Citat:
Ursprungligen postat av
oyegie
Om inte Jesus funnits som verklig person hur kan då kyrkan finnas, för den har inte ploppat upp ur tomma intet, hur kan då bibeln finnas?
Jag vet såklart att evangelierna inte är skrivna samtidigt som Jesus vandrade på jorden utan man har använt sig av äldre skrifter, muntliga berättelser och ögonvittnen.
Om vi resonerar som du måste vi ju anta att alla religoner är sanna. För varför skulle moskéer finnas om inte Mohamed funnits, eller varför skulle tempel finnas om inte de miljontals hinduiska gudarna finns.
Jag tänker att religoner en gång skapades för att förklara sådant man inte förstod. För att sedan utvecklas till en maktfunktion för att kontrollera folk.
Jag tänker vidare att det räcker att leka viskningsleken, med 10 personer, för att inse hur mycket en muntlig historia förändras från en mun till en annat. Så man kan ju verkligen reflektera över hur mycket de muntliga berättelserna om Jesus förändrats under de 15-20 år det tog efter Jesus död, till det att man började skriva ner dem.
Vidare är ju evangelierna inte direkt ordagrant nedskrivna i den bibeln du läser i. Texter är tolkade och översatta och översättningen är tolkad på tolkningen. Så varför skulle just nuvarande tolkning vara den sanna?
Ytligare ett problem med ditt påstående om att evangeliernas måste vara sanna är ju att det finns massor av gamla evangelier, Maria evangeliet, Thomas evangeliet, Basilides evangeliet, Evas evangelium, Evangeliet om de fyra himmelska världarna eller varför inte evangeliet om fullkomlighet eller texterna om Sofia av Jesus Kristus.
Vad talar för att fyra evangelierna som valdes ut ca100 år efter Jesus död är de som stämmer.