2026-08-11, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
Det var det dummaste jag har läst på mycket länge. Afrikaner fungerar inte i något utbildningssystem i hela världen. Därför är Afrika ett outvecklad kontinent. Det enda afrikaner är bra på är att avla barn i massor.

Jodå, andra generationens invandrare som får sin hela skolgång här blir mycket lättintegrerad, vi måste bara sluta att ha fördommar om dom och sluta diskriminera. Att dom skaffar mycket barn är ju ett plus när man vill ha upp nativitetstalen.
Citera
2026-08-11, 01:57
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Tittar man på SCBs kurva över förväntat antal födslar per kvinna
https://static.bonniernews.se/gcs/patron/2024/01/1-1705402572252.png
så ser man en viss cyklicitet.
Men det är inte så enkelt som att befolkningen varierar i cykler (stora barnkullar föder stora barnkullar 20-25 år senare). Nej, det förväntade antalet födslar per kvinna är något annat: Det är en framtidsprobnos för hur många barn en kvinna fött när hennes fertila period är över. (Det finns alltså ingen koppling till antalet födda barn ett visst år).

Det finns samhällsfenomen som gör att kvinnor (dvs par) skaffar fler barn. Efter slutet av andra världskriget ökade optimismen och folk skaffade helt enkelt fler barn per par. Slutet på den kommunistiska diktaturen i Östeuropa (även kallad "The end of history"; hoppet om evig fred) skapade också positiva vibrationer. Likaså tycks det alltid komma en tillfällig topp i Sverige när drottningen eller någon prinsessa börjar skaffa barn.

Men nu är vi på en rekordlåg nivå, i antalet förväntade födslar per kvinna. Även där finns det ju underliggande trender och orsaker. Vad skulle dessa kunna vara?

- På papperet är svenskarna "rikare än någonsin tidigare"
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/svenskarna-tre-ganger-rikare-pa-20-ar-miljardarerna-drar-ifran
Det BORDE ju borga för optimism, men tydligen skapar det inte längtan efter ännu ett barn.

- iPhone lanserades 2007 och därmed började svenskarna (och alla andra) böja nacken för den nya messias. Det sammanföll nästan exakt med den dittills uppåtgående trenden i barnafödande (som alltså toppade 2010).

- Klimatdebatten kom igång på allvar. Men det känns inte riktigt som den huvudsakliga orsaken. Vi hade ju genomlevt oljekris (1970-talet), bankkris (1990-talet) och Lehman-krashen (2008) utan motsvarande dipp i längtan efter barn. Och p-pillren slog ju redan igenom på bred front på 1960-talet. Så möjligheten till barnbegränsning har funnits länge.

För 30 år sedan sade prognosen att Sverige skulle ha 14 miljoner invånare år 2050. Idag är prognosen 11 miljoner.
Det är inte nödvändigtvis dåligt att barnafödandet (globalt) är på nedgång. Men det vore ju bra att förstå sin samtid.
Vad tror ni är orsaken?

Folk blir mer bekväma, vill inte ha en "mammakropp" , förverkliga sig själva. Och så mår befolkningen sämre än någonsin samtidigt.
Följdfrågan borde vara varför är det bra att vi föder många barn? Varför är 11 miljoner invånare i sverige bättre än 10 miljoner?
Citera
2026-08-11, 02:32
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INGSOC
Importera nya slavar, enklaste lösningen

Muslimerna kastrerade sina slavar, därför är det så ont om slavättlingar i mellanöstern.
Borde vi också göra, annars tar dom så klart över och det snart.
Citera
2026-08-11, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nessoz
Jodå, andra generationens invandrare som får sin hela skolgång här blir mycket lättintegrerad, vi måste bara sluta att ha fördommar om dom och sluta diskriminera. Att dom skaffar mycket barn är ju ett plus när man vill ha upp nativitetstalen.

Andra generationens invandrare, beroende på vilket hem de kommer ifrån och i vilken stad/stadsdel de växer upp i, har förmåga att nå väldigt, väldigt hög utbildningsnivå. Språkmässigt kan de nå en nivå som låter svenskare än Kalles Kaviar, det hade varit helt omöjligt att höra skillnad om det vore ett radioklipp. Detta gäller förstås inte alla men för många är det definitivt så.

Sen vad gäller frågan om integration så är det blandat. En del blir väldigt integrerade, andra en mix, några inte alls. Du har helt rätt i att fördomar och diskriminering är en betydande faktor. En del som de facto vill integreras sparkar bakut när de upptäcker att de aldrig kommer betraktas som jämbördiga. Att de ses som barn till arbetskraft (slavarna på golvet) och inte någonsin förväntades ta sig upp i hierarkin och faktiskt få fina chefsjobb. Flera avhandlingar har kommit fram till samma slutsats - har du fel namn får du inte ens komma på intervju. I exempelvis Frankrike har man därför anonyma CV:n för att arbetsgivaren bara ska gå på meriter. I Sverige har man hittills vägrat detta och resultatet är solklar diskriminering. Samma sak som drabbar kvinnor i vissa yrken eller äldre personer.

Vad gäller att dom skaffar många barn är det en myt. Andra generationen skaffar i regel färre barn än sina föräldrar. De anpassar sig till den svenska normen, kulturen och de ekonomiska förutsättningarna. Detta kan ändå vara aningen högre än etniska svenskar men vid generation 3 borde skillnaden vara nära noll.
Citera
2026-08-11, 02:54
Medlem
Smarta telefoner. Vi umgås hellre med telefonen än varandra.
Citera
2026-08-11, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Andra par i ens omgivning skaffar inte barn. Barn ses som en börda. Föräldraskap beskrivs konstant som en fälla, framför allt för kvinnor. Singellivet/karriären glorifieras i populärkultur osv osv.

Svårt att gå runt och svårt att på konkret politisk väg förändra.

Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Många vill nog inte förstöra sina bekväma liv med att skaffa barn?

När barnafödandet hamnar närmare 1.0 än 2.0, så uppstår förstås problem för själva samhällsapparaten. Men, och för att citera ovan inlägg, det blir även en personlig förlust för de som står utan barn (och barnbarn) när åldern börjar krypa sig inpå. Och ja, då är det så dags att börja fundera över sina livsval. För dessa väntar i flertalet fall ett högst ensamt slut på livet.

Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Vad tror ni är orsaken?

Jag tror ovan skribenter är något på spåren. Bekvämlighet. Och det kostar ju på, både ekonomiskt och tidsmässigt. Och där har väl en kommande regering något att jobba med kan jag tänka. Det är ju fullt möjligt att på politisk väg uppmuntra (ekonomiskt) till att skaffa två eller tre barn framför ett enda barn eller inga barn alls. Och de (1) utan barn eller de (2) med fler barn än tre, ja får betala för kalaset.
Citera
2026-08-11, 04:49
Medlem
Mänskligheten går väl under inom typ 30 år ändå så varför sätta ett barn till världen tänker många. Det kommer bli brist på olja, söt och grundvatten, sällsynta jordartsmetaller, sand, bördig åkermark och biologisk mångfald som insekter, träd och djur som lär rubba hela ekosystemet. Sen har vi AI som kan ta över typ alla jobb och kanske t.o.m. hela världen om det inte begränsas, så framtidstron är väl knappast på topp.

För det andra är kvinnor (och män) mer kräsna vilka de vill skaffa barn med, förr kunde man väl tänka sig vemsomhelst i princip, men i dag när det finns dejtingappar och sociala medier är det främst de snygga och framgångsrika som blir "valda" medan en lite mer alldaglig person sållas bort; alla vill ha topp 20 eller iallafall topp 50 %, och de övriga blir då utan partner.
Senast redigerad av next-chapter 2026-08-11 kl. 05:02.
Citera
2026-08-11, 05:56
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nessoz
Kvinnorna var ju länge förtryckta
Varför tror du det?
Citera
2026-08-11, 06:02
Medlem
Kvalitén på goybrudar har aldrig varit lägre. Kvinnorna är totalt värdelösa mammor idag. De vill bara ha ha ha jag jag jag snopp snopp lyx lyx. Inte bara det. De är statliga spioner också som skulle ange dig vid minska tecken på politisk inkorrekthet.

Vill ni ha en riktig framtid åk till asien och anpassa er efter en utbildad asiatisk kvinnas livsstil. Det är en stor uppoffring och omställning men dina barn kommer tacka dig när ni reser hem till Sverige för att besöka farföräldrar och strosar runt i Mall of Scandinavia. Asiatiska brusar är inte goys på samma sätt. De har i många fall själen kvar.
Citera
2026-08-11, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymusfilijockus
När barnafödandet hamnar närmare 1.0 än 2.0, så uppstår förstås problem för själva samhällsapparaten. Men, och för att citera ovan inlägg, det blir även en personlig förlust för de som står utan barn (och barnbarn) när åldern börjar krypa sig inpå. Och ja, då är det så dags att börja fundera över sina livsval. För dessa väntar i flertalet fall ett högst ensamt slut på livet.

Jag tror ovan skribenter är något på spåren. Bekvämlighet. Och det kostar ju på, både ekonomiskt och tidsmässigt. Och där har väl en kommande regering något att jobba med kan jag tänka. Det är ju fullt möjligt att på politisk väg uppmuntra (ekonomiskt) till att skaffa två eller tre barn framför ett enda barn eller inga barn alls. Och de (1) utan barn eller de (2) med fler barn än tre, ja får betala för kalaset.

Nu behöver ju livet inte bli ensamt om man lyckats skapa en social cirkel bestående av övrig släkt och bekanta, så det behöver inte vara ett problem. Dessutom är egna barn eller barnbarn inte någon garanti på att de kommer attha kontakt med en, åtminstone inte så mycket man kanske önskar. Men visst, själv tycker jag att en modern ättestupa vore att föredra oavsett om man har barn eller ej. Att uppmuntra folk till att skaffa barn kommer inte få någon som inte vill ha barn att skaffa några och det är mycket bättre att barnen verkligen är älskade än att de skaffas bara för att "det hör till", vilket bara är dåligt för alla.
Citera
2026-08-11, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
Det är precis detta som är meningen med massinvandringen. Vita ska sluta skaffa barn. Allt går enligt planen.
Det är dessutom uppenbart att Magdalena Andersson och alla hennes bundsförvant-Quislingar är fullt medvetna om detta.

De har kunnat hålla på länge och i många nationer, men folkets dom närmar sig i många länder och domen kommer att bli betydligt hårdare än efter Norges korta och relativt milda 5-årsunderkastelse.
Citera
2026-08-11, 06:05
Medlem
mhns avatar
Jag kan bara tala för mig, min fru, min syster och hennes man. Vi har inga barn och aldrig känt det minsta intresse av att skaffa barn. Varför inte? Inte den blekaste aning. Vi vet att vi missar det största och mest fantastiska livet har att erbjuda, men ändå så har våra hjärnor bestämt att nej, barn vill ni absolut inte ha.

I vårt fall handlar det inte om att barn tar tid och kostar pengar, det hade vi mer än gärna uppoffrat. Det finns ingen specifik sak vi kan peka på och säga: "Det där, det är därför vi inte har skaffat barn." Intresset för barn saknas bara av någon outgrundlig anledning. Och nej, vi är inte några känslokalla psykopater utan empati, ifall någon skulle tro det.

I mitt fall så kanske det beror på min uppväxt, som jag skrivit om i detta inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in