2026-08-10, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apolog
Varför ska ni alltid lägga allt på oss? Har man mer kapital att förvalta så har man ännu mindre tid än er dagavlönade.

Det handlar inte om pengar och det har bevisats om och om igen. Nej, jag säger inte det bara för att jag råkar ha pengar. Ja, jag har en sambo och nej vi har inte barn.

Jaha du. Vill du dela med dig av dessa bevis du hänvisar till?
Citera
2026-08-10, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Jag vill nog ha 3 barn. Har kämpat länge med att hitta en vettig kvinna. Näspiercing och kuk-karusellstjejer är inte de som ska bli mor till mina barn. Även om jag har min skit I ordning är det svårt att hitta en vettig kvinna.
Sök dig till tredje världen. Där finns det konservativa kvinnor som är oslulder och bara drömmer om att bli en mor.
Citera
2026-08-10, 19:41
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Eller så vill de ha barnen för sig själv. Tycker han inte behövs längre.

Att han inte behövs längre var ju mer eller mindre det jag beskrev.

Hade jag varit man själv så hade jag sett till att vara försörjare, så att min kvinna behöver mig och inte kan eller vill lämna =)
Citera
2026-08-10, 19:42
Medlem
Naturligtvis är svensken för bekväm att skaffa barn. Kvinnor och män vill knulla runt utan ansvar för barn.
Citera
2026-08-10, 19:42
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia

Jag är övertygad om att kvinnor vill skaffa barn lika mycket som alltid. Viljan att skaffa barn kan inte vara en trend, det är en instinkt. Men dessvärre hindras kvinnor att få sina mamma-drömmar uppfyllda, pga att man vägrar ge kvinnor försörjning under deras barn-produktion.

Det är uppenbart att den instinkten inte finns hos alla. Det finns kvinnor som säger att de "blir bebissjuka" när de ser spädbarn, de vill ha ett själv, kroppen längtar efter något litet att vårda. (Det engelska uttrycket är "being broody".) Men väldigt många känner aldrig så, jag ska erkänna att jag aldrig gjorde det heller trots att jag är feminin i övrigt. Kanske känner INGEN så, kanske är detta något vi förväntas säga att vi känner?

Frågan är när den instinkten skulle ha tillkommit under evolutionen, i så fall. Barn blev det ju ändå genom sexualdriften, och senare även kärleken mellan en man och en kvinna. Innan det fanns säkra preventivmedel (och det har bara funnits i ca 60-70 år, och då också först bara i Västvärlden), så behövde evolutionen inte bygga in någon barnlängtan. Eftersom barnen som sagt kom ändå, vare sig man ville eller inte.

Modersinstinkten som kickar in EFTER att ett barn väl är fött och ligger i mammans famn, har dock förmodligen alltid funnits. Annars skulle fler ha dödat eller övergett sina spädbarn under oår, torrperioder, krigstid, folkvandringar, eller efter att ha blivit övergivna av barnafadern.
Citera
2026-08-10, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Nja. Män och kvinnor har nog precis lika starka instinkter till att vilja föröka sig och ta hand om sina avkommor, precis som andra djurarter har. Något annat vore konstigt. Men ja, instinkterna tar sig uttryck på olika sätt. Modersinstinkten är viljan att vara nära och sköta om sina små barn, medan fadersinstinkten är viljan att försörja sina barn och barnens moder.

I dagens samhälle ser vi dock hur män allt oftare förnekar sina instinkter att vara försörjare för familjen. Det är tråkigt och jag tror inte män mår bra av det. Och jag tror tyvärr att det är en orsak till det låga barnafödande idag.

Handlar nog inte så mycket om att förneka någon instinkt, även om jag tycker att det är bra att man gör det. Är själv man och fertil men några barn kommer jag aldrig att skaffa för att jag inte har intresset eller ens kapaciteten för den delen att ta hand om ett barn. Det är bara mera acceptabelt idag att inte para sig eller att skaffa barn, vilket är fallet för såväl kvinnor som män.
Senast redigerad av Aloker2 2026-08-10 kl. 19:49.
Citera
2026-08-10, 19:51
Medlem
Balansaktens avatar
Det finns väl gott om barnlösa här, så varför skaffar ni inte barn?

Är det på grund av bostadspriserna eller ekonomin i allmänhet?
Har ni problem att hitta en lämplig partner?
Är ni oroliga för barnens framtid?
Prioriterar ni arbete/karriär?
Annat?

Om jag inte minns fel så ligger föräldrapenningen på 80% av lönen.
Vore det en idé att höja den till 100%, eller kanske ännu högre?
120% av lönen under föräldraledigheten, skulle det bidra till fler barn?
Citera
2026-08-10, 19:55
Medlem
Apologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleisafruit
Jaha du. Vill du dela med dig av dessa bevis du hänvisar till?
SCB har tidigare jämfört svenskfödda kvinnor efter inkomst och fann att den fjärdedel kvinnor som hade högst inkomst hade högre fruktsamhet än övriga grupper, och att deras fruktsamhet dessutom ökade mer under 2021:
Citat:
Results: The decline is confined to first births, with no apparent difference between individuals living in different types of municipalities or between those with fully Swedish and non-Swedish backgrounds. The first-birth decline is notable across labor market activity groups, but is somewhat more pronounced among those with weaker labor market positions. However, the shares of men and women who were active in the labor market and who had high earnings increased. The findings are strikingly similar for men and women.

Conclusions: For the most part the factors driving the Swedish fertility decline do not appear to be structural. Other forces, perhaps global, may underlie the general tendency to increasingly forego or postpone having children. The polarization in childbearing across labor market positions is an area for future research.
https://www.demographic-research.org/articles/volume/47/12/

Citat:
Barnafödandet har ökat mer för den fjärdedel kvinnor med högst inkomst än för övriga inkomstgrupper. Det är också främst i åldrarna 30–34 år som barnafödandet ökat under år 2021 jämfört med år 2020. Ökningen det senaste året märkes för det andra och tredje barnet. Förstagångsfruktsamheten minskade mellan 2016 och 2020 men planade ut år 2021.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning-och-levnadsforhallanden/befolkningens-sammansattning-och-utveckling/demografisk-analys/pong/statistiknyhet/demografisk-analys-barnafodande-i-coronatider/

Citat:
SCB konstaterar dessutom att detta gäller både kvinnor och män när man tittar på yngre generationer: barnlösheten vid 35 års ålder har minskat bland personer med längre eftergymnasial utbildning, samtidigt som den fortsatt öka i andra grupper.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning-och-levnadsforhallanden/befolkningens-sammansattning-och-utveckling/demografisk-analys/pong/statistiknyhet/demografisk-analysutan-barn--skillnader-i-barnloshet-mellan-kvinnor-och-man-i-olika-grupper

Den slutats man kan dra är att kvinnor som inte har högre utbildning eller karriär skaffar betydligt färre barn. För män är det ännu större konstrast där arbetslöshet är mer eller mindre synonymt med barnlöshet. Det är annars en klassisk demografisk motsägelse. Förr har de alltid varit stora barngrupper bland de lägre samhällsklasserna än de högre.

Som sagt är detta en positiv utveckling. De som inte har råd med barn skaffar inte barn.
Citera
2026-08-10, 20:03
Medlem
Bostadssituationen är en stor faktor, vi har haft 30 år av bostadskris till följd av invandringen. Stora delar av många städer är extremt oattraktiva för svenskar. Svenskar tänker och planerar när de skaffar barn och det är numera svindyrt att bo i ett svenskt område.

Lösningen är återvandring, det skulle hjälpa enormt på exakt alla sätt. Från billigare bostäder till lägre kriminalitet. Folk tänker att när invandrare tar en bostad så är det bara en bostad som försvinner men det är värre då hela området blir obeboeligt på olika nivåer för svenskar beroende på hur många icke svenskar som bor där.

Det finns givetvis en massa andra faktorer från feminism till kultur.
Citera
2026-08-10, 20:04
Medlem
För dom flesta handlar det nog om brist på pengar och hopp om framtiden.
Citera
2026-08-10, 20:05
Medlem
Apologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Bostadssituationen är en stor faktor, vi har haft 30 år av bostadskris till följd av invandringen. Stora delar av många städer är extremt oattraktiva för svenskar. Svenskar tänker och planerar när de skaffar barn och det är numera svindyrt att bo i ett svenskt område.

Lösningen är återvandring, det skulle hjälpa enormt på exakt alla sätt. Från billigare bostäder till lägre kriminalitet. Folk tänker att när invandrare tar en bostad så är det bara en bostad som försvinner men det är värre då hela området blir obeboeligt på olika nivåer för svenskar beroende på hur många icke svenskar som bor där.

Det finns givetvis en massa andra faktorer från feminism till kultur.
De duger gott. I århundraden så har underklassen stått för de stora barnkullarna och bott betydligt mer trångbott. Alla i tråden klagar högt på den nya underklassen (invandrarna) som i alla falla visar litet förnöjsamhet. Det är tvärtom så att att mellanklassen i det här landet har det för bra och det har dödat incitamentet.
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
För dom flesta handlar det nog om brist på pengar och hopp om framtiden.
Humbug. De jobbar för litet och då filosoferar de om alla möjliga problem.
Citera
2026-08-10, 20:10
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apolog

Som sagt är detta en positiv utveckling. De som inte har råd med barn skaffar inte barn.

Jag vet inte vad du menar med att "har råd", men i realiteten innebär det att väldigt få barn föds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in