Citat:
Ursprungligen postat av
Fanten
Så hur förklarar du södra stjärnhimlen på en platt jord?
Kör du med en "gotcha" fråga efter alla dumheter som du redan har skämt ut dig med?
Jag har redan sagt att jag vet inte ens hur den ser ut. Jag har sett övertygande blider på stjärncirklar runt polstjärnan i norr, dessa tror jag på.
Men jag har inte sett några runt det motsvarande södra korset (eller vad det sägs heta), så jag kan inte uttala mig om den saken.
Men för mig så räcker det att titta på stjärnhimlen här uppe, för att jag skall anse att den heliocentriska världsbilden är motbevisad.
För eftersom stjärnhimlen är fix och konstant (dvs stjärnbilderna ser likadana ut och rör sig aldrig i förhållande till varandra), förutom sin rotation runt polstjärnan, så kan vi knappast vissla genom vintergatan som det påstås.
För om vi hade gjort det, så skulle stjärnhimlen ha varit i ständig förändring.Dvs det exakt motsatta, jämfört med vad vi kan se med våra egna ögon.
Vad har du själv annars för förklaring till att tex polstjärnan är fixerad exakt ovanför nordpolen, och har varit sedan tidernas begynnelse?
Och om du påstår att "den kommer att driva undan förr eller senare" så duger inte det, för isåfall så vill jag att du hänvisar till astronomiska studier.
För om det är nåt som astronomer är duktiga på, så är det att kartlägga och förutspå himlakropparnas rörelser. Och jag skulle vilja påstå, att om polstjärnan verkligen vore på väg att avvika från sin perfekta nordliga position, då hade vi vetat hur mycket och hur snabbt den redan håller på att avvika.
Det är möjligt att det finns såna studier också, men isåfall känner jag inte till dessa, och jag skulle vara tacksam om någon kunde dela en länk.