2026-08-10, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Tror du kan ha rätt i detta. Betänk också att han rent fysiskt också var beroende av ÅÅ som tagit egen båt till ön. Barnet med flickvän kom troligen med Waxholmsbåt.
Så om det uppstod bråk kan ÅÅ ha gett ett ultimatum- " Jag kör in dig till fastlandet och sen är det här slut", och då svartnade det för hans ögon.

Bara en teori.

Nej, han var nog inte helt beroende av ÅÅ. Det går färjor.
Å andra sidan kunde han ha bett BO om skjuts tillbaka. Men har en känsla av att hon kunde ha varit död vid det laget.
Citera
2026-08-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seberto
Att han skulle sitta på den målningen utan att realisera tillgången kan väl ändå ingen tro på med bakgrund av vad som framkommit med hyresrätter och annat tjafs. Skärpning för helvete!
Då återstår enbart att han även är mytoman. Det var ju han själv som skrev det för ett år sedan att han har en tavla från henne efter en utställning för cirka 30 år sedan. Antingen ljuger han om att han har den eller så har han den väl förvarad någonstans.
Citera
2026-08-10, 18:23
Medlem
gonewiththewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Barndoms-trauman?

När han inte får det han vill ha vilken Idiot men jag spekulerar
Citera
2026-08-10, 18:27
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Spännande anekdot. Vi vet att MGM bor på St Pauligatan på söder. Och vi vet att han propsade på en lägenhet i innerstan när han separerade från exet (lägenhetsbytet) och att många inte dög i hans ögon. Jag tänkte då kolla hur långt han hade till jobbet men det finns ingen adress angiven till konstgalleriet. Kanske av stöldrisk, vad vet jag? Eller om det bara är för 'särskilt inbjudna'. Men när jag läste det här om M3 så slog det mig att det i princip måste ligga på söder, i nån gammal varvslokal eller slakthusområdet.

Om Magasin III - Magasin III https://share.google/Zfc58bjOUwCgvdA0W

Så han ville troligen bo nära jobbet när han krävde lägenhet i innerstan.

Nån nämnde också att han varit i Jaffa (syns på fejjan)- och hans arbetsgivare har galleri där också. Så kanske inte så konstigt att han åkte dit med en del konst som skulle visas där.

När det kommer till stugan som ÅÅ ägde på ön så har jag svårt att hålla med teorin om att han ville förskansa sig av den eller ta över och det var därför han mördade henne. Det är en trist liten sportstuga mitt på ön och det finns ingen landförbindelse. Så dyr kan den inte ha varit, och inte särskilt glamorös heller. Vore kanske annorlunda om det var en Pål Ross-villa med sjötomt (dvs vilja ha statusen, fina fester, stora båtar osv).

Dessutom verkar många i tråden ha missat att han var på ön med ÅÅ i flera dagar innan mordet, och att de sågs solbada på terrassen på måndagen. Min teori är att det var en diskussion som urartade, kanske handlade om exets samägande av stugan (dvs svartsjuka)- att TN ville köpa in sig istället, eller att han tänkt fria på den kommande sommarfesten och ÅÅ sa nej, 'förhållandet känns inte så bra, jag vill avvakta/ att vi tar en paus' eller liknande. Och att han då gick beserk och tog henne av daga.

Vi vet dessutom att barnet med flickvän kom ut på ett planerat besök och hittade ÅÅ 'svårt skadad'. När polisen väl kommit hade hon avlidit. Utan att ha djupare läkarkunskaper vet jag att man kan avlida ganska fort av blodförlust eller organsvikt. Det känns därför inte sannolikt som några skrivit att de druckit under måndagkvällen och börjat bråka och han då haft ihjäl henne. Om hon var lättare skadad borde hon kunnat larma, barrikadera sig eller försöka springa till nån granne. Att hon inte gjorde det tyder på att han knivhögg fort och hon ganska snabbt segnade ner/ blev inkapaciterad, och att TN sprang ganska omgående därifrån. Dock hade han väska, flytväst och handduk med sig (hittades vid den gömda kajaken), så kanske han tog några minuter att roffa åt sig detta i stugan för att han var tillräckligt klartänkt att han gjort nåt väldigt dumt och måste fly innan barnet kom. Sen tog han kajaken (vet inte vems men får gissa på ÅÅs för att springa på måfå och leta flyktbåt när man är blodig mitt på eftermiddagen verkar lite osannolikt) och paddlade iväg till grannön för att trycka under en gran och se/ lyssna in vad som höll på att hända, för att sen kunna planera sin vidare flykt åt motsatt håll från polisen.

Bara mina teorier.

• Magasin 3 ligger i Frihamnen, namnet kommer från byggnaden de finns i. Museumdelen är dock nedlagd men ”lagret” med samlingen finns som jag förstår det kvar där. Det är mer sannolikt att han ville ha en lägenhet på just Södermalm eftersom att det är där människor med ett visst kulturellt kapital förmodligen skulle vilja bo.

• Åklagaren har bekräftat att ÅÅ hittades avliden av en anhörig.

• TN har självklart inte mördat ÅÅ för att kunna ta över några av hennes tillgångar eftersom att han helt saknar arvsrätt.
Citera
2026-08-10, 18:29
Medlem
Jättedålig tråd. Vi har fått läsa mängder av insändare om att BO har alla möjliga psykiska och fysiska fel även till det mest intima. Dessutom kvinnohatare, lögnare och utnyttjare. Nu skriver folk här att han är taveltjuv och dessutom nämns barnporr?

Finns det möjligtvis någon eller några med substans som kan bekräfta dessa anklagelser så att det inte blir en massa trådsanningar och spret?
Citera
2026-08-10, 18:32
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Ja, han nämnde i ett inlägg på FB att han äger ett konstverk av Katarina Grosse med måttet 7x3 m.

Citat:
Ursprungligen postat av Master63
Har svårt att tro att han äger ett sådant verk, specialbeställning via galleri, montering av galleriets personal, förstärkt vägg för att klara tyngden av träramen, specifik takhöjd på minst 3,5-4 meter.
kontrollerad luftfuktighet mm. Den skulle kosta ca 6 till 9 miljoner svenska kronor (ca 550 000–850 000 USD)

Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Så då kan vi kanske konstatera att TN även är mytoman? Han skrev i facebookinlägget: ..."Har en stor målning av Katharina 3 x 7 meter efter en utställning för cirka 30 år sedan."
Den kanske är ihoprullad?

Bra grävt här! Någon som är bra på att ljuga hade nog använt samma formulering som han. ”Har en stor”. Inte ”jag har en stor” eller ”vi har en stor”. Är det möjligt att den finns på hans jobb och att han är ansvarig för den, men att han gillar att prata om den och samlingen på jobbet som ”sin”?
Citera
2026-08-10, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Framgångsrik får man nog ändå kalla ÅÅ sett generellt i snitt i Sverige. Varför drar vi in Carl Philip och Victoria i detta?
TN har tveklöst mindervärdeskomplex och vill garanterat tillhöra de (han anser) ”viktiga och framgångsrika” människorna i samhället.
Jo, hon är framgångsrik men jag gissar att bara i Stockholm finns det kanske 100 000 som klår hennes månadsinkomst. Jag har ingen enorm vänkrets men har ändå vänner som har högre lön än den hon hade.

Vidare är ju som sagt vare sig adlig, kunglig, överklass eller kändis. En vanlig tjej som gjort karriär. Det går inte tretton på dussinet av sådana men iaf tio.

Varför sedan TN skulle ha mindervärdeskomplex fattar jag inte heller. Jag tror att om han verkligen hade det, så hade hennes lön varit en grej som gjort att de aldrig hade börjat dejta.

Tråden är full med amatörpsykologer där vissa menar att han har mindervärdeskomplex och slagit ihjäl henne av den anledningen, medan andra menar att han är någon form av sol och vårare.

Det troligaste är ju att han mördade antingen pga svartsjuka, att hon ville göra slut eller någon upplevd oförrätt. Ev i kombination med alkohol eller andra droger. Och att hans psykiska problem dels består i att han inte kan hantera ilska, samt att han måste ha någon ytterligare diagnos med tanke på att han inte bara överlämnade sig till polisen.

Sedan kan han vara psykopat, sociopat, misogyn och lida av ett helvetiskt mindervärdeskomplex. Men den som skrev att detta syntes på hans snickarbyxor är nog troligen mer innehavare av mindervärdeskomplex och avundsjuka än TN.

Man kan tycka vad man vill om honom men yrkesmässigt är han mer lyckad än de flesta andra. Och han verkar ju ha noll problem att charma kvinnor, så någon incel är han inte heller.
Citera
2026-08-10, 18:36
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Jättedålig tråd. Vi har fått läsa mängder av insändare om att BO har alla möjliga psykiska och fysiska fel även till det mest intima. Dessutom kvinnohatare, lögnare och utnyttjare. Nu skriver folk här att han är taveltjuv och dessutom nämns barnporr?

Finns det möjligtvis någon eller några med substans som kan bekräfta dessa anklagelser så att det inte blir en massa trådsanningar och spret?

Anklagelser och spekulation är två olika saker, men sen kan man väl ändå säga att det är ganska uppenbart att han har problem i relationer, att han utnyttjat åtminstone en kvinna och att han verkar jävligt konstig? Det stöd som dragits fram i de spekulationerna kan du ju inte förneka…

Jag gissar att både exfrun och den före detta sambon kommer bli förhörda och bli viktiga vittnen framöver.
Citera
2026-08-10, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstBannow83
Det finns några tusen framgångsrika människor med topplöner och bra utbildning ja, men du är uppenbarligen inte en av dem.
Definitivt inte. Tjänar lite bättre än TN men det gör mig inte till miljonär. Vilket jag iofs är tack vare tre bostäder som jag äger. Men så är det ju för alla som haft turen att kunna köpa en lägenhet i en ombildning. Och någon plugghäst var jag aldrig så utbildning är i mitt fall inte mycket att skryta med.
Citera
2026-08-10, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ok. "Balsam" får sitta på livstid?
Inte omöjligt men kanske ändå inte. Typ så många år det går utan att det blir livstid tror jag.
Citera
2026-08-10, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Anklagelser och spekulation är två olika saker, men sen kan man väl ändå säga att det är ganska uppenbart att han har problem i relationer, att han utnyttjat åtminstone en kvinna och att han verkar jävligt konstig? Det stöd som dragits fram i de spekulationerna kan du ju inte förneka…

Jag gissar att både exfrun och den före detta sambon kommer bli förhörda och bli viktiga vittnen framöver.

Läs vad du skriver.
Citera
2026-08-10, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Ja, jag tycker inte egentligen man ska dra lägga så stor värdering i anklagelser som görs i partsinlagorna åt något håll eftersom att de just är partsinlagor som ofta syftar till att framställa den andra i dålig dager, men det blir samtidigt aningens lättare att tro på sambons beskrivning av det psykologiska våldet efter att han nu satt sig i en situation där han anklagas för mord på en ny flickvän.

I sitt eget material till rätten menar han efter att X förmedlat att han blivit orosanmäld för sitt beteende av barnens mamma vid två tillfällen att han har ett gott samarbete med barnens mamma. Han förnekar dock inte att han skulle blivit anmäld till socialtjänsten av henne. Det som utmärker deras inskickade anklagelser är att hon bifogar bevis för de flesta av sina påståenden medan han inte gör det. Han anklagar bland annat henne för att ha kontaktat hans familj och vänner i ärendet om lägenheten, men har inte styrkt det med några bevis.

Jag har bilden av att det bara var han som flyttade med sin mamma till Jönköping, de övriga systrarna var alla myndiga vid det laget.

Ja, det blir ju det. Men det är inte helt omöjligt att det är tvärtom, dvs att han utsattes för väldigt kränkande behandling som i sin tur resulterade i det totala hjärnsläppet han fick på ön. Typ kontakter med familj och vänner och inspelningar. Verkar inte helt sunt det heller. Sedan hände något på ön. Droppen som fick bägaren att rinna över. Typ X hade som hämnd kontaktat nya flickvännen som trodde på det hon sa, som var ren lögn eller bara en halvsanning. Eller nå’t. Men orsaken till mordet ska nog främst sökas i hans psykiska mående, ett gräl och berusningsmedel. Sedan är det ändå hans fel och han kan inte förlåtas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in