Citat:
Ursprungligen postat av
fjollcigg
Jag hade dille på att ”pulla” diverse styckdetaljer när långkok var ett modeord. Resultatet blev väl inte direkt vidrigt, men allting smakade likadant, dvs barbecue-sås.
La ned projektet efter att ha pullat ett fläsklägg och fick en geléartad sörja som påminde om kattmat.
Rätt komiskt med pulled pork, för antar det är vad du pratar om.
Det var när det blev en trend, så hade jag redan varvat ner frekvensen.
Och nu görs det någon gång per år bara.
Sen om du tycker det bara smakar barbecuesås, så är ett tips göra den på annat sätt.
Själv kör jag en cajunkryddblandning.
Och sen när jag äter den så görs det på flera sätt, som potatis och sås första dan, ris andra dan antingen med sås eller några stekta grönsaker eller nått, enkelt sagt det kan bli lite vad som helst.
Och sen tredje dagen gör jag fusk carnitas och steker krispigt i stekpanna och äter med tortilla.
Då får man en rätt stor variation på samma bit, och om det var pulled pork, kör fläskkarré helst, och helst en bit som inte är mindre än 1kg.
Varför, jo, för jag tycker de blir inte lika bra när de är små.
Citat:
Ursprungligen postat av
hidden-nick
Grapefrukt som man ser överallt på reklam. Det ska ju vara så himla nyttigt och ”gott”.
Köpte hem och provade då frukten faktiskt ser väldigt god ut. Men smakar precis raka motsatsen till hur den ser ut.
Vart har du sett dessa grapefrukreklamerna?
Men ja, grape har en bitter smak, men en del älskar den.
Personligen ingen större favorit, plus de är farlig för de som äter läkemedel eller P-piller, då grape blockerar enzym som gör att läkemedel dosen blir större då än vad det hade varit utan grapefrukten.
Och då för att viss nedbrytning hindras och större dos går ut i kroppen.
Citat:
Ursprungligen postat av
HBTKuk
Buljong/fond är ett måste i många rätter. Det är oefterhärmligt och lyfter en maträtt ordentligt. Det behöver inte ta massa tid att koka, men det är väl värt besväret om man är matälskare.
Det går inte på långa vägar att jämföra med Lidls buljongtärningar som bara innehåller salt och E-ämnen.
Det är ju natt och dag mellan en buljong och en tärning eller fond på flaska för den delen även om den senare är lite bättre.
Själv använder jag mesta dels tärning, och för det är en massa jobb och utrymme man behöver.
Och ska man göra den till var mat, ja, då är det en jävla massa tid man får lägga ned var gång.
Men en egen är helt överlägsen utan tvekan.
Sen om man ska kalla det för trend vet jag inte, tycker intresset var rätt svalt genom åren.
Och det tror jag är för att en del fattar det kräver en del.
Själv försöker jag införliva det koket i det vanliga koket om möjligt, och där ben får koka med själva grytan man gör.
Det blir ju inga 12h kok, men väl 1½-3h, och det ger en del utan tvekan.
Sen finns ju det maträtter som är direkt beroende av att koka en buljong, och där tärning aldrig kan ge rätten sitt rätta ansikte utan.
tex Tom yum, kycklingsoppa anser jag är ett måste att koka ur benen, lammsteks gryta och lite mer såna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Pulled Pork måste nog va en av de mest överskattade grejerna på länge.
Om man inte använder bbq och sånt så smakar det ju som kokt dillkött från 80-talet, dvs det smakar fan inget alls.
Inte alls och inte ens nära.
Kanske om du har bara dill på.
Sen överskattat vet jag inte, det är en mycket välsmakande rätt.
Det komiska är när alla började tjata om pulled pork, då hade jag börjat varva ned och för jag hade gjort den långt innan trenden ens började.
Och nu ser man det ligga i kyldiskarna, och tänkt jag ska köpa en sån och smaka och se.
Men varje gång hindrar jag mig och tänker, jag kommer ändå bara bli besviken på dom.
Citat:
Ursprungligen postat av
orrtupp
Det är väl det som är al dente?
Ja, helt klart, satt där också och fundera på vad de pratar om, eller om den ens förstod vad al dente är.
Citat:
Ursprungligen postat av
NyttKonto2020
Det här! Vansinnigt.
Snart kokar de torkad pasta lika kort tid som färsk pasta.
Samma på pasta paket. 7-9 minuter betyder iaf 10-13 minuter.
Njaä, det är väl inte helt korrekt, för då har du ofta en överkokt pasta.
Men gillar du det så givetvis ska du koka den så.
Dock har jag märkt en sak, och speciellt när tex barilla spagettin gick från 8min till 10min kokning, och det är att den är inte al dente ens vid 10min, utan man känner av en hård rå kärna.
Utan praktiskt taget alltid kräver 1min till.