2026-08-11, 06:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Någon annan, billigare styckdel än oxfilé eller entrecôte går ju lika bra i så fall, för när de båda är sönderstekta så märks det knappast någon skillnad mer. Eller varför inte hamburgare, köttbullar, köttfärsbiff, falukorv..?

Oxfilé är egentligen det bästa valet om man vill ha sitt kött well done.
Att du ens jämför oxfilé och entrecôte i den meningen visar hur lite du kan om kött.
Citera
2026-08-11, 06:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Som vegan räknas inte din åsikt om smaker överhuvud taget.
Ni är exempel på skitfolk man kan mata med med precis vad som helst och ni tuggar o sväljer.
Smaklökar som en jävla hund.

I vilka sammanhang har du lagat mat till veganer?
Vad bjöd du på då?
Citera
2026-08-11, 06:43
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Oxfilé är egentligen det bästa valet om man vill ha sitt kött well done.
Att du ens jämför oxfilé och entrecôte i den meningen visar hur lite du kan om kött.

Va? Entrecôte kommer på andra plats efter oxfilé tycker jag i alla fall. Vilken styckdel skulle du sätta däremellan? Och båda är för möra och goda för att stekas sönder.
Citera
2026-08-11, 06:50
Avslutad
Citat:
Va? Entrecôte kommer på andra plats efter oxfilé tycker jag i alla fall. Vilken styckdel skulle du sätta däremellan? Och båda är för möra och goda för att stekas sönder.

Jag äter inte oxfilé alls.
Om jag hade någon slags rankning då hade oxfilé varit väldigt långt ner.

Och att steka kött till well done behöver inte innebära att steka sönder det.
(Själv väljer jag black n’ blue eller med/rare beroende på kött och dagsform).
Senast redigerad av Ljusberg 2026-08-11 kl. 07:10.
Citera
2026-08-11, 07:01
Medlem
Var väl längesen, jag fick äta kassler i ketchup och grädde.
Åt nog artigt, men det var fan inte gott.

Edit: det var en gulablend kärring som gjorde maten.
Kan ju vara kul att veta.
Senast redigerad av Glorzo 2026-08-11 kl. 07:15.
Citera
2026-08-11, 07:22
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Jag äter inte oxfilé alls.
Om jag hade någon slags rankning då hade oxfilé varit väldigt långt ner.

Och att steka kött till well done behöver inte innebära att steka sönder det.
(Själv väljer jag black n’ blue eller med/rare beroende på kött och dagsform).

Jag har lärt mig att alltid säga "bleu" på restaurang (ibland måste man förklara termen...), för säger man "blodigt" (eller "rare") så får man det lite halvrosa. Och jag vill ha det riktigt blodigt! Då känns det som att själva livet kommer tillbaka i kroppen när man äter det!
Citera
2026-08-11, 07:29
Avslutad
Citat:
Jag har lärt mig att alltid säga "bleu" på restaurang (ibland måste man förklara termen...), för säger man "blodigt" (eller "rare") så får man det lite halvrosa. Och jag vill ha det riktigt blodigt! Då känns det som att själva livet kommer tillbaka i kroppen när man äter det!

Att beställa så pass magert kött som oxfilé bleu är inte särskilt lyckat.
Och jag vill verkligen inte ha mitt kött blodigt, jag vill att det ska vara bleu men tempererat och stannat.

Köttsaft på tallriken är inte min grej.
Citera
2026-08-11, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Ja, fast det är ju det jag menar!

Om man inte kan laga mat för fem öre (vilket jag inte kan) så är det faktiskt mer rationellt att köpa bea som i alla fall går att äta, än att göra ett fullständigt misslyckat försök att göra egen bea som smakar lik och potatis.

Jag försökte faktiskt göra egen bea en gång, och det såg ut- och smakade som ifall Beelzebub hade gjort både ettan, tvåan och trean i kastrullen... så det försöker jag nog inte med igen.

Det finns flera metoder att göra en bea, prova en annan ifall du tyckte den du använde var omständig?
Att göra egen bea är svinlätt.
Citera
2026-08-11, 10:50
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Det finns flera metoder att göra en bea, prova en annan ifall du tyckte den du använde var omständig?
Att göra egen bea är svinlätt.
Du överskattar många. Att bre en macka, det är svinlätt. Att värma en Dafgårds i mikron, det är svinlätt.
Att slå en bea är absolut inte svårt om man övar ett par gånger men att säga det är svinlätt är lite elakt mot väldigt många som tycker det verkar nästan trollkonst att få ihop en varm emulsion.
Citera
2026-08-11, 10:52
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Beställer du den well done brukar dom ta nått skit som härsknat. Spotta på det och och mörda det på stekbordet.
Nej, det brukar vi inte göra. Well done är fortfarande ganska mört. Well done betyder inte kremerat eller överstekt.
Citera
2026-08-11, 10:54
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Det stämmer inte längre, det har ändrats dom senaste åren
Går du på en finare restaurang idag så kommer du inte få den frågan.
Om du inte säger något själv då kommer du få köttet medium/rare.

På en restaurang med en eller fler stjärnor i guide michelin kommer du absolut inte bli tillfrågad om hur du vill ha köttet stekt.
Nu pratade jag dock inte om Michelin krogar då de flesta aldrig varit eller kommer vara, på ett sådant ställe.
Citera
2026-08-11, 10:55
Medlem
brianmolkos avatar
Eldade inte i princip Ola-Conny och Morgan upp en köttbit i Ullared programmet en gång, eller kanske var ett av deras egna spinoff
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in