2026-08-11, 09:29
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Smarta telefoner. Vi umgås hellre med telefonen än varandra.
.
Förmodligen är detta en av flera orsaker till att färre skaffar barn. Samtidigt är det väl alldeles utmärkt att färre föds? Det som krävs är att vi blir färre världen över och det är den tveklöst främsta lösningen på flera av de största problemen.
Citera
2026-08-11, 09:32
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
.
Förmodligen är detta en av flera orsaker till att färre skaffar barn. Samtidigt är det väl alldeles utmärkt att färre föds? Det som krävs är att vi blir färre världen över och det är den tveklöst främsta lösningen på flera av de största problemen.

Ja, fast inte för oss svenskar/germaner/arier. Det finns ingen uppgift som är så viktig för oss som att fortplanta oss, så att inte vår överlägsna ras dör ut! Det är negrer, judar och araber som borde minska sina barnaskaror... men det kommer de aldrig att göra. Därför är det ännu mer viktigt för oss att balansera upp det!
Citera
2026-08-11, 09:35
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
.
Vita behöver inte bli färre. Det är ett problem att färgade importeras av främmande makt för att konkurrera ut Vita.

Förbjud all rasblandning i reklamer!

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, fast inte för oss svenskar/germaner/arier. Det finns ingen uppgift som är så viktig för oss som att fortplanta oss, så att inte vår överlägsna ras dör ut! Det är negrer, judar och araber som borde minska sina barnaskaror... men det kommer de aldrig att göra. Därför är det ännu mer viktigt för oss att balansera upp det!
+1
Citera
2026-08-11, 09:47
Medlem
Imnshos avatar
Att vi blir färre på jorden ser jag inte som ett problem. Tvärtom.

Det som däremot är ett stort problem, framför allt i Sverige, är att skräpmänniskor avlar fram betydligt fler barn än de med gott DNA.
Citera
2026-08-11, 10:10
Medlem
RedXs avatar
Man kan diskutera huruvida det vore ”bra” om vi blir färre personer eller ej, men en sak att ha i beaktande är att vi har byggt upp ett välfärdssystem (framför allt ett pensionssystem) som fungerar som ett pyramidspel, där hela principen bygger på att nästkommande generation är större än den som för närvarande är pensionärer.

Med andra ord; 10 arbetsföra betalar pension åt 6 pensionärer. De arbetsföra behöver inte betala supermycket för att förse pensionärerna med en någorlunda dräglig ekonomisk situation.

Om/när situationen blir den omvända, dvs 6 arbetsföra försörjer 10 pensionärer kommer systemet att få stora problem. Antingen får pensionerna chocksänkas eller skatterna chockhöjas.

En generell fundering på det temat är om inte de ekonomiska incitamenten kring barnafödande borde kopplas tydligare till just detta. I stället för att dividera om huruvida barnbidraget borde höjas med någon hundralapp eller ej (vilket bevisligen inte kommer att få någon inverkan) så vore kanske pensionsvinkeln ett bättre angreppssätt. Man skulle kunna tänka sig att pensionsåldern och pensionsnivån kopplas till hur många avkommor (framtida finansiering av pensionssystemet) man genererat.

Exempelvis:

3 barn eller fler: Gå i pension vid 60, 120% pension.
2 barn: Gå i pension vid 65, 100% pension.
1 barn: Gå i pension vid 70, 60% pension.
0 barn: Ingen statlig pension överhuvudtaget.
Citera
2026-08-11, 10:13
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unitrequired-001
Tjejer har bjudit ut mig t.o.m men jag sabbade det.

Nu har jag hälsoproblem som inte är så sexiga direkt. (se ovan om autist barnet men jag har fått det fast började vid 30. Så jag ahr nog haft autism hela livet och nu börjar kroppen säga ifrån pga all stress hela livet.) Så det är försent nu.

Som jag sade, jag är oskuld. Sätt mig vid en dator med RPG installerat så nötar jag tills jag dör.

Jag har jobb o lägenhet i alla fall så det så. Familjen är medel överklass (päronen äger sin vila). Börjat namamma deras klädstil istället för wigger kläder jeans o hoodie men du måste förstå, jag växte upp 2005. Alla var punkare, emo eller niggers.

Du är inte ensam, amigo.
Själv också 25+ och oskuld.
Svenska tjejer är överlag väldigt besynnerliga och svåra att få till med och få de vara kvar enda tills graven.

Så länge du har jobb och en bostad, så ska du vara glad tycker jag.
Citera
2026-08-11, 10:16
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Varför skulle någon vilja leva så frivilligt idag?

Idag har folk helt andra valmöjligheter än för 150 är sedan och väljer följdenligt helt andra liv.
Många väljer ju just det liv som orginalpostaren beskrev som är nästan lika inrutat som det gamla bondesamhället. Men uppenbarligen färre.
Citera
2026-08-11, 10:27
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Alltså att det sker en polarisering: Klyftan mellan barnfamiljer och barnlösa vidgas? Och då uppstår inte impulserna att skaffa barn för att väninnorna skaffar barn?
Mycket tyder ju på att det är så. Enligt någon som forskade på detta så är fertiliteten likadan ut som tidigare för de som skaffar barn, och det är ju inte på något sätt ovanligt att även idag se svenska familjer med 3-4 barn. Utan hela minskningen ska tydligen bero på en allt större grupp som inte skaffar barn överhuvudtaget.
Citera
2026-08-11, 10:34
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Med blanda här menar etnisk svensk man blandar sig med thai,arab,spanjorer etc.?
eller vad menas?

Sedan är svenskar inte arier , iranierna är den riktiga vita arierna. Just landets namn (Iran) betyder "ariernas hemland". Iranier är indoeuropeer som svenskar och inte araber som många tror.
Citera
2026-08-11, 10:36
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Många väljer ju just det liv som orginalpostaren beskrev som är nästan lika inrutat som det gamla bondesamhället. Men uppenbarligen färre.
Samtidigt ska vi inte sticka under stol med att barndomen och dess krav även har med sig fördelar. Man ges en plats i livet som är svår att ersätta på annat sätt. Visst, ett barnlöst par kanske kan kosta på sig två veckor på fint boende längs med Medelhavets kust. Men det kan vara lika givande att åka ut till en svensk sjö och se sitt barn dra upp sin första egna abborre. Som jag skrivit tidigare, det är extremt ovanligt att man hör någon ångra sina barn oavsett hur mycket slit eller pengar de kostat.
Citera
2026-08-11, 10:38
Medlem
Är ju bedrövligt att ett av två barn ska bara vara 43% 😮😛.

Allt fler vill satsa på karriären. Allt högre krav på vem man vill ha barn med. Sedan är det allt fler par som går isär, pågrund av avsaknad av kommunikation och ger upp allt för lätt(i tron gräset är grönare på andra sidan). Samhället har blivit allt mer oroligt och dyrare. Psykiska ohälsan har ökat lavinartat senaste 15-20 åren.
Citera
2026-08-11, 10:41
Medlem
Alltid när detta ämnet kommer på tal gör många felet att anta att det är färre kvinnor som väljer att skaffa barn men det stämmer inte.

Andelen kvinnor som INTE skaffat barn när de är 45 år är på nästan exakt samma nivå som den varit senaste 60-70 åren.

Det är alltså inte färre som skaffar barn - det skaffas färre barn.

Innan var 2-3 barn normen - idag är 1-2 barn normen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in