2026-08-10, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyruss
Det här handlar dock om hur du använde det skulle jag säga. Sous Vide är super för min del och används väl fortfarande i vissa restauranger. Brukar få det exakt så som jag vill, snabb stekning på båda sidorna innan man dukar upp.

Samma sak gäller air fryern som folk nämnt, tycker båda fungerar utmärkt.
Tja, tycker du om att tugga på en mör disktrasa med (förvisso) helt okej smak så är det din ensak.

Trendmässigt däremot så skulle alla ha en och det pratades i bekantskapskreten och på jobbet under flera månader om detta fenomen och vad för olika grejer det skulle vattenbadas, tror det var någon gång kring 2018-2019 kanske? Jag klassar det som en trend i alla fall eftersom jag inte sedan dess någonsin hört någon i min utökade bekantskapskrets använda den, och då pratas det ändå en hel del mat.

Edit: Ett kul användningsområde jag såg för den var på en kryssning jag åkte med där dom sous-vidade ägg under natten till frukostserveringen, tydligen så har alla matattiraljer, oavsett hur värdelösa dom är i övrigt alltid någon sorts praktiskt användningsområde för ägg.
Citera
2026-08-10, 19:22
Medlem
Moobs avatar
Croissant - menlöst, tråkigt och bara smuligt. Inte värt att äta pga allt smulande. Möjligen att jag skulle äta med kniv och gaffel.
Citera
2026-08-10, 19:26
Medlem
Äter ni för att det är gott eller för att det är en trend?
Citera
2026-08-10, 19:34
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Jag tror att det är där vi ser olika på det. Snabbnudlarna behöver ju inte vara hela rätten i sig, utan kan fungera som basen i en rätt. Beroende på vilka nudlar det är kan man till exempel ha i gochujang, togarashi, ägg, tunt skivat kött, ingefära och annat. Då är det fortfarande snabbnudlar, men man har piffat upp dem till en mer komplett och roligare måltid.

Neeeeej!!! Använd äggnudlar eller liknande då. Billigare och bättre smak. Om du ändå lagar en hel måltid.
Citera
2026-08-10, 19:37
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Croissant - menlöst, tråkigt och bara smuligt. Inte värt att äta pga allt smulande. Möjligen att jag skulle äta med kniv och gaffel.

Då behöver du en vass kniv, kanske rakblad?
Citera
2026-08-10, 19:41
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Neeeeej!!! Använd äggnudlar eller liknande då. Billigare och bättre smak. Om du ändå lagar en hel måltid.

Seså, inget att bli upprörd över! Jag kan ibland, vissa kvällar när jag är trött och inte orkar laga mat, slänga fram 1–2 paket snabbnudlar, skiva ner lite korv och låta allt koka ihop. Sen på med flera skivor ost som får smälta fint. Komplett maträtt! Gärna lite togarashi på det också. 😋
Citera
2026-08-10, 20:07
Medlem
S.O.Stolps avatar
Kom och tänka på smashburgarna igen. En idiotisk trend i sig med det tunna, platta och torra köttet.

Vill man vara riktigt hipster-trendig ska dom ju ätas med briochebröd. Alltså en sötsliskig jävla vetebulle.
Citera
2026-08-10, 20:20
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrenadeSermon
Säkert redan nämnt, men Sous-Vide var en trend för ett antal år sedan, alla skulle ha en sådan maskin och vacuumförpackningsapparat - även vi införskaffade en sådan stav med impeller och använde kanske ett tiotal gånger.

Vill minnas att det lovordades friskt av ett antal kändis-kockar som det bästa sedan skirat smör.

Förvisso blev det väl mört, men det ger den absolut vidrigaste konsistensen som går att få på en köttbit - svampig och enbart motbjudande att tugga på.
Ja just ja! Den fattade jag inte, ska man alltså koka maten i en plastpåse??! Mycket underligt.
Citera
2026-08-10, 20:30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Dom flesta ratade det snabbt, så fullkornspasta blev aldrig den trend som spannmålsproducenterna hade hoppats.
Det är ganska lätt att kolla om du kontaktar byråerna som jobbar med mattrender.
Eftersom du vägrar att tro på mig så kan det vara en idé att du går vidare med kanaler du kanske litar mer på.

Precis som du vill att folk ska göra med carbonaravideon du länkade till som ’bevis’.
Vi alla vet att det inte funkade, men en trend blev det med GI ändå.

Carbonara videon berättar om carbonaran och hur den var en sak.
Och 2020 blev fixerad, om du inte sett videon, så hade om du hade gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Men om det inte är en trend för ’alla’ så är det ju inte en trend per definition.
Inte någon trend är för alla, för det vore svårt komiskt om en en inbilla sig det.
Men massan gjorde, och sen sade att nej, fullkornspastan är inte för oss.

Och det vet både du och jag, så varför låtsas, vad är det du vill med att inte fatta det var en trend ett tag?
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De lagar gärna vanlig pasta idag och kallar det riktig mat.

Fullkorn är fortfarande inne hos dem men i brödform. Ibland får de för sig att allt mjukt bröd är farligt.

Det är något med raffinerat mjöl de tror man blir fet av. Samtidigt äter de såklart snacks och godis.
Samma här, den pastan var inte god för våra normal pastarätter.
Det var därför denna pasta försvann på bred front, men en del som gillar fibrer och fortfarande gillar GI i mat.
Det är nog/kanske de som köper denna pasta idag.

Vad tror du?
För jag gillade den inte, förutom en som jag aldrig såg mer.
Citera
2026-08-10, 21:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vi alla vet att det inte funkade, men en trend blev det med GI ändå.

Carbonara videon berättar om carbonaran och hur den var en sak.
Och 2020 blev fixerad, om du inte sett videon, så hade om du hade gjort.

Inte någon trend är för alla, för det vore svårt komiskt om en en inbilla sig det.
Men massan gjorde, och sen sade att nej, fullkornspastan är inte för oss.

Och det vet både du och jag, så varför låtsas, vad är det du vill med att inte fatta det var en trend ett tag?

Samma här, den pastan var inte god för våra normal pastarätter.
Det var därför denna pasta försvann på bred front, men en del som gillar fibrer och fortfarande gillar GI i mat.
Det är nog/kanske de som köper denna pasta idag.

Vad tror du?
För jag gillade den inte, förutom en som jag aldrig såg mer.

Jag är OK med fullkornspasta ibland men den förtar ju själva grejen med pasta så inget jag köper själv. Bulgur är godare och mig veterligt ett sannare fullkorn.
Citera
2026-08-10, 21:28
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och du anser att det är gott?

Gör så här, ta fram din lilla kastrull, fyll på med en halvliter rapsolja. Värm till typ 180 grader C. Under tiden eller helst tidigare så har du tagit fram dina fryspommes.

I med dina frysta pommes som förhoppningsvis tinat lite. Du ser när färgen är bra, då tar du upp dem med din hålslev.

Efter det kommer du aldrig mer köpa pommes på McDonalds, du kommer aldrig mer göra pommes i ugn eller airfryer.

Vad ville jag ha sagt? Jag har aldrig förstått mig på hypen att göra pommes i ugn. Det smakar ju fan fan vidrigt.

Ett tips är att ha en dedikerad kastrull för fritering, kan vara en vanlig rostfri kastrull av god kvalitet, men ännu hellre en riktig frityrgryta med korg. Oljan får vara kvar, den håller sig riktigt länge.

Jag har en kastrull med frityrkorg och gör precis så (om jag inte gör egna triple cooked fries från grunden). Men när oljan svalnat slår jag tillbaka den på flaskan genom tratt och pipsil så jag får bort de mesta föroreningarna. Då håller den ännu längre och kastrull, korg, sil och tratt går i diskmaskinen.

Här vi ätit en burk konfiterad anka tar jag vara på fettet på samma sätt - perfekt för att göra lätt krossade kokta delikatesspotatisar till gyllenbruna höjdpunkter på festbordet.

Fast att prata om sådant som är kul och gott är kanske OT i tråden...
Citera
2026-08-10, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Äter ni för att det är gott eller för att det är en trend?

Det vet man kanske inte före man har provat. Dubaichoklad tex från ett finare fabrikat tex Lindt är så gott så håren reser sig. Fullkornspastan var ett misstag som insågs först på tallriken, åt halva paketet sen slängdes det. Som tur för mig blev det extrapris på vanlig pasta istället då korgarna fylldes med den sämre varianten under lång tid.

I nutid var det hysteri runt rosa mjölk, barnfamiljer vallfärdade flera mil för att få tag på den. Nu står de osålda i välsorterade handelslador för extrapris. Produktionen kom ikapp men TikTok gick vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in