Igår, 15:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Problemet är följande

Så föremålet kommer bara fortsätta i samma riktning om det inte blir påverkat av en kraft. Och det finns inget som tyder på att en sådan kraft som exempelvis skulle möjliggöra för ett flygplan att "följa ytan"*, faktiskt existerar.

*edit: på ett klot alltså
Flygplan har roder och dessa ser till att planet flyger precis dit piloterna eller autopiloten vill att det skall flyga. Piloterna lär dock inte aktivt behöva tänka på det med tanke på hur försumbar kurvaturen är med tanke på jordens storlek.

Citat:
Lugna ner dej lite...

Nej det är inte "dynga" jag tar upp. Utan nåt väldigt väsentligt. Alltså hela frågan om hur allt kan bli kvar utanpå klotet. Och eftersom ingen annan i stort sett verkar ta upp detta, kan jag gott ta på mig att göra det.
Ja och det som ser till att allting blir kvar på jordklotet kallas gravitation. Är tvärtom mot vad du tror bevisat genom experiment under hundratals år.
Citera
Igår, 15:30
Medlem
Citat:
Lugna ner dej lite...

Nej det är inte "dynga" jag tar upp. Utan nåt väldigt väsentligt. Alltså hela frågan om hur allt kan bli kvar utanpå klotet. Och eftersom ingen annan i stort sett verkar ta upp detta, kan jag gott ta på mig att göra det.
Så du menar att gravitationen inte är så väl bevisad att du kan acceptera den. Så vitt jag vet finns det inga bevis för andra alternativ heller.

Ändå menar du att vi ska ignorera bevisen som visar att jorden är rund, och att det är mindre viktigt än dina övertygelser och tvivel. Menar du verkligen detta?? Menar du verkligen att det inte har bevisats att avstånden på södra halvklotet stämmer perfekt överens med en rund jord och inte en platt?

Du kommer att få ett enormt problem att förklara hur saker och ting hänger ihop på södra halvklotet om jorden är platt! Kanske är det dags att du börjar se saker i sitt sammanhang.
Citera
Igår, 17:05
Medlem
Citat:
Lugna ner dej lite...

Trams, vi har tagit upp det till leda. Om och om igen.

Du vet mycket väl vad det är som håller saker kvar utanpå klotet, du håller bara på att trolla och fjanta dig.

Men visst, vi kan köra det ett varv till om du vill: Det är gravitation som får allt att bli kvar utanpå klotet.

Citat:
... Och det finns inget som tyder på att en sådan kraft som exempelvis skulle möjliggöra för ett flygplan att "följa ytan", faktiskt existerar. ...

Trams, du vet mycket väl att det inte är sant så länge det handlar om klassisk mekanik. Att du försöker få någon slags poäng genom att fullt medvetet blanda ihop klassisk mekanik med relativitetsteorin är bara löjligt.

Citat:
... en sådan kraft ...

Som sagt, det går att härleda fram Newtons tyngdkraft från Allmänna relativitetsteorin. Det finns inga motsättningar.
Senast redigerad av WilleGarvin Igår kl. 17:31.
Citera
Igår, 18:08
Medlem
Citat:
Lugna ner dej lite...

Kraften som håller allt kvar utanpå klotet kallas gravitation. Flera har tagit upp det som vatten finner sen lägsta nivå och ständig acceleration av jordskopran uppåt. Så du lyckas ha fel även på det påståendet.
Citera
Igår, 19:52
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Ja just det det är därför vi inte kan komma ut i universum så långt , det är ju för att dragningkraften ökar hela tiden mot den platta jorden . Det är ju därför solen ser ut att rotera men den försöker ta sig ut men kommer tillbaka varge dag. Det är mycket ett bevis för en platt jord. Lite som en fjäder man släpper den gungar framåt tillbaka tills den hamnar i platt jord.

Det går inte dra sig upp tillslut för det finns inget man kan dra sig upp av som att försöka dra sig fram genom att greppa luften.

Jorden kan inte heller blir rund pga av det.

Det platta trycket blir presis spik rakt

Det är liksom inte jorden som drar ner oss det är universum trycker ner oss men det fattar ju inte rundjordingarna

Vad är ett bevis för en platt jord?
Frågar dig som jag frågat andra totalt hjärndöda idioter som tror att jorden är platt, varför skickar inte du upp en kamera i en väderballong och bevisar att jorden är platt?

Citat:
Lugna ner dej lite...

Du tar upp helt efterblivna grejer, och det är inga som helst problem med hur allt kan bli kvar utanpå klotet.
Citera
Igår, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Så du menar att gravitationen inte är så väl bevisad att du kan acceptera den. Så vitt jag vet finns det inga bevis för andra alternativ heller.

Skulle faktiskt säga att en hel del bevis finns. Som pekar på att att den gamla uppfattningen är fel. Det verkar inte finnas någon kraft som verkar nedåt. Fenomen som förknippas med gravitation verkar istället kunna förklaras med att marken trycker på, underifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Ändå menar du att vi ska ignorera bevisen som visar att jorden är rund, och att det är mindre viktigt än dina övertygelser och tvivel. Menar du verkligen detta??

Nej det menar jag verkligen inte. Jag menar att man måste ta till sig av alla bevis, och inte bara välja och vraka som du och Wille m.fl ägnar er åt.
Citera
Igår, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Som sagt, det går att härleda fram Newtons tyngdkraft från Allmänna relativitetsteorin. Det finns inga motsättningar.

Betydligt mera väsentligt, anser jag, är att sambandet mellan ett föremåls vikt och den sk tyngdaccelerationen, av någon otrolig anledning verkar vara precis i enlighet med Newtons andra..
Citera
Igår, 21:26
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Skulle faktiskt säga att en hel del bevis finns. Som pekar på att att den gamla uppfattningen är fel. Det verkar inte finnas någon kraft som verkar nedåt. Fenomen som förknippas med gravitation verkar istället kunna förklaras med att marken trycker på, underifrån.

Nej det menar jag verkligen inte. Jag menar att man måste ta till sig av alla bevis, och inte bara välja och vraka som du och Wille m.fl ägnar er åt.
Fast du har ju inte presenterat några vettiga bevis. Att avstånden på södra halvklotet stämmer med globen är ett tydligt bevis. Att det skulle vara marken som trycker på underifrån är ju bara ett löst påstående. Totalt orimligt om man tänker på vilken ofattbar hastighet jorden skulle färdas med nu om den accelererat med 1 G i fyra miljarder år. Dessutom varierar som sagt tyngdkraften på olika platser på Jorden vilket inte stämmer med en accelererande skiva.
Citera
Igår, 21:29
Medlem
Citat:
Skulle faktiskt säga att en hel del bevis finns. Som pekar på att att den gamla uppfattningen är fel. ....

Nja, du vet mycket väl att det inte är sant. Den gamla uppfattningen är inte fel, det handlar bara om att den är en aproximation som funkar perfekt under normala förutsättningar..

Citat:
... Det verkar inte finnas någon kraft som verkar nedåt. ...

Jo visst finns det en kraft. Du kan som sagt härleda fram tyngdkraft från relativitetsteorin.

Citat:
... Fenomen som förknippas med gravitation verkar istället kunna förklaras med att marken trycker på, underifrån. ...

Fast det är ju bara trams. Vi vet ju tyngdkraften varierar geografiskt.
måste
Senast redigerad av WilleGarvin Igår kl. 21:34.
Citera
Igår, 21:31
Medlem
Citat:
Betydligt mera väsentligt, anser jag, är att sambandet mellan ett föremåls vikt och den sk tyngdaccelerationen, av någon otrolig anledning verkar vara precis i enlighet med Newtons andra..

Tror ingen förstår vad det är för otroligt med det.
Citera
Igår, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Tror ingen förstår vad det är för otroligt med det.

För det säger oss att anledningen till att föremålet har just den vikten, är att det blir accelererat av marken i just den takten("tyngdaccelerationen"). Och det blir ju rätt otroligt ur ett glob-perspektiv.
Citera
Igår, 21:36
Medlem
Citat:
.... Nej det menar jag verkligen inte. Jag menar att man måste ta till sig av alla bevis, och inte bara välja och vraka som du och Wille m.fl ägnar er åt.

Vilka bevis menar du att vetenskapen inte har tagit till sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in