2026-08-09, 14:10
Medlem
Tryffel eller snarare ”tryffel” som allt ett tag skulle smaksättas med. Fy fan säger jag bara. Kan inte vara i närheten av doften ens. Men många gillar det tydligen.
Citera
2026-08-09, 14:17
Medlem
SaltKrabbans avatar
Hemgjorda chips har jag blivit bjuden på två gånger av olika individer. Smakar ju inte bra och krispiga var dom inte för fem öre. Som skivad seg potatis ungefär.
Har brutit kontakten med dom nu.
Citera
2026-08-09, 14:21
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdsnus
Ja en fjärtig doft helt klart.
Det smakar jordkällare och svartpeppar. Jag trodde det var möglig eller gammal ingefära men hon gjorde 4 shottar till och visade mig roten. Fy farao vilket vansinne.

Nej det är fantastiskt gott.
Men inget bra för fertiliteten
Citera
2026-08-09, 14:35
Medlem
Hygrotorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gameboymannen
Ej samma sak som buljong dock. Vet ej varför riktig buljong ej finns i Sverige.

Där ser man, trodde bara det var olika namn för det. Jag ska kolla i den lokala kinaimportbutiken, för där skulle ju faktiskt flytande buljong kunna finnas.
Citera
2026-08-09, 14:35
Medlem
Citat:
I England och USA kan man köpa buljong på flaska/dunk i livsmedelsaffärer. Detta finns inte i Sverige så om man ej vill ha de små otäcka kuberna som smakar salt så får man göra egen buljong.

Jag vill minnas att det under en period såldes buljong i plastburkar bredvid buljongtärningarna.
Dessa var dock dyrare så de sålde väl inte så bra och då la man helt enkelt ner den iden.
Citera
2026-08-09, 14:43
Medlem
Matcha. Det absolut vidrigaste jag någonsin druckit. Tog en enda klunk för flera år sedan och får fortfarande kväljningar när jag tänker på den bittra, unkna smaken. Helt förundrad över de som glider runt och klunkar i sig det utan att ens röra en min.
Citera
2026-08-09, 14:43
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Ja så kan man göra men vanligare man använder sånt som blir över, typ hummerskal efter man ätit hummer.
Sen kokar man en soppa på det och tar sen bort skalen, sen fortsätter du koka eller reducera ner det så mängden vatten blir liten och smaken av hummer blir mer koncentrerad. Sen gör du soppa på det genom typ slå i grädde.

Samma med grönsaker, koka soppa länge, bort med grönsaker och reducera ner, kycklingben efter du ätit kyckling, benbitar osv.

Så soppa bara blir smaklös, reducerar du ner så blir det koncentrerad smak.
Som smakar skräp. Jag har ju sparat skräpet från mina måltider och kokat soppa på dem och kokat ner det. Det smakar äckligt.
Citera
2026-08-09, 14:49
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatTren
Trend och trend men bodde ett tag med en vegansk tjej och har även testat att äta veganskt under en period för att inte kunna avfärda det helt utan egen erfarenhet. Konstant hungrig, fyller ut kalorierna med kolhydrater och fett, svårt att fylla proteinbehov. Jag tränar och har gjort sen barnben, är cirka 17% BF på strax under 100kg och under perioderna jag åt veganskt var det som att jag blev en blötfet orkeslös blobb.

Det känns som att det mesta smakar soya eller att det ska vara avokado i allt. Förpackningarna ska vara gröna och ”hälsosamma” men det är bara processat skit som är 30-50% dyrare än att äta vanlig mat.
Problemet med att äta vegetariskt eller veganskt är ju att man måste laga maten själv och komma på massor av olika rätter för att det ska bli bra. Kött kan man ju köpa bara lite köttbullar och rödbetssallad och lägga på heminlagd gurka på vilket bröd som helst så har du en jävla smaksensation, men med vegetariskt eller veganskt är all färdigmat äcklig och dyr så man tvingas äta endast grönsaksgrytor i olika tappning. Första dagarna man äter ratatouille och ramen är väl okej men man orkar ju inte i längden, det är för jobbigt att komma på mättande rätter.

Man behöver en köttplug att täppa igen hålet när man slutat jobba och knapp orkar leva längre. Då vill man inte stå och woka tofu.
Citera
2026-08-09, 14:54
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Skivad och rostad sötpotatis läste jag att man kunde äta ist för bröd. Dra åt helvete så vidrigt det var. jag kan än idag inte se sötpotatis utan att få kväljningar.
HAHAHA det här var fan det sjukaste jag läst, vad fan?
Citera
2026-08-09, 15:09
Medlem
Citat:
I England och USA kan man köpa buljong på flaska/dunk i livsmedelsaffärer. Detta finns inte i Sverige så om man ej vill ha de små otäcka kuberna som smakar salt så får man göra egen buljong.
Det finns visst i Sverige.

Salsus har några olika bla:
https://www.delitea.se/salsus-oxbuljong-1-l

https://www.delitea.se/salsus-home-chef-oxbuljong-500ml

STHL:
https://www.apohem.se/mat-dryck/skafferi/kryddor-smaksattning/buljong/sthl-kycklingbuljong-pase-350-ml

Food Studio:
https://handla.ica.se/produkt/2140846

Jag har själv provat Salsus och Food Studio. Food Studio är rätt bra faktiskt. Men inget klår en hemgjord Demi Glace som jag skrivit om tidigare i tråden.
Citera
2026-08-09, 15:12
Medlem
heliotrops avatar
Choklad med hög kakaohalt. Smakar bara bittert.
Sen är jag inte förtjust i espresso.
En liten bottenskyla surt kaffe, vad är grejen?
Citera
2026-08-09, 15:15
Medlem
Kom på en till:

Seafood boil. Amerikansk skitkultur är vad det är!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in