Citat:
Ursprungligen postat av
Bimbodeluxe
Hur då? Frågar pga okunskap.
I så gott som alla länder, alltså inte bara i Sverige, får man promenera även på privat ägd skogsmark. Förutom om det är så att skogsägaren har spärrat av eller satt upp skyltar med "no trespassing".
Oftast gör inte skogsägare det, varken i Sverige eller andra länder. Varför inte, kanske någon undrar. Sannolikt för att naturälskare oftast är ordentliga och inte förstör i skogen. Man märker knappt att de varit där.
Då pratar vi skogsmark som ligger en bit bort från tätbebyggt område. I stadens parker ränner pundare omkring och dessa slänger skräp efter sig. Men glöm då inte att i tätbebyggt område brukar också byggherren (kommunen eller vem det nu är) se till att det finns grönområden. Ingen behöver därför gå in i någon annans skog, och dessutom ligger ju inte vanlig avverkningsskog i tättbebyggt område eftersom sådan mark är dyrare och går att använda till mer lönsamma saker än skogsplantering!
I skolan får vi lära oss att "hö hö, i USA kan man inte gå på skogspromenad". Detta är inte sant. För det första finns det mängder av parker. Här i Las Vegas har jag minst 20 parker på gångavstånd. Jag kan cykla i flera timmar längs cykelvägar som går via parker som sitter ihop. Jag kanske måste korsa max 1-2 gator per timma.
Och om vi pratar riktig skogspromenad snarare än parker, så finns det Wilderness Areas, Conservation Areas, National Forests (drivs av US Forest Service), nationalparker samt state parks. Alla dessa friluftsområden är gratis förutom conservation areas och national parks. Men min favorit är BLM land, den mark som är så öde att ingen har köpt den ännu, utan den tillhör fortfarande staten. Där får man köra offroad, man får till och med bosätta sig i flera veckor, man får skjuta och jaga utan speciella tillstånd.
Vill jag cykla eller promenera i skogen åker jag bara till något trailhead (naturstig). Kostar inget.
Jag behöver alltså inte fokusera min eventuella svampplockning på någon ödetomt bakom någon industri, som en mupp. Det är bara hemlösa som håller på och trampar omkring på andras mark. För naturälskare finns det bättre alternativ. Men som sagt - om man av någon anledning ändå måste plocka svamp på andras mark, så finns det ingen lag emot det. Prejudikatet säger att den som inte vill ha folk på sin mark (trots att det inte är inom synhåll för boningshus eller känsligt på annat sätt, t ex nyplantering) måste sätta upp skyltar med "no trespassing". Kallas för "posted land".
Delstaten Montana, som anses världsledande på flugfiske, har till och med en uttrycklig lag kallad "water access law" som säger att man får gå på andras mark i syfte att fiska eller på annat sätt njuta av vattendragen. Dvs samma som den svenska allemansrätten. Men i praktiken är det ingen skillnad om det är ett prejudikat eller uttryckt, eftersom effekten blir densamma - att man FÅR gå även på privat mark om man av någon anledning vill det - förutom om markägaren satt upp skyltar eller på annat sätt meddelat att han INTE tillåter detta. Återigen - det fungerar likadant i Sverige! Även i Sverige får en markägare faktiskt spärra av om han orkar och vill.