2026-08-10, 14:33
Medlem
Berit85s avatar
"Sverige ska vara ett land fritt från rasism och hatbrott." deklareras stolt på regeringens hemsida:

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/ett-land-fritt-fran-rasism-och-hatbrott/

Vidare:

Citat:
Regeringens handlingsplan innehåller såväl breda åtgärder för att bekämpa rasism som specifika åtgärder för att fånga upp olika gruppers utsatthet. Med tydliga mål och strukturer för uppföljning ska handlingsplanen bidra till ett träffsäkert och långsiktigt arbete på området. Handlingsplanens fyra fokusområden är skola, rättsväsende, välfärd och offentliga verksamheter samt arbetsliv.

Men att vara rasist ingår väl rimligen i min lagstadgade yttrande- och åsiktsfrihet? Det finns många folkgrupper jag inte gillar, t ex somalier och judar. Men nu har regeringen alltså bestämt att jag inte får tycka så längre..?

(Rätta mig gärna om jag har fel.)

Kort sagt: jag kan inte minnas att vi haft någon folkomröstning i den här frågan, och även om vi hade haft det:

Sedan när får regeringen bestämma vad svenskar ska tycka och tänka? Sådan detaljstyrning hör väl inte hemma i en demokrati?

Vad säger ni andra här på Flashback? Är ni OK med att staten bestämmer vilka åsikter ni som medborgare får ha och inte?

Edit: OBS! Jag talar givetvis inte om hatbrott och hets mot folkgrupp, vilka är allvarliga lagbrott. Jag talar om din och min rätt att vara rasister, dvs att känna avsky och äckel inför vissa folkgrupper; eller inför vissa individer pga att de tillhör en viss grupp. Man kanske tycker att Özz Nujen är för hårig osv - det tycker han även själv enligt egen utsago; det är därför han väljer att vara singel.
Senast redigerad av Berit85 2026-08-10 kl. 14:55.
Citera
2026-08-10, 14:55
Medlem
Det framgår rätt tydligt att det är regeringens politik. Trodde du att det var lagtext?
Citera
2026-08-10, 14:58
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det framgår rätt tydligt att det är regeringens politik. Trodde du att det var lagtext?

Jag uppfattade det som en bestämmelse. Det står ju ska.

Hade det varit en ambition så hade de väl skriva "vi vill", eller "vi vill arbeta för"?

Jag förstår dock din poäng. Jag är lite autistisk. Om Sveriges regering säger att vi ska göra något, då tänker jag att man har fattat något slags beslut kring det och att deras ord gäller.
Citera
2026-08-10, 14:59
Medlem
Vänsterpartisterna Lorena Delgado Varas, Ali Hadrou, Orwa Kadoura, Ilona Szatmári Waldau och minst 25 andra i partiet
https://www.dn.se/sverige/drar-inte-till-oss-dem-som-sympatiserar-med-hamas/
har utnyttjat sin rätt att utöva rasism. Så helt klart är det tillåtet.

Men som alltid har det förstås även konsekvenser. Ibland i form av hyllningar, ibland får man stå över en valomgång (och då bli avlönad av partiet på annat sätt).
Citera
2026-08-10, 15:15
Medlem
FNLSs avatar
Nästan alla lagar är framtagna utan folkomröstning
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
"Sverige ska vara ett land fritt från rasism och hatbrott." deklareras stolt på regeringens hemsida:

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/ett-land-fritt-fran-rasism-och-hatbrott/

Vidare:

Men att vara rasist ingår väl rimligen i min lagstadgade yttrande- och åsiktsfrihet? Det finns många folkgrupper jag inte gillar, t ex somalier och judar. Men nu har regeringen alltså bestämt att jag inte får tycka så längre..?

Kort sagt: jag kan inte minnas att vi haft någon folkomröstning i den här frågan, och även om vi hade haft det:

Sedan när får regeringen bestämma vad svenskar ska tycka och tänka? Sådan detaljstyrning hör väl inte hemma i en demokrati?

Vad säger ni andra här på Flashback? Är ni OK med att staten bestämmer vilka åsikter ni som medborgare får ha och inte?

Edit: OBS! Jag talar givetvis inte om hatbrott och hets mot folkgrupp, vilka är allvarliga lagbrott. Jag talar om din och min rätt att vara rasister, dvs att känna avsky och äckel inför vissa folkgrupper; eller inför vissa individer pga att de tillhör en viss grupp. Man kanske tycker att Özz Nujen är för hårig osv - det tycker han även själv enligt egen utsago; det är därför han väljer att vara singel.
Citera
2026-08-10, 15:18
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Det är Tidös handlingsplan så du kan gott hata på i din ensamhet det står dig fritt att göra det!
Citera
2026-08-10, 15:27
Medlem
Citat:

Vidare:

Du har rätt till vilken åsikt du vill hemma vid ditt köksbord, däremot saknar du rättigheter att agera som rasist. Lite som att vara pedofil. Du får vara pedofil, men du får inte våldta barn. Om den jämförelsen gör det lättare för dig att förstå?

Du får ha vilka åsikter du vill men du får inte praktisera dem hur som helst. I mina rättigheter imgår även att inte utsättas för dina åsikter. Jag vill kanske inte sitta och lyssna på dig medan du säger n-ordet i var och varannan mening osv.

Friheten att uttrycka sig är ganska stor numera. Upplever inte att man inte får diskutera sina åsikter och jag gör det oftast bara med människor som inte delar mina helt eller alls, i många frågor.

Men väldigt få av oss är intresserade av att lyssna på människor som endast har tunnelseende och extremt oflexibla åsikter och tankar.

Så du får vara rasist och prata hur mycket du vill med andra rasister men du får inte agera rasistiskt.

Majoriteten bestämmer och vi har bestämt att samhället ska sakna rasistiska fördelningar mellan människor och att vi alla är lika inför lagen. Sedan praktiseras inte sådant korrekt varpå det är nödvändigt att påminna människor med dåligt minne om att det är bestämt att samhället ska sakna rasistiska funktioner.
Citera
2026-08-10, 15:44
Medlem
Gäller detta ursprungsbefolkningen i Sverige, eller alla att de inte ska begå hatbrott. Det största hotet mot homosexuella kommer från muslimer, enligt många internationella undersökningar. Jag är förvirrad.
Citera
2026-08-10, 15:59
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Du har rätt till vilken åsikt du vill hemma vid ditt köksbord, däremot saknar du rättigheter att agera som rasist. Lite som att vara pedofil. Du får vara pedofil, men du får inte våldta barn. Om den jämförelsen gör det lättare för dig att förstå?

Du får ha vilka åsikter du vill men du får inte praktisera dem hur som helst. I mina rättigheter imgår även att inte utsättas för dina åsikter. Jag vill kanske inte sitta och lyssna på dig medan du säger n-ordet i var och varannan mening osv.

Friheten att uttrycka sig är ganska stor numera. Upplever inte att man inte får diskutera sina åsikter och jag gör det oftast bara med människor som inte delar mina helt eller alls, i många frågor.

Men väldigt få av oss är intresserade av att lyssna på människor som endast har tunnelseende och extremt oflexibla åsikter och tankar.

Så du får vara rasist och prata hur mycket du vill med andra rasister men du får inte agera rasistiskt.

Majoriteten bestämmer och vi har bestämt att samhället ska sakna rasistiska fördelningar mellan människor och att vi alla är lika inför lagen. Sedan praktiseras inte sådant korrekt varpå det är nödvändigt att påminna människor med dåligt minne om att det är bestämt att samhället ska sakna rasistiska funktioner.

Klart jag får agera rasistiskt! Jag får sprida mina rasistiska åsikter (t ex här på Flashback) och jag kan välja att umgås med de folkgrupper jag gillar samt att inte umgås med de folkgrupper jag ogillar.

Jag kan också visa den avsky jag känner inför t ex islamister genom att inte se dem i ögonen när de pratar med mig, eller bara vända mig om och gå när de är mitt i en mening. Zigenare som förföljer mig på stan och försöker sälja Faktum ignorerar jag rakt av; jag anser nämligen att Faktum är till för att stötta svenska uteliggare, inte hitflyttade tiggare.

Det är ju rasism när den är som bäst - VI GILLAR OLIKA
Senast redigerad av Berit85 2026-08-10 kl. 16:01.
Citera
2026-08-10, 16:00
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det är Tidös handlingsplan så du kan gott hata på i din ensamhet det står dig fritt att göra det!

Vem har sagt något om hat? Jag känner inte hat mot en enda människa, förutom något enstaka ex möjligen.
Citera
2026-08-10, 16:01
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Gäller detta ursprungsbefolkningen i Sverige, eller alla att de inte ska begå hatbrott. Det största hotet mot homosexuella kommer från muslimer, enligt många internationella undersökningar. Jag är förvirrad.

Jag tänker att det gäller alla. MEN som vi alla vet måste vi acceptera islamistiskt gayhat och judehat, annars är vi ju intoleranta och därmed...

Citera
2026-08-10, 16:05
Medlem
Citat:
Klart jag får agera rasistiskt! Jag får sprida mina rasistiska åsikter (t ex här på Flashback) och jag kan välja att umgås med de folkgrupper jag gillar samt att inte umgås med de folkgrupper jag inte gillar.

Jag kan också visa den avsky jag känner inför t ex islamister genom att inte se dem i ögonen när de pratar med mig, eller bara vända mig om och gå när de är mitt i en mening. Zigenare som förföljer mig på stan och försöker sälja Faktum ignorerar jag rakt av; jag anser att Faktum är till för att stötta svenska uteliggare, inte hitflyttade tiggare.

Det är ju rasism när den är som bäst - VI GILLAR OLIKA
Du får sprida dina åsikter så länge de inte bryter kraftigt mot våra svenska lagar.

Jag tror knappast att invandrare står på kö för att umgås med dig heller.

Att du upplever någon makt i att kalla romer för något annat än vad de vill kallas osv, innebär inte att resten av världen ser dig som något märkvärdigt.

Givetvis så menar jag att du inte bör förekomma inom majoriteten av arbetsfält i samhället och inom de fåtal platser där du kan vara du, är du ändå skyldig att följa svensk lag. Att inte köpa en tidning av någon pga dess ursprung, innebär inte att du har makt som du missbrukar. Alla kan göra sådana val i sina vardagsliv. Däremot får du inte sitta som handläggare inom Försäkringskassan, Socialtjänsten, eller arbeta som lärare och göra negativa sanktioner mot romer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in