2026-08-10, 20:43
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DedicatedPossum
Förslag på följskrivelse:

”Ämne: Begäran om förtydligande angående utlämnande av förundersökningsprotokoll

Hej,

Tack för ert svar.

Jag har förståelse för att förundersökningsprotokollet först måste genomgå en sekretessprövning innan det kan lämnas ut.

Jag vill dock be om ett förtydligande beträffande uppgiften att protokollet därefter kommer att skickas ut som papperskopior.

Jag kan inte se att ert svar anger varför utlämnandet måste ske i pappersform. Är det fråga om att protokollet inte finns tillgängligt i elektronisk form, eller har tingsrätten gjort bedömningen att det av någon annan anledning inte kan eller bör lämnas ut elektroniskt?

På Ångermanlands tingsrätts webbplats anges att många handlingar finns lagrade elektroniskt och kan skickas med e-post, samt att kopior av allmänna handlingar kan levereras på olika sätt. Det anges också att handlingar kan skickas genom säker e-post.

Jag skulle därför vara tacksam om ni kunde precisera:

1. om FUP:en finns i elektronisk form hos tingsrätten,
2. om den elektroniska versionen är den version som används vid utlämnande efter sekretessprövningen,
3. om tingsrätten har gjort någon bedömning av möjligheten att lämna ut den elektroniskt, och
4. vilket skäl eller vilken rutin som medför att just denna handling endast erbjuds som papperskopia.

Jag är medveten om att det inte nödvändigtvis föreligger en rätt att kräva utlämnande i ett visst tekniskt format. Min fråga gäller därför främst vilken grund tingsrätten har för den valda utlämnandeformen.

Eftersom det rör sig om cirka 1 850 sidor och en kostnad på omkring 3 850 kronor är frågan av praktisk betydelse för mig. Om det finns möjlighet att få ta del av materialet elektroniskt efter genomförd sekretessprövning önskar jag naturligtvis detta.

Vänligen,

[namn]”

Eller kanske maila Krimfup och fråga dom om de kommer att tillhandahålla FUP?

support@krimfup.se
Senast redigerad av T34Panzer 2026-08-10 kl. 20:48.
Citera
2026-08-10, 20:52
Medlem
Vad är de för länk dit?
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jo, jag har en men vet inte hur man delar.
Finna på systerns Instagram
Citera
2026-08-10, 20:54
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det borde vara fullt möjligt att testa det du beskriver, och därigenom få en bredare uppfattning om hur bra det funkar. Borde inte vara några som helst problem att "torrsimma" alltså.

Men som det är nu, verkar det som att själva "fallen", som Golden State och Linköping, är den enda empirin som finns. Vilket i så fall är minst sagt konstigt.

Men verkar totalt omöjligt för dig och flera andra här att förstå varför det är så.

Ja, det är tanken. Men hur vet man att det verkligen funkar så?

Det har man redan räknat ut:

Citat:
Enligt sökresultaten finns det cirka 2 miljoner testade personer i Family Tree DNA:s (FTDNA) databas. FTDNA är det populäraste DNA-testbolaget bland svenskar och andra skandinaver, med flest testade i Sverige jämfört med andra företag.

Citat:
DNA-baserad släktforskning
Vid användning av autosomala DNA-tester är sannolikheten att hitta en släkting en matematisk funktion av hur nära besläktade ni är. Ju längre bort släktskapet är, desto större är risken att inget gemensamt DNA har ärvts eller att det är för litet för att detekteras.

Detektionsnivåer per släktskapsgrad Statistiken för att ett släktskap ska detekteras av stora aktörer som AncestryDNA och MyHeritage ser ut som följer:

Kusiner (1:a kusiner): Sannolikheten är i praktiken 100 %. Ni delar tillräckligt mycket DNA för att matchningen ska vara garanterad.
Tremänningar (Sysslingar): Sannolikheten ligger på 99–100 %. Det är mycket osannolikt att en matchning missas.
Fyrmänningar (Bryllingar): Sannolikheten sjunker till cirka 90–98 % beroende på testföretag. De flesta hittas, men en liten andel missas.
Femmänningar: Här sker ett drastiskt fall. Sannolikheten att upptäcka släktskapet är endast 46–71 %. Det innebär att nästan varannan femmänning inte kommer synas i din matchningslista.
Sex- och sjumänningar: För sjumänningar är sannolikheten så låg som 2–11 %. Att hitta en person på detta avstånd via DNA är möjligt men statistiskt osannolikt utan mycket stora databaser.

DNA ljuger inte till skillnad mot kvinnor son anger fel far till sitt barn.
Senast redigerad av PeterNoster 2026-08-10 kl. 20:59.
Citera
2026-08-10, 21:07
Medlem
K.Blomkvists avatar
Lade upp två bilder.

Brattåsbilder:
https://imgur.com/a/bratt-sbilder-agx4Lmo

Den första är nog en likbil, varför ingen politibil?
Den är ganska färsk, man ser ju inget blod på marken utanför ladan.

Den andra bilder så ser man det är väldigt lite blod vid tröskeln in i ladan.
Men det växer några meter in.

Jag undrar om hon verkligen blev ner slagen utanför, kanske direkt på tröskeln.

Sedan undrar jag varför man lägger så mycket kraft på att dra in henne.
Varför inte bara sticka där ifrån direkt.

Kanske för att dölja om någon annan kom dit för att vinna tid.
Citera
2026-08-10, 21:13
Medlem
Citat:
https://www.instagram.com/s/aGlnaGxpZ2h0OjE3OTQ1ODc5ODQ2MzgzNTA5?story_media_i d=2980853149284071853_5599262156

Om du tittar på "Jul"

Vem är MGM på bilderna?
Citera
2026-08-10, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loewefb
Vem är MGM på bilderna?

Rutig skjorta
Citera
2026-08-10, 21:20
Medlem
Eller hur, känner precis så.

Citat:
Ett "vittne" skulle aldrig göra så.
Det är helt uteslutet.
Citera
2026-08-10, 21:21
Medlem
Tror ni man kommer dna och släktforska tuggummit om han blir frikänd?
Citera
2026-08-10, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masaq
Tror ni man kommer dna och släktforska tuggummit om han blir frikänd?

Nej

Tuggummit binder inget till varken mord eller för att ha släpat in Gerd i ladan
Citera
2026-08-10, 21:43
Medlem
Jag har ju varit övertygad om att mötet den dagen mellan den åtalade och Tor var det som utlöste dådet och då mer specifikt att den åtalade genade över Tors mark på sin dagliga långpromenad.

Jag funderade dock på om "utplacering av skrämmande statyer längs med motionsspår" indikerar ngt mörkare. Systern har uppgivit att den åtalade har skrattat år tidningsartiklar om händelsen och vi har antagit att det varit ett motiv.

Men, tänk efter, är inte det rimligaste att tro att den åtalade gömt sig i skogen i närheten av statyerna och fått ngn typ av tillfredställelse av att olika motionärer blir livrädda ? Eller har han bara dumpat statyer i skogen och ev "förlorat dom" om ngn hade bestämt sig för att ta dom ?

Vad säger det om hur den åtalade kan agerat runt Tors gård? Kan han haft den under i
uppsikt ? är det en tillfällighet han dumpar Gerds handväska och hemmaarkivet på den plats som ger perfekt uppsikt över gården och där man ser om ngr bilar eller cyklister kommer?

Kan han efter dådet ha återkommit till den plats där attacken utgick ifrån ? Från den plats där han observerade Tors vedhuggning ?

Kan det indikera att detta var en mer genomtänkt handling , dvs att han hade tid tänka efter istället för plötslig vrede efter en eventuell verbal kränkning av en vresig Tor ?

Kärnfrågan blir låg det mer planering i detta än vad åtminstone jag antagit tidigare.
Senast redigerad av Akademiker12 2026-08-10 kl. 21:56.
Citera
2026-08-10, 21:44
Medlem
K.Blomkvists avatar
För mig så tyder mina bilder på att Gärd blev insläpad direkt efter hugget.
Mer blod efter slagit i tröskeln.
Så brutalt!
Citera
2026-08-10, 21:52
Medlem
Länk till tidningsartikeln om statyn han ställt ut i skogen.

https://www.kkuriren.se/nyheter/katrineholm/artikel/mystisk-staty-i-skogen-kommunen-fornekar-kannedom/lz26n5gl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in