2026-08-10, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Men smaka först för fan. Tror du jag kryddar med vatten?

Jag vet att det är ett otyg som sagt. 😅
Och att det "egentligen" är en förolämpning mot kocken. Men i min hjärna blir det snarare att det skulle vara en skymf mot kocken om jag först smakar och sedan kryddar, då står det liksom bortom alla tvivel att jag tyckte att det smakade lite. Istället kommer det alltid ett "eheehe jag är ju lite konstig som alltid saltar och pepprar innan jag smakat, är väl kryddskadad, men sån är jag!"

Men det är klart, någon som lagat maten och samtidigt är känslig över att gästerna kryddar i efterhand erbjuder väl heller inga bordskryddor.
Citera
2026-08-10, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Vadå förstår? Du gillar att äta kött som är tillagat på lägre temperatur, medan andra gillar kött som är tillagat på högre. Men du tycker att dina preferenser är ”rätt”, och alla som inte tycker likadant som du tycker ”fel”. Kan du förklara varför just du är utsedd till att vara likare för mänskligheten?

Du är helt enkelt okultiverad.
Men även grisar ska ju ha mat. Motbjudande att se er äta bara.

Men du kan vara lugn. Du är i ett enormt stort sällskap.
Utbudet av färdigmarinerat kött i handeln är ju enorm vilket innebär det finns ett gigantiskt antal människor som lika gärna kunde vara gravt förståndshandikappade.
Citera
2026-08-10, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwagger
Fast exakt alla bra restauranger frågar hur du vill ha ditt kött. Speciellt på finare ställen.
Och vill du veta Varför de frågar?

Jo för alla gillar köttet olika. Och svinn är sjukt dyrt. Så jävla enkelt är det
Beställer du den well done brukar dom ta nått skit som härsknat. Spotta på det och och mörda det på stekbordet.
Citera
2026-08-10, 19:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Hade ju varit helt magiskt om alla dom där stjärtgossarna ätit upp innan dom fick reda på det.

Vilka stjärtgossar?
Citera
2026-08-10, 19:47
Avslutad
Citat:
Fast exakt alla bra restauranger frågar hur du vill ha ditt kött. Speciellt på finare ställen.
Och vill du veta Varför de frågar?

Jo för alla gillar köttet olika. Och svinn är sjukt dyrt. Så jävla enkelt är det

Det stämmer inte längre, det har ändrats dom senaste åren
Går du på en finare restaurang idag så kommer du inte få den frågan.
Om du inte säger något själv då kommer du få köttet medium/rare.

På en restaurang med en eller fler stjärnor i guide michelin kommer du absolut inte bli tillfrågad om hur du vill ha köttet stekt.
Citera
2026-08-10, 19:48
Avslutad
Citat:
Beställer du den well done brukar dom ta nått skit som härsknat. Spotta på det och och mörda det på stekbordet.

Nej, det brukar dom inte.
Citera
2026-08-10, 20:06
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Okej 👌 så för första gången är det enkelt alltså. Finns ingen chans den spricker eller nåt sånt. De skit lätt för en 65 åring son aldrig gjort sås innan att slå en bea. Ok.
Hen fattar precis hur varmt vattenbadet ska vara osv.

Jättelätt!!
Skulle säga att det är ungefär lika svårt som att få till en burgare.

Vattenbad ska inte behövas om man förstår hur en protein reagerar på värme.
Citera
2026-08-10, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Skulle säga att det är ungefär lika svårt som att få till en burgare.

Vattenbad ska inte behövas om man förstår hur en protein reagerar på värme.
Tror ingen som kan laga mat använder vattenbad för en bea. Det är bara ett nybörjartips.
Citera
2026-08-10, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
På en restaurang med en eller fler stjärnor i guide michelin kommer du absolut inte bli tillfrågad om hur du vill ha köttet stekt.
Tror faktiskt inte att den du argumenterar med går på sådana restauranger.

Hen köper troligt färdigskivat på Ica, inget ont om det, och steker det hårt i sin stekpanna. Sedan klagar han på att köttet var torrt, trots att han betalade åtta hundra spänn kilot.
Citera
2026-08-10, 20:17
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tror ingen som kan laga mat använder vattenbad för en bea. Det är bara ett nybörjartips.
Jag anser att det bara gör allt krångligare - det är bättre att lära nybörjare att ha låg värme på plattan när de gör en bearnaisesås.

OnT - Hallonlakrits. Jävla hipstertrams.
Citera
2026-08-10, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Jag anser att det bara gör allt krångligare - det är bättre att lära nybörjare att ha låg värme på plattan när de gör en bearnaisesås.
Håller med, men en del som skriver kokböcker tror att alla som läser är korkade.
Citera
2026-08-10, 20:27
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Som vegan räknas inte din åsikt om smaker överhuvud taget.
Ni är exempel på skitfolk man kan mata med med precis vad som helst och ni tuggar o sväljer.
Smaklökar som en jävla hund.

tack, va trevlig du verkar vara. kollar man din historik så ser man ju att du inte har något annat än hat och förakt. men visst, sitt o hata.

mina smaklökar och matlagning är det inget fel på då jag lagar alla mina måltider från scratch. något jag antar "ni" kött, bea (köpt) och halvfabrikat inte sysslar med.

ha de fint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in