Citat:
Ursprungligen postat av
.nattramn.
Ja, antingen tror man ju att demostrationerna i januari blev så stora för att de ville ha demokrati, eller för att folket var plågade ekonomiskt. Var det ekonomiskt är denna situation ännu värre nu och blir bara värre för varje vecka som går. Iran avrättar unga människor för att de demonstrerade, det faller inte väl ut bland de som inte gillar regimen.
När ett land blir anfallen så är det enhet som gäller för att heltenkelt överleva, det vet vi historiskt.
Ekonomiska demonstrationer pågick tidigare men pågår inte längre.
Tvärtom så tycks det vara regimtrogna som går ut och gör sig hörda, kritiker håller sig hemma. Ingen vill någonsin riskera att utmåla sig som förrädare eller allierad till fienden till nationen när nationen blir invaderad.
Citat:
40-60% regim trogna är alltså inte önsketänkande från dig? Det var lite roligt. Hur många var de på begravningen, en miljon max av 100 miljoner? Trots att de fick gratis mat, vatten boende och resa och en del var tvingade att närvara p.g.a deras arbetsplats krävde det. Samt en del var inte ens Iranier.
Har aldrig hört att det var 1 miljon på begravningen. Vilka kan verifiera sådana siffror när alla har en agenda?
Det enda jag kunde se var en imponerande massa människor i den sekulära Tehran där dina 10-20% siffror möjligen kan stämma (men antagligen inte, bara bland exiliranier lär dina siffror stämma). Tror du verkligen att det är liknande siffror i Irans landsbyggd och småstäder?
Jag tror att 40-60% är mycket mer verklighetsförankrad än 10-20%. Det vore närmast omöjligt för regimen att överleva med siffror runt 10-20%, och sådana siffror har antagligen aldrig existerat i någon regim genom tiderna.
Jag tror faktiskt att gulfdiktaturerna är mindre populära bland folket än Irans regim, speciellt med tanke på den oheliga alliansen med Israel i tider då araberna ser palestinernas lidande varje dag. I och med USAs anfallskrig och den katastrof den inneburit åt gulfstaterna ser jag det som stor chans att en och annan diktatur i Gulfen faller efter kriget. Bahrain lär vara först i kön, och jag vet inte ifall saudierna vågar ge sig in med pansarvagn för att massmörda shia demonstranter nästa gång.
Citat:
Jag har då aldrig sett ett så modigt folk. Jag tycker Iranierna är ett imponerande. Att regimen var tvungna att stänga ner nätet längre en något annat land någonsin i vår historia, och mer en dubblade det gamla rekordet visar hur rädda de var för sitt eget folk.
Att studenter kan vara modiga betyder inte att de kan vara krigare.
Varför tror du att USA alltid finansierat sunni jihadister för att störta regimer i Mellanöstern och aldrig studenter och vänsteraktivister?
Jag skulle själv påstå att USAs chans snarare vore att snarare hitta gamla monarkister som kan finnas kvar som gamla relik i iranska armen. Detta skulle ha varit kortet jag själv skulle ha spelat, men det behövde förebreddas i en långvarig intelligensoperation och inte under ett anfallskrig då du absolut inte kan bedra regimen i en tid då man bekämpar en fiende utifrån.
Nu är Trump tyvärr en idiot utan tålamod att ta sig an en sådan projekt (som antagligen bara skulle komma till frukt i nästa presidents tid i vita huset).