsheden "Förbannelsen"

- Lena Andersson "Koryféerna"

- John W Grow "Sista kontraktet mordet på en statsminister"

- Ingmar krussel "Palmemordets nakna fakta"

- Ruth Freeman "The Death of a Statesman: The Solution to the Murder of Olof Palme"

- Paul Smith "Palmes morder"

- 33-åringen "Jag och Palmemordet"

- Sven Anér "Polisspåret" med flera

- Juristkommissionen "Juristkommissionens rapport om händelserna efter mordet på statsminister Olof Palme"

- KPML(r) "Mordet på Palme och polisspåret"

- Kari Poutiainen & Pertti Poutiainen "Inuti labyrinten: om mordet på Olof Palme"

- Jan Stocklassa "Stieg Larssons arkiv: Nyckeln till Palmemordet"

- Thomas Kanger "Utredning på villospår"

- Lars Ktrantz "Mordet på Olof Palme: ett verkligt drama"

- Jan Bondessons "Blood on the snow"

Tyvärr har jag också läst

- Claes Hedberg "En oväntad vändning".

Jag har medvetet hoppat över Jallai då det är skönlitterära böcker och Jon Jordås, då det framgick att han bara upprepade vad Paul Smith redan skrivit i sin bok. Varför jag inte läst Dammegård beskrev du mycket bra.

Det förvånar mig att en del skribenter som tror på SE som mördaren inte ens läst TPs bok.

Det är uppenbart att hypotesen SE som GM bygger på påhittade 'indicer' och önsketänkande och är en av de allra svagaste hypoteserna om MOP.

Edit: Jag har läst Axberger och Pelle Svensson också drar jag mig till minnes.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-08-11 kl. 16:56.
Citera
2026-08-11, 16:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Själv har jag träffat på folk som vet att han är psykopat. Det döljer han i nyktert tillstånd men
med två starköl i kroppen var det som att en elledning glappade i huvudet.
Sedan med sprit var denna nissen som en påtänd björn som man inte kunde få kontakt med. Hu!
Vilka beskriver SE så? Har du träffat SE också?
Citera
2026-08-11, 16:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Problemet med den tolkningen är ju att de första signalementsuppgifterna inte träffar honom. Det är mörkblå täckjacka, mörkt hår och en betydligt yngre man som beskrivs. Varför skulle han få panik över det?
I de tidiga signalementen var GM kortare än SE. (SE kan ha använt 'kortsmink' och sminkat sig kortare?)
Citera
2026-08-11, 16:29
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
I de tidiga signalementen var GM kortare än SE. (SE kan ha använt 'kortsmink' och sminkat sig kortare?)

Nieminens första uppskattning: 175-178. Det är intressant att flera vittnen verkar dra ut på längden med tiden, om jag inte minns fel.

Kanske beror det på att media gav oproportionerligt stort utrymme åt LL, som Jan Andersson verkar mena inte såg GM över huvud taget.

LL fläskar väl på med en uppskattning på 190+, kanske mest som en ursäkt för att få jämföra med sin egen längd. Han återkommer väldigt ofta till hur lång han själv är.
Citera
2026-08-11, 16:33
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Allmän efterlysning!

Kan någon FBakkare i Stockholm fixa ett foto eller film från dåvarande Skandiahusets 3e våning mot Grand?
"Lägg ut"!

Det är ofta tjafs om att SE hade tur med timingen 23:19 men ett alt. är att han spanade mot biografen då han visste sluttid på filmen.
Då behöver han inte vara Grandmannen även om det är ett alternativ.

Puss och kram!

Inga bilder, men dock en ritning.
Man får inte glömma att det låg ett hus i samma kvarter och det fanns alltså inga fönster från Skandia från kortsidan norr ut.

https://i.imgur.com/nEiYIG6.jpeg

Kuriosa:
Hubert Falk, vaktmästaren, bodde under en tid i Skandia-komplexet. Dock ej 1986.
Citera
2026-08-11, 16:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Nieminens första uppskattning: 175-178. Det är intressant att flera vittnen verkar dra ut på längden med tiden, om jag inte minns fel.

Kanske beror det på att media gav oproportionerligt stort utrymme åt LL, som Jan Andersson verkar mena inte såg GM över huvud taget.

LL fläskar väl på med en uppskattning på 190+, kanske mest som en ursäkt för att få jämföra med sin egen längd. Han återkommer väldigt ofta till hur lång han själv är.
Första signalementet som gick ut till Taxi på mordnatten uppgav 175 cm som längden på GM.

AB som hade bra uppsikt över både mördaren och LOP anger att mördaren var lika lång som OP, dvs lika lång som en hopknycklad colaburk eller 176 cm.

Edit: I Rapports extrasändning kl 04.00 på mordnatten var mördaren 175 cm lång, varken mer eller mindre. Inte undra på att YN inte tyckte längden på SE stämde med den verkliga mördaren.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-08-11 kl. 16:47.
Citera
2026-08-11, 16:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Man får inte glömma att det låg ett hus i samma kvarter och det fanns alltså inga fönster från Skandia från kortsidan norr ut.

Kuriosa:
Hubert Falk, vaktmästaren, bodde under en tid i Skandia-komplexet. Dock ej 1986.

SE kan ha använt sig av en så kallad "skvallerspegel" också. En helt separat "speglingsteori" helt enkelt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skvallerspegel

Glöm inte att precis allt alltid är möjligt när vi fantiserar om GM-SE.
Citera
2026-08-11, 17:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
SE kan ha använt sig av en så kallad "skvallerspegel" också. En helt separat "speglingsteori" helt enkelt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skvallerspegel

Glöm inte att precis allt alltid är möjligt när vi fantiserar om GM-SE.

Den större frågan är nog möjligen hur SE vet att statsministern ska komma gåendes förbi precis utanför?
Det krävs enligt min uppfattning också kikare för att urskilja personer vid Grand från det avståndet.

Det finns med andra ord en hel del mer att förklara kring en sådan hypotes... som vanligt.
SE som en slumrande agent inom Stay Behind?
Citera
2026-08-11, 17:30
Medlem
Citat:

Kuriosa:

Sätter man sig en bit ovanför Svensk hemslöjd bör
man få god sikt även om det inte är någon kortsida!
Citera
2026-08-11, 17:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Sätter man sig en bit ovanför Svensk hemslöjd bör
man få god sikt även om det inte är någon kortsida!

God sikt, går att diskutera även det.
Och resten som behöver förklaras då?

(FB) Skandiamannen
Citera
2026-08-11, 17:41
Medlem
Citat:
Den större frågan är nog möjligen hur SE vet att statsministern ska komma gåendes förbi precis utanför?
Det krävs enligt min uppfattning också kikare för att urskilja personer vid Grand från det avståndet.

Det finns med andra ord en hel del mer att förklara kring en sådan hypotes... som vanligt.

SE var ute och åt ... drack!
Men det förnekar han!
Då har han sett OP.
På 150 m håll är det ganska enkelt att de vem som är vem på gångstilen.
(Eller är utanför Grand helt enkelt.)
Citera
2026-08-11, 17:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Det kan han inte veta. Han måste ha stött på dem av en slump. Däremot kan han ha sett dem gå till bion, varvid en tanke väcktes. Eller så kände han sig kränkt vid Sari.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in