2026-08-09, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Djävulens advokat här.

OM MGM uppgifter om två andra mördare stämmer, vad säger att dessa inte kunde komma tillbaka till huset senare, hämta hemarkivet och slänga ut det på fyndplatsen?

Jag skriver det inte för att jag tror på MGM, utan vill bara påpeka luckor i ditt scenario ovan.

Nu förde jag fram ett par antaganden som en annan skribent påpekade och som jag finner troliga -- om det nu inte skulle ligga till såsom J.J. påstår.

Naturligtvis kan man vända på steken, jag har funderat på flera olika tänkbara möjligheter men väljer att följa den tankebana jag anser vara mest trovärdig.
Citera
2026-08-09, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiisnumberone
Utifrån det anonyma brevet 2015 (som "innehåller uppgifter som aldrig tidigare har publicerats") var det de två gärningsmännen själva (varav en var "medhjälpare") som utförde dubbelmordet.

Jag förstår verkligen inte vem annars än JJ som skulle ha kunnat skicka brevet.
Om inte annat, så kanske han redan då försökte sätta dit sina "två gärningsmän", men det till slut föll på att hans DNA fanns på Gerds nylonstrumpor...

Alternativt så är syftet med brevet att presentera sig som medhjälparen. Det är fortfarande inte uteslutet att det var två gm.

Det finns ett tidigare inlägg där det uppges att enligt byskvallret så vistades mgm en del i området med en annan person.

Jag har svårt att se varför man skulle hamna just på den stigen eller huset, om ngn t.ex. var ute efter att göra inbrott eller liknande då det finns så många mer uppenbara alternativ i området. Mer uppenbara stigar som leder till sommarhus med mindre insyn än denna gård.

Sannolikt är det väl ändå en ensam dåre men jag tycker inte att iden om ytterliggare mgm med koppling till området helt bör uteslutas eftersom det skulle förklara varför just den här gården blev platsen för ett brott.
Senast redigerad av MonsterMagnus999 2026-08-09 kl. 23:31.
Citera
2026-08-09, 23:29
Medlem
Jag har uppfattat han har 43/44, skillnaden är inte 42 mot 45/46

Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Ja, eftersom modern sagt i en artikel att sonen absolut inte har storlek 45 i skor. Hon kan förvisso ljuga men varför göra det om en sak som är så lätt kontrollerad?
Två olika sorters skoavtryck passar mer in på det mgm påstår
Citera
2026-08-09, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men du var mig en trög person. Du har ju fått information om det du kallar "metoden".

I DNA-koden och i kyrkböckerna finns redan all fakta som behövs för att hitta folk som man ska testa.
Med DNA-koden får man fram nära släktingar till fyndet genom andras DNA-tester. Bingo blir det om tre personers DNA triangulerar. Då har man hittat två kusiner till fyndet och dessutom ett föräldrapar som alla tre kusinerna härstammar från.

I linköpingsfallet kom man så nära som på två bröder som möjliga gärningsmän.
I det läget testade man ju dessa två mot det hittade fyndet. Bara en av bröderna matchade exakt.

Om man hittat 100 personer som möjliga så hade man ju kollat alla hundra. Bara en hade matchat exakt.
Jag själv har släktforskat i mer än 10 år och hittar ibland fel i kyrkböckerna. Prästen har slarvat.
Då leder det ju till fel utpekning. Men det gör ju inget eftersom man testar fyndet mot utpekad person.
Om släktforskningen är fel fån man ju ingen exakt match och får börja om.

Det borde vara fullt möjligt att testa det du beskriver, och därigenom få en bredare uppfattning om hur bra det funkar. Borde inte vara några som helst problem att "torrsimma" alltså.

Men som det är nu, verkar det som att själva "fallen", som Golden State och Linköping, är den enda empirin som finns. Vilket i så fall är minst sagt konstigt.

Men verkar totalt omöjligt för dig och flera andra här att förstå varför det är så.

Citat:
I DNA-koden och i kyrkböckerna finns redan all fakta som behövs för att hitta folk som man ska testa.

Ja, det är tanken. Men hur vet man att det verkligen funkar så?
Senast redigerad av Fleuch 2026-08-09 kl. 23:36.
Citera
2026-08-09, 23:37
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Jag har uppfattat han har 43/44, skillnaden är inte 42 mot 45/46
Ja det förekommer olika uppgifter.
Om det skulle vara 43 eller 44 så kan även det tala till den misstänktes fördel då det inte är helt ovanliga storlekar.
Över det känner iallafall inte jag många som har
Citera
2026-08-09, 23:43
Medlem
Det är så pass ovanligt för att tekniken är helt ny. Brattås är bokstavligen det första "lagliga" fallet. Det kommer att användas betydligt oftare i framtiden. Det krävs att det finns bra DNA från brottsplatsen och att gärningsmannen är från Norden. Det krävs att det är ett Kallt Fall och att alla andra möjligheter är kollade. Det krävs även att länder tar fram och klubbar nya lagar samt tillstånd från DNA-företagen (endast 2 st tillåter det). Lägg till alla etiska problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det borde vara fullt möjligt att testa det du beskriver, och därigenom få en bredare uppfattning om hur bra det funkar. Borde inte vara några som helst problem att "torrsimma" alltså.

Men som det är nu, verkar det som att själva "fallen", som Golden State och Linköping, är den enda empirin som finns. Vilket i så fall är minst sagt konstigt.

Men verkar totalt omöjligt för dig och flera andra här att förstå varför det är så.

Ja, det är tanken. Men hur vet man att det verkligen funkar så?
Citera
2026-08-09, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Ja, eftersom modern sagt i en artikel att sonen absolut inte har storlek 45 i skor. Hon kan förvisso ljuga men varför göra det om en sak som är så lätt kontrollerad?
Två olika sorters skoavtryck passar mer in på det mgm påstår.
Om de sedan varit tillbaka på platsen går ju varken att bevisa eller motbevisa
Mamman kanske inte hade koll på sonens egentliga skostorlek. Det är lätt hänt, jag är inte säker på vilken storlek min egen man bär.

De mindre skospåren, stl. 38 (eller ev. andra) kan vara av intresse om de förekommer frekvent på samma ställen och tillsammans med de större. Men detta kan förstås falla på om de större var blodiga och de andra inte var det.
Citera
2026-08-09, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiisnumberone
Det är så pass ovanligt för att tekniken är helt ny. Brattås är bokstavligen det första "lagliga" fallet. Det kommer att användas betydligt oftare i framtiden. Det krävs att det finns bra DNA från brottsplatsen och att gärningsmannen är från Norden. Det krävs att det är ett Kallt Fall och att alla andra möjligheter är kollade. Det krävs även att länder tar fram och klubbar nya lagar samt tillstånd från DNA-företagen (endast 2 st tillåter det). Lägg till alla etiska problem.

Ovanligt i brottsmål ja men ända skillnaden jämfört med det ursprungliga syftet med dessa databaser är att ena personens identitet är okänd. Att kalla tekniken och metoden för ny eller ovanlig är direkt felaktigt.
Citera
2026-08-09, 23:56
Medlem
Släpp att svara den där personen - kolla dens historik så ser du att jorden är platt. Uppenbart trollande här i den här tråden. Vi är många nu som förklarat metoden och att den i sig bara är ett sökverktyg som kan hitta någon. Sedan måste ju DNA:t som hittats värderas. Men att man hittar någon är ju bara en metod och har inget att göra med själva DNA:t som bevis i sig, men det vägrar personen förstå.

Citat:
Men du var mig en trög person. Du har ju fått information om det du kallar "metoden".

Med DNA-koden får man fram nära släktingar till fyndet genom andras DNA-tester. Bingo blir det om tre personers DNA triangulerar. Då har man hittat två kusiner till fyndet och dessutom ett föräldrapar som alla tre kusinerna härstammar från.

I linköpingsfallet kom man så nära som på två bröder som möjliga gärningsmän.
I det läget testade man ju dessa två mot det hittade fyndet. Bara en av bröderna matchade exakt.

Om man hittat 100 personer som möjliga så hade man ju kollat alla hundra. Bara en hade matchat exakt.
Jag själv har släktforskat i mer än 10 år och hittar ibland fel i kyrkböckerna. Prästen har slarvat.
Då leder det ju till fel utpekning. Men det gör ju inget eftersom man testar fyndet mot utpekad person.
Om släktforskningen är fel fån man ju ingen exakt match och får börja om.
Citera
2026-08-10, 00:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Ja, det kan ha varit lite längre ut från vägen som sagt lite högre upp som de hittade hemarkivet men det är hur som helst inte "bakom huset" som inlägget jag svarade på skrev utan i princip bredvid infarten. Jag dubbelkollade positionen och väskan och hemarkivet hittades HÄR. Stigen till Solumshamn går rakt söderut enligt pilen som jag lade till.
Det var undertecknad som hade missuppfattat att hemarkivet låg ”bakom huset”.

Den nya något justerade positionen tycker jag stämmer bättre med en GM som lämnar gården till fots via stigen mot Solumnsham, men först stannar uppe i backen ovanför infartsvägen och letar igenom det han hittat.
Citera
2026-08-10, 00:47
Medlem
Fattar att du trollar men det här är nog det dummaste du skrivit:

Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch

Kohberger hittades med metoden och det rapporteras på veckobasis från USA om gärningspersoner som hittas och oidentifierade döda som metoden finner.
As of December 2023, the use of this technology has solved a total of 651 criminal cases, including 318 individual perpetrators who were brought to light.There have also been 464 decedents identified, as well as 4 living Does.
https://en.wikipedia.org/wiki/Investigative_genetic_genealogy

Lägg ner ditt larvande nu.
Citera
2026-08-10, 00:53
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
MGM:s historia är så klart helt orimlig. Att gärningspersonerna skulle komma tillbaka till mordplatsen är också det orimligt - de borde ju ha antagit att vittnet ringde polisen, och således gör klokt i att hålla sig borta.
Ja, här kan man bara hålla med.

Men har MGM agerat ensam eller har han varit en av flera? Det finns så många saker, varav en del litet svårförklarade, att man undrar om MGM verkligen kan ligga bakom alla: Familjearkivet, den försvurna klyvyxan (det är en rätt stor sak man inte utan vidare gömmer under jackan, och den verkar ju inte finnas i närheten av gården), skoavtryck, försök till bankomatuttag etc.

Om MGM agerat ensam, i hastigt mod, efter att t ex ha blivit tillrättavisad av Tor, så har jag svårt att tro att han skulle vidta så många, och vitt skilda åtgärder. Det är väl rätt ovanligt vid impulsdåd?

Har MGM agerat ensam och planerat dådet? Jag tycker inte det verkar troligt, av flera orsaker. T ex att han aldrig verkar ha gjort något liknande.

Då känns det väl troligare att MGM ingått i en större eller mindre grupp, kanske som medhjälpare. Han kanske blivit beordrad eller tvingad att släpa in henne. Om de varit flera blir det också lättare att förklara andra fynd och omständigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in