2026-08-10, 21:07
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ah. Just det. Det var det som hände när folk blev kristna, dom slutade genast med att döda andra folkslag. Det fanns absolut inga kristna som koloniserade och bedrev folkmord mot urinvånare runt om i världen. Och det fanns absolut inga kristna som brände kvinnor på bål eller torterade folk för att dom hade fel tro. Sån tur att kristendomen dök upp så vi slapp allt sånt.

Jag har väl aldrig hävdat att ingen som har kallats sig kristen någonsin har burit sig illa åt? Frågan är ju om de har gjort det därför att de var kristna, eller trots att de var kristna.
Citera
2026-08-10, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
En text som berättar att Gud har givit den ena eller andra ordern i ett historiskt sammanhang är väl deskriptiv? Den är väl inte preskriptiv för den som läser den?

En fråga om definition. Om Gud gav order om att utrota ett visst folkslag torde denna order vara preskriptiv, även om skildringen av densamma kan säga vara deskriptiv.
Sen kan du ju fundera på vad de 32000 midjanitiska oskulderna tänkte om det hela. Men jag befarar att du finner detta vara ointressant.
Citera
2026-08-10, 21:12
Medlem
Hygrotorks avatar
Jag tror hellre på Oden, Baldur och Tor än något påhitt från Mellanöstern.
Citera
2026-08-10, 21:13
Medlem
GastonLeMans avatar
Det finns folk som tror på Jesus, det finns dom som tror på Buddha.
Det finns folk som tror på Muhammed.
Det finns folk som tror på Tomten.

Några växer upp och inser sanningen.
Alla andra är fortfarande förvirrade och tror sig behöva ledas på livets stig.
Så är det och kommer förbli.
Förvirringen och osäkerheten kommer alltid finnas , så sökandet kommer fortsätta och någon tjänar pengar på det.
Citera
2026-08-10, 21:18
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
En fråga om definition. Om Gud gav order om att utrota ett visst folkslag torde denna order vara preskriptiv, även om skildringen av densamma kan säga vara deskriptiv.
Sen kan du ju fundera på vad de 32000 midjanitiska oskulderna tänkte om det hela. Men jag befarar att du finner detta vara ointressant.

Det är ju bara texten det är fråga om. Är en historisk skildring av nazisternas judeutrotning preskriptiv eller deskriptiv? Om det står i texten att Hitler gav en viss order år 1939, skulle du då säga att texten är preskriptiv?
Citera
2026-08-10, 21:37
Medlem
SegerHelg88s avatar
Kristendomen är judiskt trams
Citera
2026-08-10, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegerHelg88
Kristendomen är judiskt trams

Katolicismen liknar judendomen. Protestantismens överlägsenhet gentemot judendomen i livet.
Citera
2026-08-10, 21:53
Medlem
SuchASurprises avatar
Människor får gärna tro på sagor, mig gör det inget.

Men hur kan de vara säkra på att Gud och Jesus funnits? Har de sett dem?
Citera
2026-08-10, 22:03
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Om du inte gör skillnad på en deskriptiv historisk skildring och en preskriptiv text så är det ju inte mycket att diskutera.
Vad är den historiska skildringen menar du, att gud befallde massmord?
Citera
2026-08-10, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Jag har aldrig fattat vad man tjänar på att förneka honom. Den kärlek som han för med sig – varför vill man inte omfamnas av den? När du ligger på dödsbädden som ateist, är det inte ganska tråkigt att tänka: ”Nu är allt över. Det kommer att vara helt svart när jag dör”?

Era liv blir ju helt meningslösa, men det är ni väl för dumma för att förstå. Ett liv med Herren ger människan stor mening, och era liv kommer att förbättras när ni väl tar emot honom. Ni ateister måste vända er till Herren. Genast!!!

Varför förnekar folk fortfarande honom? Vad tjänar ni på att göra det?

Är det medvetet som du låtsas som det bara finns två uppfattningar. (dem som fått ta del av Jesu lära och de som kallar sig ateister)?
För du vet väl att det finns väldigt många livsåskådningar? Religioner. Filosofier. Där man delar samma evighetsperspektiv.
Eller har du "tappat bort" alla andra livsåskådningar?
Citera
2026-08-10, 22:15
Medlem
För det första så får vi utgå ifrån att det som står i bibeln inte är originalet. För länge sedan skrev man på papyrus. När det blir gammalt är det svårt att tyda texten. Det kan dessutom vara svårt att tyda någon annans sätt att skriva. Man kopierade för hand andras texter. Jag såg en föreläsning från ett amerikanskt universitet, där föreläsaren förklarade varför man inte kan vara bokstavstroende. På bordet framför honom hade han fyra versioner av Markus evangeliet. Alla skrivna på gamma grekiska. Alla olika och det förklarade föreläsaren med det jag började med i texten. Bibelns texter måste man tolka efter eget förstånd. Det vill säga, en del saker som står i Bibeln kan inte vara sanna det fungerar inte på det sättet. Jag blir inte frisk från en svår sjukdom genom att tro.
Citera
2026-08-10, 22:15
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vad är den historiska skildringen menar du, att gud befallde massmord?

Enligt vad som står i Gamla testamentet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in