2026-08-10, 20:32
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Ånejdå jag förnekar ingenting. Men precis som Lomborgh så ifrågasätter åtgärderna.

Ja men vad FAN har det i en diskussion om melanin och rasism att göra??? 😂
Citera
2026-08-10, 20:33
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Man har inte folkomröstningar om allt. Ganska sällan.

Tolka det inte bokstavligt.

Kontentan är att politikerna borde ge fan i svenskarna folket och vår yttrandefrihet. Det fanns en man vid namn Bechir Rabani som sa det - en mycket vis man - men han blev tyvärr avrättad.
Citera
2026-08-10, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Vi har redan svart på vitt att om vi hade haft en folkomröstning, då hade invandrarna slängts ut redan 1993.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svart_p%C3%A5_vitt_(artikelserie)
"På frågan "Tycker du att myndigheterna aktivt skall försöka få de flyktingar som fått uppehållstillstånd i Sverige att återvända till sina ursprungsländer eller tycker du inte det?" 63 procent hade svarat att de borde förmås återvända, 24 procent tyckte motsatsen och 13 procent hade ingen bestämd uppfattning"
"Försöka få att" är inte riktigt samma sak som "kasta ut".
Citera
2026-08-10, 20:46
Medlem
Kleiners avatar
Så man kan inte vara båda samtidigt? En människa och undergiven (muslim)?

Du ger jo dig själv titeln rasist, när du säger att du är rasist. Är du inte din tro (rasism)?

Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Jo muslim är en beteckning, dvs en slags titel: den betecknar något man ÄR.

Jag ÄR inte min tro, eller min relation med Gud. Jag är inte heller mina politiska åsikter.

Ja, rasist brukar betyda att man tycker att vissa människotyper är bättre än andra - vilket jag definitivt tycker. Några raser har vi inte bland människor, vi är alla samma ras (homo sapiens). Men varför skulle man vara tvungen att välja just sin egen typ som överlägsen? Man får väl tro vad man vill?

Det är ju som att säga att man "måste" bli muslim bara för att man är född i Irak. Man väljer ju sin tro, precis som man väljer sina åsikter.

Det finns en massa olika människotyper, och alla är bra på olika saker. Förutom judarna, de är inte bra på nånting vad jag vet. Eller jo, de kan göra bra fimer - de har en talang för storytelling - men som folk är de överflödiga.

Jag skulle tro att den åsikten räknas som rasistisk, vad tror du?
Senast redigerad av Kleiner 2026-08-10 kl. 20:57.
Citera
2026-08-10, 21:06
Medlem
Citat:
Ja men vad FAN har det i en diskussion om melanin och rasism att göra??? 😂

Det var du som anklagade mig för att vara klimatförnekare.
Citera
2026-08-10, 21:10
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Så man kan inte vara båda samtidigt? En människa och undergiven (muslim)?

Du ger jo dig själv titeln rasist, när du säger att du är rasist. Är du inte din tro (rasism)?

Men herregud, vilka anala jävla frågor.

Det jag säger är att jag inte tror på religiösa titlar. Jag känner mig i alla fall inte bekväm med att kalla mig varken kristen eller muslim.

Om blå är min favoritfärg, måste jag kalla mig blåist då? Jag tycker sånt är barnsligt. Vi lever inte på medeltiden längre.

Och nej, jag är inte rasist heller om vi ska vara petnogs - jag har rasistiska åsikter. Klyv hår. Var autist. Vill du veta min skostorlek också när vi ändå är igång? Den är 39. Men vi lever i en tid där vi gärna kallar varandra saker - troll, invandrare, rasist osv - så för att underlätta för alla så kallar jag mig själv rasist i den här kontexten.

Och med detta sagt:

Det där var ett gäng riktigt irriterande frågor, Kleiner. Du bidrar 0 till folkbildningen just nu. Bättre lycka nästa gång, men fortsätter du ställa fler sånna här idiotfrågor kommer jag sluta svara.

Jag förstår att du är väldigt fascinerad av mina åsikter, men nånstans går gränsen... jag är inte din jävla Messias, du får tänka lite själv också.

Med all respekt. Stop it.
Citera
2026-08-10, 21:12
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Det var du som anklagade mig för att vara klimatförnekare.

Anklagade? Nej du är ju uppenbarligen klimatKRISförnekare eftersom du skrev "klimatkrisen" inom citattecken, som att det inte fanns nån klimatkris. Men släpp det nu. Vi är way offtopic.
Citera
2026-08-10, 21:26
Medlem
Kleiners avatar
Jaha okej, ska du nu också sluta kalla dig för "kvinna" ?

Bli inte arg på mig för att du skjuter dig själv i foten
Sluta flumma så mycket och vara bara rak på saken. Annars kommer jag sluta läsa dina inlägg.

Citat:
Men herregud, vilka anala jävla frågor.

Det jag säger är att jag inte tror på religiösa titlar. Jag känner mig i alla fall inte bekväm med att kalla mig varken kristen eller muslim.

Om blå är min favoritfärg, måste jag kalla mig blåist då? Jag tycker sånt är barnsligt. Vi lever inte på medeltiden längre.

Och nej, jag är inte rasist heller om vi ska vara petnogs - jag har rasistiska åsikter. Klyv hår. Var autist. Vill du veta min skostorlek också när vi ändå är igång? Den är 39. Men vi lever i en tid där vi gärna kallar varandra saker - troll, invandrare, rasist osv - så för att underlätta för alla så kallar jag mig själv rasist i den här kontexten.

Och med detta sagt:

Det där var ett gäng riktigt irriterande frågor, Kleiner. Du bidrar 0 till folkbildningen just nu. Bättre lycka nästa gång, men fortsätter du ställa fler sånna här idiotfrågor kommer jag sluta svara.

Jag förstår att du är väldigt fascinerad av mina åsikter, men nånstans går gränsen... jag är inte din jävla Messias, du får tänka lite själv också.

Med all respekt. Stop it.
Senast redigerad av Kleiner 2026-08-10 kl. 21:29.
Citera
2026-08-10, 22:27
Medlem
Att byta ut svenskarna mot Mena är rasism. Den måste få ett slut.
Citera
2026-08-10, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
"På frågan "Tycker du att myndigheterna aktivt skall försöka få de flyktingar som fått uppehållstillstånd i Sverige att återvända till sina ursprungsländer eller tycker du inte det?" 63 procent hade svarat att de borde förmås återvända, 24 procent tyckte motsatsen och 13 procent hade ingen bestämd uppfattning"
"Försöka få att" är inte riktigt samma sak som "kasta ut".
Jo det innebär i praktiken samma sak.

Till att börja med felciterar du manipulativt. Det står "aktivt skall försöka få".

Massor av de med utvisningsbeslut stannar ändå illegalt, det behövs höga mutor som återvändandebidrag som många ändå inte vill ha.

Kvar finns bara att kasta ut om folkets vilja ska följas demokratiskt, vilket bara är mer klarspråk.

Att Expressen inte använde klarspråk i frågan hindrade inte att de på löpsedeln för en gångs skull använde klarspråk: "KÖR UT DEM!"

Men det som säger allra mest, det är att enda invändningen du har till ett så extremt övergrepp som begåtts på folkets vilja och sveriges demokrati, det är ett bedrägligt försök att släta över ett ordval/formulering. Det i sig säger allt.
Citera
2026-08-10, 23:01
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Jaha okej, ska du nu också sluta kalla dig för "kvinna" ?

Bli inte arg på mig för att du skjuter dig själv i foten
Sluta flumma så mycket och vara bara rak på saken. Annars kommer jag sluta läsa dina inlägg.

Ja, du får jättegärna sluta läsa mina inlägg. Det hade varit skönt.

Nej, jag kommer inte sluta kalla mig för kvinna eftersom kvinna inte är en åsikt utan i allra högsta grad något man är - precis som människa.

Hejdå!
Citera
2026-08-10, 23:43
Medlem
Citat:
"Sverige ska vara ett land fritt från rasism och hatbrott." deklareras stolt på regeringens hemsida:

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/ett-land-fritt-fran-rasism-och-hatbrott/

Vidare:

Men att vara rasist ingår väl rimligen i min lagstadgade yttrande- och åsiktsfrihet? Det finns många folkgrupper jag inte gillar, t ex somalier och judar. Men nu har regeringen alltså bestämt att jag inte får tycka så längre..?

(Rätta mig gärna om jag har fel.)

Kort sagt: jag kan inte minnas att vi haft någon folkomröstning i den här frågan, och även om vi hade haft det:

Sedan när får regeringen bestämma vad svenskar ska tycka och tänka? Sådan detaljstyrning hör väl inte hemma i en demokrati?

Vad säger ni andra här på Flashback? Är ni OK med att staten bestämmer vilka åsikter ni som medborgare får ha och inte?

Edit: OBS! Jag talar givetvis inte om hatbrott och hets mot folkgrupp, vilka är allvarliga lagbrott. Jag talar om din och min rätt att vara rasister, dvs att känna avsky och äckel inför vissa folkgrupper; eller inför vissa individer pga att de tillhör en viss grupp. Man kanske tycker att Özz Nujen är för hårig osv - det tycker han även själv enligt egen utsago; det är därför han väljer att vara singel.

Något som man kan fundera på är om det är rasistiskt att undvika andra grupper som man upplever som problematiska. För det första så dömer man gruppen efter deras beteende som man har uppfattat som negativt, och för det andra vem diskriminerar man egentligen mot med sin handling? Är det diskriminering om båda grupperna inte har kontakt med varandra?

Att undvika någon annan kan ju knappast ses som diskriminering enligt mig, det skulle antyda att du som undviker den andra gruppen anses vinna på den handlingen, och att gruppen som inte får umgås med dig förlorar på det. Då har man alltså bestämt på förhand att det finns en hierarki mellan grupper och att vissa grupper är beroende av andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in