Citat:
Ursprungligen postat av
.nattramn.
Ja, man kan ju tro att ekonomin i Iran går ok om man vill. Men jag ser inga bevis på det. Tycker det ser uppenbart dåligt ut. Med elavbrott och oljekris. Allt dyrare varor och hyror. Är detta något du inte känner till eller inte vill se?
Nej, jag tror att Irans ekonomi alltid varit urusel. Inflationen har legat på 60% senaste 5 åren, så att det går upp till 80% under ett försvarskrig kommer inte ändra på saker.
Du kan ju inte tro på allvar att Iran som varit ekonomiskt beläggrad i 50 år kommer motiveras av ekonomisk tryck till samma grad som USA, där ekonomi närmast är en religion.
Citat:
Iran kör med mycket avrättningar just nu. De är inte populära för folket. Men Iran har ju en ca 5-20% regim trogna. Dessa är även ett litet problem för regimen, eller i alla fall den politiska delen. Den utvecklingen är sjukt rolig.
Det är påhittade siffror och önsketänkande. Skulle själv anta att Iran har mellan 40 och 60% regimtrogna, men de regimtrogna är mer högljudda än någonsin och de regimkritiska rösterna otroligt tysta jämfört med hur de var tidigare.
Citat:
Jag tänkte alltså att beväpna folket. Den stora massan som demonstrerade i januari och den ännu större massan som vill ha demokrati.
Kurderna i Iran naturligtvis också. Som jag förstår det är de och folket nära. Inte samma sak med kurderna i Irak. De har annan målsättning, och är ett potentiellt problem även för ett fritt Iran.
Sekulära studenter och feminister är inte krigare olikt skäggiga sunniextremister som USA brukar beväpna, glöm att de kommer kunna kriga mot en organiserad arme som iranska revolutionära gardet och dess miliser bara för att de får en ak47 att skjuta med.
Israels yinonplan där man ska balkanisera och försvaga stater genom att beväpna wahabister och isis runtom i mellanöstern fungerar bara ifall man har en stor sunnitisk befolkning.
Kurder är det bästa hopp sionisterna har i Iran, men de har historiskt varit en svagare kraft än de varit i Irak, Syrien och Turkiet. Det är därför som det just var kurderna i Norra Iran som fick vapen för att elda på demonstrationerna inför kriget, men det var då enbart ämnat att få till ett blodbad och inte att på riktigt segra emot revolutionära gardet.
För att segra emot revolutionära gardet skulle kurderna behöva få tunga militära stridmedel som inte är enkelt att frakta genom bergiga gränsen nära Irak, därutöver så skulle Erdogan börja bomba Norra IRak för att stoppa en sådan utveckling.