2026-08-10, 20:10
Medlem
Jag tror att många, främst kvinnor är för kräsna när dom letar partner så att det aldrig blir några relationer och sedan inga barn. Jag tittar på när jag var liten över vilka föräldrar mina kompisar hade och det var inte alls några märkvärdiga män dom hade.

Idag tror jag dessa män hade förblivit singlar.
Citera
2026-08-10, 20:15
Medlem
Apologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Jag vet inte vad du menar med att "har råd", men i realiteten innebär det att väldigt få barn föds.
Och det löses med en 5000 lapp eller det löses med kuk och fitta?
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Jag tror att många, främst kvinnor är för kräsna när dom letar partner så att det aldrig blir några relationer och sedan inga barn. Jag tittar på när jag var liten över vilka föräldrar mina kompisar hade och det var inte alls några märkvärdiga män dom hade.

Idag tror jag dessa män hade förblivit singlar.
Fula som fan på 1910-talet. Knotiga nyllen som potatisar och kvinnor som ser ut som Björn Borg i ansiktet.

Edit: inga jävla skämt om mitt familjealbum. Jag har hört dem 100000 gånger redan.
Senast redigerad av Apolog 2026-08-10 kl. 20:19.
Citera
2026-08-10, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Tittar man på SCBs kurva över förväntat antal födslar per kvinna
https://static.bonniernews.se/gcs/patron/2024/01/1-1705402572252.png
så ser man en viss cyklicitet.
Men det är inte så enkelt som att befolkningen varierar i cykler (stora barnkullar föder stora barnkullar 20-25 år senare). Nej, det förväntade antalet födslar per kvinna är något annat: Det är en framtidsprobnos för hur många barn en kvinna fött när hennes fertila period är över. (Det finns alltså ingen koppling till antalet födda barn ett visst år).

Det finns samhällsfenomen som gör att kvinnor (dvs par) skaffar fler barn. Efter slutet av andra världskriget ökade optimismen och folk skaffade helt enkelt fler barn per par. Slutet på den kommunistiska diktaturen i Östeuropa (även kallad "The end of history"; hoppet om evig fred) skapade också positiva vibrationer. Likaså tycks det alltid komma en tillfällig topp i Sverige när drottningen eller någon prinsessa börjar skaffa barn.

Men nu är vi på en rekordlåg nivå, i antalet förväntade födslar per kvinna. Även där finns det ju underliggande trender och orsaker. Vad skulle dessa kunna vara?

- På papperet är svenskarna "rikare än någonsin tidigare"
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/svenskarna-tre-ganger-rikare-pa-20-ar-miljardarerna-drar-ifran
Det BORDE ju borga för optimism, men tydligen skapar det inte längtan efter ännu ett barn.

- iPhone lanserades 2007 och därmed började svenskarna (och alla andra) böja nacken för den nya messias. Det sammanföll nästan exakt med den dittills uppåtgående trenden i barnafödande (som alltså toppade 2010).

- Klimatdebatten kom igång på allvar. Men det känns inte riktigt som den huvudsakliga orsaken. Vi hade ju genomlevt oljekris (1970-talet), bankkris (1990-talet) och Lehman-krashen (2008) utan motsvarande dipp i längtan efter barn. Och p-pillren slog ju redan igenom på bred front på 1960-talet. Så möjligheten till barnbegränsning har funnits länge.

För 30 år sedan sade prognosen att Sverige skulle ha 14 miljoner invånare år 2050. Idag är prognosen 11 miljoner.
Det är inte nödvändigtvis dåligt att barnafödandet (globalt) är på nedgång. Men det vore ju bra att förstå sin samtid.
Vad tror ni är orsaken?

För det första det är ett globalt problem Runt 50 procent av världens länder ligger under 2.1 barn per kvinna. Snart kommer det vara 75 procent av världens länder. Så orsaken finns inte bara i Sverige.

Huvudorsaken tidigare i många länder och är fortfarande i många länder är urbaniseringen. Till ex födelsetalen i Addis Abeba i Etiopien ligger på 1.7-2.1 barn, resten av landet 3.5 barn. De senare nedgången beror på smartphones. Unga människor träffas mindre, knullar mindre och blir inte par. Det ger färre barn. En annan faktor som påverkar är den negativa framtidstro många unga har just nu. Det syns jättebra i Thailand. Där går det ner till 0.79 i är om prognoserna stämmer. Det beror delvis på
att unga fertila människor i Thailand inte tror på framtiden.

Problemet är inte nedgången i befolkningsstorlek utan förändringen i hur ålderspyramiden form förändras. Vi får för många gamla i förhållande till arbetsföra.
Citera
2026-08-10, 20:22
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Orsaken är omfördelningen av resurser från unga till boomers.

Den äldre generationen lever loppan på bekostnad av sina barn och uteblivna barnbarn.
Citera
2026-08-10, 20:27
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Orsaken är omfördelningen av resurser från unga till boomers.

Den äldre generationen lever loppan på bekostnad av sina barn och uteblivna barnbarn.

Bortser du då ifrån att de yngre ärver mer än någonsin från de äldre generationerna?
Citera
2026-08-10, 20:28
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Bra! Lägg till låga hormonnivåer, ungdomarna saknar ju intresse för sex. För män har det ungefär halverats på 50 år.
Det sades förr att alla kvinnor har en längtan efter barn.
Mer eller mindre, men att det var hormonstyrt.
Tonårsflickornas svansande runt de äldre grabbarna var en del i parningsritualen så att säga och styrt utifrån hur hormonerna styrde o ställde i deras kroppar.
Ingen rök utan eld, så det är nog troligt att det var så det var, men med bruket av p-piller så har kroppens "barnlängtan" klingat av.
I dag "går det lika bra med selleri" för att citera Werner & Werner.
Det skulle också kunna vara förklaringen varför barnafödandet minskar globalt även från låga nivåer.
Att barnaalstrandet minskar när flickor får gå i skola och kan lära sig att det finns andra saker att göra än att "snyta ungar och stå vid spisen" är redan känt, men varför barnafödandet sjunker i t.ex. Europa kan knappast vara kopplat till utbildningsnivå.
Så min amatörmässiga gissning är att det är påverkan av p-piller/spiral och andra kemikalier som gör att flickor (och pojkar) inte längre känner samma längtan efter att fortplanta sig.
Citera
2026-08-10, 20:34
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Bortser du då ifrån att de yngre ärver mer än någonsin från de äldre generationerna?

Är lite sent för 55 åringarna att skaffa barn.
Citera
2026-08-10, 20:35
Medlem
I slutändan är det kvinnorna som bestämmer om det ska bli barn eller inte, de sitter alltså inne på svaret varför det är rekordlågt.
Citera
2026-08-10, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Det sades förr att alla kvinnor har en längtan efter barn.
Mer eller mindre, men att det var hormonstyrt.
Tonårsflickornas svansande runt de äldre grabbarna var en del i parningsritualen så att säga och styrt utifrån hur hormonerna styrde o ställde i deras kroppar.
Ingen rök utan eld, så det är nog troligt att det var så det var, men med bruket av p-piller så har kroppens "barnlängtan" klingat av.
I dag "går det lika bra med selleri" för att citera Werner & Werner.
Det skulle också kunna vara förklaringen varför barnafödandet minskar globalt även från låga nivåer.
Att barnaalstrandet minskar när flickor får gå i skola och kan lära sig att det finns andra saker att göra än att "snyta ungar och stå vid spisen" är redan känt, men varför barnafödandet sjunker i t.ex. Europa kan knappast vara kopplat till utbildningsnivå.
Så min amatörmässiga gissning är att det är påverkan av p-piller/spiral och andra kemikalier som gör att flickor (och pojkar) inte längre känner samma längtan efter att fortplanta sig.

Vi har även hormonstörande ämnen i miljön. Dvs.: även om folk inte tar p-medel, så får de hormonstörande medel i sig. Vilket försämrar tex. spermiernas kvalitet.
Citera
2026-08-10, 20:42
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Är lite sent för 55 åringarna att skaffa barn.

Ja, men regn faller neråt.

Om 55-åringen med god ekonomi ärver ett antal miljoner efter sina föräldrar då deras betalda villa är värd det, så lär pengarna gynna även de yngre generationerna.

Jag fick ett arv för några år sedan, och det hjälpte våra barn in på bostadsmarknaden.
Senast redigerad av Balansakten 2026-08-10 kl. 20:51.
Citera
2026-08-10, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Allt utom vaxxet?

Min fru tog vaccinet två gånger om och hon blev gravid utan några som helst problem. Vi båda blev otroligt överraskade över hur lätt det gick.

Kan du lägga fram en enda källa som säger att vaccinet gjort kvinnor mindre fertila? Tomte
Citera
2026-08-10, 20:54
Medlem
Hygrotorks avatar
Nu ska man inte köra med anekdotisk bevisföring i sådana här diskussioner men jag finner det ändå intressant att alla mina vänner, syskon, kusiner och närmsta kollegor har barn, de allra flesta mer än ett dessutom. Den enda i min omgivning som inte har barn är jag själva. I min värld skaffar ändå de flesta barn. Är det kanske olika i andra delar av landet? Jag är i mellanstor stad i Skåne.

Är det så att det föds så väldigt få så är det väl enkel tillgång till preventivmedel, samt att folk idag kan göra valet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in