2026-08-11, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Tack för att du berättade. Nog för att jag tycker att du verkar ha kul, men
Hör gärna av dig igen om du har nåt tillägg till diskussionen, ha det fint!

Så hur förklarar du att vi har fått för oss att ekvatorn är 4000 mil lång och avståndet mellan ekvatorn och nordpolen är 1000 mil?

Vilket avstånd är fel? Och är det inte lite märkligt att vi enligt dig inte ha koll på avstånd men samtidigt har färdats kors och tvärs över jorden i 500 år?
Citera
2026-08-11, 12:14
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Så hur förklarar du södra stjärnhimlen på en platt jord?

Kör du med en "gotcha" fråga efter alla dumheter som du redan har skämt ut dig med?

Jag har redan sagt att jag vet inte ens hur den ser ut. Jag har sett övertygande blider på stjärncirklar runt polstjärnan i norr, dessa tror jag på.
Men jag har inte sett några runt det motsvarande södra korset (eller vad det sägs heta), så jag kan inte uttala mig om den saken.

Men för mig så räcker det att titta på stjärnhimlen här uppe, för att jag skall anse att den heliocentriska världsbilden är motbevisad.

För eftersom stjärnhimlen är fix och konstant (dvs stjärnbilderna ser likadana ut och rör sig aldrig i förhållande till varandra), förutom sin rotation runt polstjärnan, så kan vi knappast vissla genom vintergatan som det påstås.

För om vi hade gjort det, så skulle stjärnhimlen ha varit i ständig förändring.Dvs det exakt motsatta, jämfört med vad vi kan se med våra egna ögon.

Vad har du själv annars för förklaring till att tex polstjärnan är fixerad exakt ovanför nordpolen, och har varit sedan tidernas begynnelse?

Och om du påstår att "den kommer att driva undan förr eller senare" så duger inte det, för isåfall så vill jag att du hänvisar till astronomiska studier.

För om det är nåt som astronomer är duktiga på, så är det att kartlägga och förutspå himlakropparnas rörelser. Och jag skulle vilja påstå, att om polstjärnan verkligen vore på väg att avvika från sin perfekta nordliga position, då hade vi vetat hur mycket och hur snabbt den redan håller på att avvika.

Det är möjligt att det finns såna studier också, men isåfall känner jag inte till dessa, och jag skulle vara tacksam om någon kunde dela en länk.
Citera
2026-08-11, 12:16
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Tidigare frågade jag dig om hur långt solens ljus når. Den frågan ignorerade du.

En annan sak som har med solens ljus att göra:
När solen står som högst på himlen här hemma i Sverige kan den samtidigt befinna sig under horisonten på en annan plats på jorden. Vid samma tillfälle befinner sig solen gradvis på olika höjder längs sträckan mellan Sverige och den plats där den hamnat under horisonten.
Hur kan det komma sig att solens ljus tappar i intensitet beroende på hur högt på himlen den står?

Solens rörelser förklaras lika bra av både platt- och klotmodellerna, så jag tycker det är en ickefråga, på gränsen till OT ärligt talat
Citera
2026-08-11, 12:24
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Självklart ritar google earth upp samma rutt. Varför ljuger du?

Att du länkar till någon som har dragit upp en rutt på en merkator-projektion är inte en liten poäng eftersom det tydligt visar att du har noll koll på vad du diskuterar.

Dina argument blir knappast tyngre och tyngre kompis. Ta lunch nu och logga ut en halvtimme eller nåt.
Sen så kommer du tillbaka med förnyade krafter, då kan du säkert hitta på nåt bättre att komma med.
Men om du gör tusen inlägg där du påstår att busy ljuger, så kommer säkert många att tro dig.
Men skit på dig om du ska försöka håna mig med merkadorprojektionen. Du fick två bilder med tammanlagt tre kartor. Google Earth, Vanliga värlsdkartan (mercador), och EF kartan.
Verkligen Ville, skit på dig. Varför tror du att nån skulle gilla att gagga vidare med dig?
Eller, vässa till dina argument istället för att ljuga medvetet och kalla mig lögnare som du mycket väl vet att jag inte är. Jag väntar med spänning på dina argument och synpunkter, men det är tveksamt om jag orkar stå emot din bot-liknande ettrighet.
Eftersom dina bidrag till diskussionen är så sällsynta, då drunknar dom i oceanen av dynga som dy spyr ur dig så fort du får chansen.
Så räkna med att bli ignorerad om du inte lyfter dig ett snäpp
Citera
2026-08-11, 12:25
Avstängd
Fantens avatar
Citat:
Kör du med en "gotcha" fråga efter alla dumheter som du redan har skämt ut dig med?

Jag har redan sagt att jag vet inte ens hur den ser ut. Jag har sett övertygande blider på stjärncirklar runt polstjärnan i norr, dessa tror jag på.
Men jag har inte sett några runt det motsvarande södra korset (eller vad det sägs heta), så jag kan inte uttala mig om den saken.

Men för mig så räcker det att titta på stjärnhimlen här uppe, för att jag skall anse att den heliocentriska världsbilden är motbevisad.

För eftersom stjärnhimlen är fix och konstant (dvs stjärnbilderna ser likadana ut och rör sig aldrig i förhållande till varandra), förutom sin rotation runt polstjärnan, så kan vi knappast vissla genom vintergatan som det påstås.

För om vi hade gjort det, så skulle stjärnhimlen ha varit i ständig förändring.Dvs det exakt motsatta, jämfört med vad vi kan se med våra egna ögon.

Vad har du själv annars för förklaring till att tex polstjärnan är fixerad exakt ovanför nordpolen, och har varit sedan tidernas begynnelse?

Och om du påstår att "den kommer att driva undan förr eller senare" så duger inte det, för isåfall så vill jag att du hänvisar till astronomiska studier.

För om det är nåt som astronomer är duktiga på, så är det att kartlägga och förutspå himlakropparnas rörelser. Och jag skulle vilja påstå, att om polstjärnan verkligen vore på väg att avvika från sin perfekta nordliga position, då hade vi vetat hur mycket och hur snabbt den redan håller på att avvika.

Det är möjligt att det finns såna studier också, men isåfall känner jag inte till dessa, och jag skulle vara tacksam om någon kunde dela en länk.
Jag bad inte dig berätta hur den ser ut, jag bad dig förklara, givet det du tror på, hur det kommer sig att man på Nya Zeeland ser helt andra stjärnor än här i Sverige.
Citera
2026-08-11, 12:26
Medlem
Citat:

Men jag har inte sett några runt det motsvarande södra korset (eller vad det sägs heta), så jag kan inte uttala mig om den saken. ...

Jag har länkat till flera YT-videos som visar hur stjärnhimlen roterar på respektive halvklot. Varför låtsas du som att du inte har fått dessa länkar?
(FB) Flat Earth--Jorden är platt

Jag kan länka en gång till. I nedan klipp så ser du att stjärnhimlen på södra halvklotet roterar medurs och runt södra himmelspolen. Ett solklart bevis för att jorden inte är platt
https://www.youtube.com/watch?v=UNiNJC3UHIo
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-11 kl. 12:34.
Citera
2026-08-11, 12:34
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Nej, jordglobskartan föreslår inte den rutten. Det är projektionen av jordgloben som gör det. Om du ska hitta den kortaste rutten på jordgloben måste du uppenbarligen använda en jordglob. Dra ett snöre från A till B, så ser du att flygrutten du pratar om går mycket närmare Alaska än Hawaii.

Jag har följt Flat Earth Banjo, eller Eddie något eller annat, som han egentligen heter. De 16 fallen han listar är bara exempel på hans bristande förståelse för hur man hittar den kortaste rutten på en jordglob. Naturligtvis kan man inte använda en projektion som är förvrängd i förhållande till verkligheten. Det finns många andra saker Eddie inte förstår heller.

Precis. Det är vad som händer när bevisen presenteras för de som tror att jorden är platt. Jag har provat det flera gånger, och sedan försvinner de omedelbart. Det är inte så konstigt, för ni har inga motargument. Vad jag inte förstår är hur det är möjligt att hålla fast vid den platta jorden efteråt.

Hemskt ledsen men du har fel. Vi snackar om google earth som jordglobskarta, och vi jämför med hur flygrutterna plottas ut på kartorna i största allmänhet.
Citera
2026-08-11, 12:38
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag har länkat till flera YT-videos som visar hur stjärnhimlen roterar på respektive halvklot. Varför låtsas du som att du inte har fått dessa länkar?
(FB) Flat Earth--Jorden är platt

Jag kan länka en gång till. I nedan klipp så ser du att stjärnhimlen på södra halvklotet roterar medurs och runt södra himmelspolen. Ett solklart bevis för att jorden inte är platt
https://www.youtube.com/watch?v=UNiNJC3UHIo

Du postar nån länk ibland, men fatta att dom drunknar ditt rabiata flöde av mobbarinlägg. Dessutom var det över en månad sen du postade den där länken.
Ja jag fattar att det måste suga att vara du. Men tack för att du skickade en länk igen, jag ska kolla på den
Citera
2026-08-11, 12:40
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Jag bad inte dig berätta hur den ser ut, jag bad dig förklara, givet det du tror på, hur det kommer sig att man på Nya Zeeland ser helt andra stjärnor än här i Sverige.

Du måste vara duktigt trög i skallen om du tror att jag kan förklara en stjärnhimmel som jag aldrig har sett
Citera
2026-08-11, 12:42
Avstängd
Fantens avatar
Citat:
Du måste vara duktigt trög i skallen om du tror att jag kan förklara en stjärnhimmel som jag aldrig har sett
Så du förnekar att södra stjärnhimlen finns? För att du inte har sett den?
Citera
2026-08-11, 12:44
Medlem
Citat:

Du måste vara duktigt trög i huvudet om du inte förstår att stjärnhimlen på södra halvklotet falsifierar en platt jord.

Hur ställer du dig då till Polstjärnans position över horisonten? Polstjärnan står alltid lika många grader över horisonten som betraktarens breddgrad. Även det är ett direkt bevis för att jorden inte är platt.
Citera
2026-08-11, 12:51
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Så du förnekar att södra stjärnhimlen finns? För att du inte har sett den?

Nu är det tredje gången jag berättar för dig att jag inte har varit söder om ekvatorn, därför vet jag inte hur stjärnhimlen ser ut från NZ, och kan inte kommentera hur den skiljer sig från stjärnhimlen som vi ser den.
Du skulle väl kunna berätta nåt kanske, men det är väl inte att hoppas på. Men jag håller med dig att det väldigt märkligt om dom tex kan se helt andra stjärnbilder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in