2026-08-10, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
tack, va trevlig du verkar vara. kollar man din historik så ser man ju att du inte har något annat än hat och förakt. men visst, sitt o hata.

mina smaklökar och matlagning är det inget fel på då jag lagar alla mina måltider från scratch. något jag antar "ni" kött, bea (köpt) och halvfabrikat inte sysslar med.

ha de fint.

Den där vegsmörjan ni skrapar ihop går det inte mata en grävling med ens.
Veganer saknar smaklökar. Jolmig geggig smörja. ALDRIG råkat på en vegan som har något som påminner om förmåga till att känna igen god eller äcklig mat.
Citera
2026-08-10, 22:16
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Jag anser att det bara gör allt krångligare - det är bättre att lära nybörjare att ha låg värme på plattan när de gör en bearnaisesås.

OnT - Hallonlakrits. Jävla hipstertrams.

Om man inte är så värst intresserad av matlagning så tänker jag att en anledning till att man inte vill göra egen bearnaisesås är att det känns onödigt omständigt, speciellt när resultatet inte blir speciellt mycket bättre än köpe-bea.

Förresten; kan man göra en större sats egen bearnaisesås och frysa in portionsförpackningar, eller måste den ätas färsk? (Det känns ju som speciellt mycket onödigt jobb om man bara ska göra sås till sig själv eller 2 personer).
Citera
2026-08-10, 22:24
Medlem
zombie-nations avatar
Jag själv. Råkade ta kummin i en rätt fast det stod spiskummin. Blev ätbart men lite märkligt kryddat.
Citera
2026-08-10, 22:37
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Om man inte är så värst intresserad av matlagning så tänker jag att en anledning till att man inte vill göra egen bearnaisesås är att det känns onödigt omständigt, speciellt när resultatet inte blir speciellt mycket bättre än köpe-bea.

Förresten; kan man göra en större sats egen bearnaisesås och frysa in portionsförpackningar, eller måste den ätas färsk? (Det känns ju som speciellt mycket onödigt jobb om man bara ska göra sås till sig själv eller 2 personer).
Ehhhh... då är man jävligt usel. Bea som man köper smakar inte ens i närheten av bea.

Nej, bearnaise kan inte frysas, men man kan göra ganska små mängder.
Citera
2026-08-10, 22:43
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwagger
Aa tänka sig att någon gillar sitt kött några grader mer än dig 😔 värsta ångesten ju. Fy faen

Fast ofta hör det ihop med andra beteenden och intressen. Dejten som beställer välstekt oxfilé kommer förmodligen att föredra grisfest på Mallis framför vinslottsresa i Frankrike, tycka att det är tråkigt att gå på museum, konstutställning eller i kyrkan, föredra America's dumbest home videos på TV framför en opera på den andra kanalen, föredra Tik-Tok framför att läsa en roman, inte förstå vitsen med att lägga pengar på barnens utbildning och utveckling, o.s.v. o.s.v.. Det kommer att bli ständiga konflikter under alla år framöver. Den föredragna stekgraden är lite av ett sållningsinstrument.

Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Vadå förstår? Du gillar att äta kött som är tillagat på lägre temperatur, medan andra gillar kött som är tillagat på högre. Men du tycker att dina preferenser är ”rätt”, och alla som inte tycker likadant som du tycker ”fel”. Kan du förklara varför just du är utsedd till att vara likare för mänskligheten?

Någon annan, billigare styckdel än oxfilé eller entrecôte går ju lika bra i så fall, för när de båda är sönderstekta så märks det knappast någon skillnad mer. Eller varför inte hamburgare, köttbullar, köttfärsbiff, falukorv..?
Citera
2026-08-10, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag har genom åren bevittnat några saker vid matbordet som fortfarande sitter kvar i minnet.

En gång gjorde jag carbonara och hade faktiskt gått in för det. Fin guanciale, bra ost, bra pasta, nymalen svartpeppar osv. Serverar upp den fint och innan man knappt hunnit börja äta reser sig en i sällskapet och säger att det behövs ketchup. Går till kylen, hämtar Felix tomatketchup och öser det rakt över hela carbonaran. Inte smaka först eller ens testa lite. Nej ketchup direkt över guanciale, ost och hela skiten. Kunde lika gärna kokat snabbmakaroner och stekt Dennis hot dogs till henne.

Det där är ett bra exempel på störiga människor som tror att de är.så bra på att laga mat att andra som t.ex. gillar ketchup, ska sluta tycka om det till laträtter där de är vana vid det.

Jag tycker inte om att laga mat och är en rätt kass kock av det skälet. Många andra som är rätt kassa tror dock att de är fantastiska i köket.

Bjud inte på mat om du inte tolererar hur mycket salt, ketchup och annat, andra människor tycker om. Det där eviga gnället från lama kockar är störande. Jag bjuder hellre någon på mat som saltar på efteråt än blir bjuden på översaltad mat. Samma sak med ketchup, jag bjider hellre någpn på något de vill ha ketchup till än äter andras tamare mat.

Dina smaklökar sitter i din mun, inte i dina gästers.
Citera
2026-08-10, 23:18
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Mm blev hembjuden till en släkting for ett tag sen.
Den jävlen bara grillade och grillade dom där köttbitarna till dom var helt kruttorra. Men vände dom varsamt och gillade sin uppgift som grillmästare. efter 45 minuter sa jag till honom att dom där är nog färdiga nu.
En riktig mästare har termometer.
Citera
2026-08-10, 23:18
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ehhhh... då är man jävligt usel. Bea som man köper smakar inte ens i närheten av bea.

Nej, bearnaise kan inte frysas, men man kan göra ganska små mängder.

Ja, fast det är ju det jag menar!

Om man inte kan laga mat för fem öre (vilket jag inte kan) så är det faktiskt mer rationellt att köpa bea som i alla fall går att äta, än att göra ett fullständigt misslyckat försök att göra egen bea som smakar lik och potatis.

Jag försökte faktiskt göra egen bea en gång, och det såg ut- och smakade som ifall Beelzebub hade gjort både ettan, tvåan och trean i kastrullen... så det försöker jag nog inte med igen.
Citera
2026-08-10, 23:31
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Ja, fast det är ju det jag menar!

Om man inte kan laga mat för fem öre (vilket jag inte kan) så är det faktiskt mer rationellt att köpa bea som i alla fall går att äta, än att göra ett fullständigt misslyckat försök att göra egen bea som smakar lik och potatis.

Jag försökte faktiskt göra egen bea en gång, och det såg ut- och smakade som ifall Beelzebub hade gjort både ettan, tvåan och trean i kastrullen... så det försöker jag nog inte med igen.
Varför inte öva på att använda en spis? Bea handlar om att inte ha högre värme än 1 eller 2 på plattan när man strilar i smöret, beroende hur inställningarna ser ut.

De flesta köpsåser och röror smakar fan så varför inte låta bli att ha såser?
Citera
2026-08-11, 00:36
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Varför inte öva på att använda en spis? Bea handlar om att inte ha högre värme än 1 eller 2 på plattan när man strilar i smöret, beroende hur inställningarna ser ut.

De flesta köpsåser och röror smakar fan så varför inte låta bli att ha såser?

Eftersom spisen är otäck, slumpmässig och allmänt opålitlig!

Tacka vet jag mikrovågsugnar och köpesåser! Där talar vi om vetenskap och objektivitet!
Citera
2026-08-11, 02:12
Medlem
Nej gott med genomstekt också. Bara det är saftigt så
Citat:
Well done på väl mörat dyrt kött är väl enbart en fullständig apa som skulle beställa?
Citera
2026-08-11, 03:22
Medlem
burialhexs avatar
Citat:

Den där vegsmörjan ni skrapar ihop går det inte mata en grävling med ens.
Veganer saknar smaklökar. Jolmig geggig smörja. ALDRIG råkat på en vegan som har något som påminner om förmåga till att känna igen god eller äcklig mat.

förväntar mig inte av någon som dig veta hur man tillreder en bra middag. jag är vegan, inte mina föräldrar eller vänner.

senast igår grillade jag en harsadel, något du med stor säkerhet aldrig ens smakat. (mina föräldrar åt/pappa som fixat) jag festade på deras trädgård, antar att du inte är intresserad av det.

vad en grävling äter kuppar du in på förstaplats, kanske inte mask?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in