2026-08-10, 22:43
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Hade du duschen på hela natten medans du sov?

Ja, precis. På morgonen så märkte jag att den varit på hela natten och det var stop i brunnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Eadric.Streona
TS ska neka och bestrida skadeståndsskyldighet. Om lägenhetsinnehavaren inte nöjer sig så får denne stämma TS.

Jag har svårt att se att TS ska betala för helrenovering av ett felbyggt badrum.

Det är precis detta som hänt hittills. Alltså jag har fått ett skadeståndkrav från denna person, och jag har skickat tillbaka till honom att jag bestrider det. Att betala för en advokat är kanske inget man ska göra innan man blir stämd. Det kostar ju en massa pengar som jag hellre lägger på något roligare.

Citat:
Ursprungligen postat av annacondanna
Om detta hamnar i rätten så hoppas jag att din hyresvärd hittar denna tråd...

De kan knappast använda en anonym flashbacktråd i rätten utan att först bevisa att det är jag som skrivit den.

Citat:
Hur i hel**** kan man duscha så att det rinner ut ur badrummet... hallen... in hos grannen och ut i trapphuset. Jösses vad vatten det måste varit, flera badkar för ett litet badrum du beskriver.

Det är inte jättekonstigt. För några år sedan så glömde jag kranen på i badrummet i en annan lägenhet och då blev vattenräkningen ungefär 500 kronor dyrare den månaden. En snabb googling säger att det kommer 10-15 liter per minut ur en dusch-slang, så om jag glömmer den på innan jag sover så är det 5-7 kubik vatten som kommer ut om jag sover i 8 timmar.

Citat:
Det är en saftig summa, inkluderar det grannens tak?

Ja, och även tydligen stora delar av hans väggar och el hade kortslutits.
Citera
2026-08-10, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Hela vägen ut i trapphuset? Sjukaste på länge.

Det hände faktiskt mig. Det började spruta vatten ut blandaren i badrummet, mitt i natten. Det var vatten överallt, i min lgh, i trapphuset, och jag ringde jouren som kom hit och lagade.
Men ingen vill ta på sig kostnaderna som vattenskadan orsakade. Så det behöver väl mogna till sig lite med både beslutsfattare och material.
Citera
2026-08-10, 23:19
Medlem
En kompis var med om liknande. En nyrenoverad lägenhet med våtrumscertifikat. Visade sig senare att tydligen så hade företaget det men ej utföraren. Så handdukstorken var felinstallerad. Den sprack och sprutade vatten. Jouren fick ringas in. Ingen ville stå för kostnaden. Byggaren hävdade det var fd ägarens fel som köpt torken, fd ägaren att byggaren borde sagt det var fel tork, mäklaren hävdade hen visste det var korrekt certifikat, försäkringen och handdukstorksföretager sa de täcker inte om det är felmonterat. Det var bara att välja dra det juridiskt eller svälja
Citera
2026-08-10, 23:45
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Ja, precis. På morgonen så märkte jag att den varit på hela natten och det var stop i brunnen.

Det är precis detta som hänt hittills. Alltså jag har fått ett skadeståndkrav från denna person, och jag har skickat tillbaka till honom att jag bestrider det. Att betala för en advokat är kanske inget man ska göra innan man blir stämd. Det kostar ju en massa pengar som jag hellre lägger på något roligare.

De kan knappast använda en anonym flashbacktråd i rätten utan att först bevisa att det är jag som skrivit den.

Det är inte jättekonstigt. För några år sedan så glömde jag kranen på i badrummet i en annan lägenhet och då blev vattenräkningen ungefär 500 kronor dyrare den månaden. En snabb googling säger att det kommer 10-15 liter per minut ur en dusch-slang, så om jag glömmer den på innan jag sover så är det 5-7 kubik vatten som kommer ut om jag sover i 8 timmar.

Ja, och även tydligen stora delar av hans väggar och el hade kortslutits.

Rätten kan absolut använda det du skrivit som bevis. Ju mer detaljer du skriver, desto enklare är det att leda det i bevis. Det behövs inte på något sätt knytas till dig, utan man gör en rimlighetsbedömning över om det här handlar om fallet i fråga, och om du trollar eller inte.

Domstolen gör en samlad bevisvärdering. Och den här tråden skulle nog hamna ganska högt upp i att du faktiskt har ett stort ansvar.
Citera
2026-08-10, 23:53
Medlem
Citat:
Jag torkade upp allt i hallen med dörren stängd, sedan öppnade jag dörren ett par minuter och torkade upp vattnet utanför ytterdörren och då var där ingen annan person i närheten. Det låter alltså som något han hittat på.

Vad har det för betydelse om din skuld i det som hänt?
Jag skulle vilja veta hur du lyckas duscha så det hinner bli sådana omfattande skador på fastigheten, och hur du INTE märker att vattnet stiger på golvet?

Men det viktigaste av allt.
Du verkar inte tycka att du ska behöva ta ansvar för det som du orsakat.
Det är dina handlingar som orsakat skadorna på fastigheten.
Du har väl allrisk eller drulleförsäkring som kan täcka upp när dina förehavanden orsakar skador
Citera
2026-08-10, 23:54
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
dörren var stängd hela tiden förutom när jag torkade upp lite vatten utanför ytterdörren.

Detta är anledningen varför hyresrätter är så mycket dyrare att bo i än bostadsrätt. Den som hyr behöver inte bry sig om det blir stopp i badkaret utan vattnet kan bara få rinna. I värsta fall kan man ju torka upp så att man inte slinter, men eventuella skador betalas av någon annan.
Citera
2026-08-11, 00:19
Medlem
AlanGarners avatar
Det är väldigt enkelt, du erbjuder honom att suga din kuk som förlikning. Sen kan han stämma dig om han vill, du skaffar advokat och vinner målet. Han blir då skyldig till att betala både dina och hans egna rättegångskostnader.

Oroa dig inte, har inte badrummet installerats på rätt sätt så har han inget ben att stå på.

Kom ihåg att bestrida eventuella kravbrev etc. Skyll allting på honom i alla skriftliga utbyten. Ta på dig noll ansvar så ska du se att det går bra!

Citat:
Tidigare i år så hyrde jag en lägenhet av en privatperson genom ett företag, och nu försöker personen jag hyrde av kräva mig på 650 000 kr på grund av en vattenskada som gått ner till grannen under. Under tiden jag bodde där så duschade jag varje dag, och en dag så rann vattnet över och ut i hallen. Grannen undertill säger att han upptäckt att vatten trängt igenom hans tak. Han hävdar även att han sett mig torka upp vatten i hallen samtidigt som vattnet trängde igenom hans tak, vilket enligt mig låter som en efterkonstruktion eftersom dörren var stängd hela tiden förutom när jag torkade upp lite vatten utanför ytterdörren.

Badrummet i lägenheten var väldigt litet och det hade renoverats utan att något kvalitetsdokument skrivits, vilket gör att man inte kan veta om det var byggt på rätt sätt för att fungera som badrum. Personen hag hyrde av tänkte först inte kräva mig på några pengar, men eftersom hans försäkring inte täcker skadorna har han nu krävt mig på 650 000 kr. Anledningen hans försäkring inte täckt det är att han inte kunde bevisa att badrummet byggts enligt gällande branschregler för våtrum. Först ville han att jag skulle försöka ta det på min hemförsäkring, men eftersom vi har samma försäkringsbolag så nekade de på samma grunder.

Hur kommer jag ur denna prekära situation?
Citera
2026-08-11, 00:27
Medlem
AlanGarners avatar
Rätten kan ju inte använda vad ”Andy Flag” skriver som bevis. Det här är ett civilmål, rätten kan generellt inte kräva ut IP spårning från Fladhbaxk. Och även om de kunde det så skulle de behöva göra det i en domstol i New York där Flashback formellt drivs ifrån.

Dock skulle jag för säkerhets skull avråda från att yppa för mycket detaljer, för säkerhets skull.

Så här långt har ”Andy Flag” hållit det hela mycket allmänt, vilket jag skulle fortsätta med om jag var ”Andy Flag”.

Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Rätten kan absolut använda det du skrivit som bevis. Ju mer detaljer du skriver, desto enklare är det att leda det i bevis. Det behövs inte på något sätt knytas till dig, utan man gör en rimlighetsbedömning över om det här handlar om fallet i fråga, och om du trollar eller inte.

Domstolen gör en samlad bevisvärdering. Och den här tråden skulle nog hamna ganska högt upp i att du faktiskt har ett stort ansvar.
Citera
2026-08-11, 00:33
Medlem
Citat:
Jag tror inte du förstår. Jag misstänker att du inte är kapabel att förstå, men jag ger det ett försök ändå. Det var stopp i golvbrunnen så vattnet hade ingenstans att ta vägen. Vattnet rinner mot golvbrunnen, men det var stopp i den. Det kom tillslut till tröskeln av badrummet där det enligt byggregler ska finnas en kant som fördröjer att vattnet fortsätter. Vattnet åkte över tröskeln och ut i hallen, där det sedan gick igenom golvet genom springorna vid golvlisterna. Det rann sedan ner genom bjälklagret och förstörde grannens tak samt även väggar. När jag blev varse om vad som hade hänt så var det cirka 10 cm högt vatten i badrummet. Jag duschade på kvällen och fick först reda på vad som hade hänt på morgonen efter.

Jag tror inte du förstår. Normala vuxna varelser duschar inte på detta sätt och så att vattnet går upp till 10 cm utan att märka det.
Citera
2026-08-11, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Jag tror inte du förstår. Normala vuxna varelser duschar inte på detta sätt och så att vattnet går upp till 10 cm utan att märka det.

Om man aspackade, väck, neddrogad så är det fullt rimligt att man inte märker det
Citera
2026-08-11, 02:51
Medlem
Du måste snacka med en jurist. Lite för stora pengar att lita på folks “råd” här. Och du är ju själv helt omdömeslös.
Citera
2026-08-11, 04:06
Medlem
Vid en skada i en BRF så är det lägenhetsinnehavaren som ska försäkra sin del, medan BRF försäkrar själva fastigheten. Smarta BRF har tecknat en tilläggsförsäkring som täcker upp för BRF-innehavarna när deras försäkring ej gäller. Antar så inte skett här.

Om skadan orsakas av en hyresgäst i en av BRF-innehavarnas lägenhet så ska ägaren antagligen täcka det, då det är denne som äger bostadsrätten. Sen kan denne (om det finns culpa-ansvar (mao om du varit tillräckligt vårdslös)) kräva dig (skadevållaren) på pengarna. Annars är det bostadsrättsägaren som får stå kostnaden.

Samma gäller för grannen. Dennes försäkring lär täcka skador på lägenheten i sig. Om den inte gör det, och BRF:s försäkring ej täcker, då återstår att stämma dig. Samma sak gäller där. Du får betala om du är skadeståndsskyldig.

Men det positiva: Har du en ansvarsförsäkring i din förhoppningsvis tecknade hemförsäkring så bör den täcka kraven. Det spelar ingen roll om de har samma försäkringsbolag som dig. Det som spelar roll är huruvida du är skadeståndsskyldig, är du det, så är nästa fråga om din ansvarsförsäkring täcker det du gjort.

Det gäller att hålla koll på vilken egendom som skadats, och vem som äger vad.

Blir du stämd så borde du direkt anlita en jurist/advokat som hjälper dig med att:
1. Utreda vilka skador som finns samt vilka parter som är inblandade (t.ex. alla försäkringsbolag, inkl BRFs egen). Har du tur så täcks allt av BRFs försäkring.
2. Utreda om du är skadeståndsskyldig.
3. Oavsett om du är skadeståndsskyldig eller ej: Anmäla skadan så din ansvarsförsäkring är med i leken.

Be om fast-pris och fråga runt bland olika jurister/advokater.

Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in