Citat:
Ursprungligen postat av
sm910dif
Det sägs ofta att 0.06 handlar om att styra bort klagomål från ursprungstråden, för att inte störa topic där. Det är inte fel, men hade det bara handlat om det hade det räckt med 0.03 som täcker samma sak. Andra sidan av myntet, som jag finner nästa viktigare, är att 0.06 styr klagomål till en plats - det här delforumet - där det är betydligt större sannolikhet att klagomålet kan få ögonen på sig av admins, mods från andra forum och kritiska användare som vill vrida på saken.
Därtill strukturerar det upp klagomålet och tillför en pm-konversation med den aktuella modden, vilket ger ett mycket bättre underlag för oss andra att kunna bedöma om det finns något som kanske behöver lyftas och diskuteras internt eller externt. Det handlar ju inte alltid svartvitt om rätt eller fel alltid, eller att nitiskt sätta dit varandra, utan mer om att det kan finnas sådant som ger anledning att diskutera internt våra utgångspunkter för hur vi modererar.
Klagar man t.ex. på hur en tråd modereras i själva tråden / forumet som det hände, så är det ju sannolikt också främst själva moderatorn som gjorde det eller dennes närmsta kollegor som kommer bedömma inläggen - inte några mer utomstående eller oberoende ögon. Det finns en här i klagomålsforumet ofta lyft tanke om att vi moderatorer granskar varandra genom att vi kan se varandras åtgärder ute på forumet och genom de omröstningar som hålls inför avstängningar, vilket låter fint i teorin, men jag ger inte alls mycket för det i praktiken. 0.06 och klagomålstrådarna är i min personliga uppfattning de facto den klart effektivaste vägen om man vill få någon sorts konstruktiv debatt moderatorer och admins emellan om saken.
På så sätt är 0.06 viktig även i trådar där det inte finns någon direkt topic, inte för att någon mod riskerar att bli sårad (jag vill tro att vi har mer skinn på näsan än så) men för att det är viktigt för forumet att ev. legitima missförhållanden kan uppmärksammas på ett konstruktivt och effektivt vis istället för att bara bli tassel och bygga icke-konstruktiva missnöjesstämningar i en chattråd eller var nu det sker.
Det förutsätter ju dock att det som postats faktiskt varit en kommentar, dvs att man gett uttryck för någon form av åsikt, synpunkt eller analys kring det som är föremål för kommentaren. Där är jag av samma uppfattning som Neksnor:
Jag uppfattar det inte som att VV genom sitt länkande försöker fortsätta driva någon tes kring eller fortsätta diskutera sakfrågan som den länkade tråden ursprungliga gällde. Jag uppfattar det primärt som ett illustrativt exempel på hur dynamiken kring den närmare konkreta och praktiska modereringen av chattråden kan se ut, som en fördjupningsmöjlighet för den användare som ursprungligen skrev och undrade över hur modereringen fungerar i chattråden. I mitt tycke är det inte en varken uttrycklig eller underförstådd kommentar till den länkade modåtgärden, och ej någon annan åtgärd heller, varför det i mitt tycke inte utgör 0.06.
Tack för en utförlig förklaring av 0.06 och nyttan med denna regel. Tror många användare skulle behöva läsa den, inte minst de som tror att den är till för att skydda moderatorerna. Har med annat konto Pripps3.5 varit föremål för nån/några omröstningar och vet att den fungerar väl. Chatten är lite speciell när det gäller vissa regler som t ex. 1.06. När samma användare hänger i samma tråd under lång tid kan det vara svårt att komma ihåg vad man outat om sig själv och anmäler då den som påpekar något man redan själv sagt. Det resulterar i att den som blir anmäld för jobba för att rota fram bevis för en felaktig rapportering. Vilket hände mig personligen ett flertal gånger. Struligt blir det.
Jag är med dig på allt du skriver utom det sista där det finns viss kritik mot både VV och Allaballawalla, som jag båda tycker gör vissa fel här. Finns viss risk att jag hamnar i onåd hos de båda nu, men jag tycker att det till viss del är relevant för tråden.
VV har mer än en gång länkat till
(FB) Grisvarning (0.06) i chatten i chatten. Jag uppfattar det som att VV, rätt eller orätt, vann en liten triumf han gärna vill dela. Han ger även, i mitt tycke, lite för ofta hintar eller pikar mot modereringen eller regler som denne ogillar. Dessa ligger precis på gränsen för regelbrott. Det är uppenbart att det här med regler, varningar och moderering är viktigt för VV personligen. Och så ska det ju inte vara.
Allaballawalla är en relativt ny mod i chatten, efter att vi förlorade Newdeer och Ruskigbuss. ❤️
Och det har av vad jag sett fungerat bra. Dock tycker jag att han/hon kunde hanterat detta fallet bättre, samt uttrycka sig lite mer objektivt om Ts.
Min slutsats blir att det finns bättringspotential för båda parter. Diskussionen har dock spårat ur och blivit personlig, vilket är tråkigt.