2026-08-10, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Okey i häktningsframställan så stod det, den anhållne förvaras i arresten Västberga.Men sen har de fört honom till häktet i Sollentuna..
Jag skrev ju häktad i sollentuna, arrest och häkte är två olika saker
Citera
2026-08-10, 10:22
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TornstromMy
Jag skrev ju häktad i sollentuna, arrest och häkte är två olika saker

Haha okey, jag som har aldrig haft något med rättväsendet att göra kollade skillnaden.

Citat:
Skillnaden mellan en arrest och ett häkte är att arresten drivs av polisen som en första kortvarig anhalt direkt efter ett gripande, medan häktet drivs av Kriminalvården för personer som efter en domstolsförhandling har häktats i väntan på rättegång
Citera
2026-08-10, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Haha okey, jag som har aldrig haft något med rättväsendet att göra kollade skillnaden.
Arresten 3 dagar, man får endast läsa böcker...
sen häktningsförhandling
för mord brukar 1 månad i taget vara standard.
jag satt i 10 dagar och det är ren tortyr där inne. dock tror jag det är lite behagligare om du får samsittning...
Citera
2026-08-10, 10:32
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad kan det fetmarkerade spela för roll och för vad?

Kan mosvarande uppgifter om BO också spela roll för något?

Jag förustätter att det är relevant om man vill bygga ett personporträtt. Stökig bakgrund? Många flyttar? Och liknande. Samma uppgifter är såklart relevanta för BO också. Hon är född 1969 och har en två år yngre syster. Uppvuxen i en villa i Krokom. Båda föräldrarna lever idag. Mamman bor kvar i samma län som ÅÅ växte upp i och pappan har flyttat till en ort på pendlingsavstånd från Stockholm.

1993: Kandidatexamen från Uppsala Universitet (juridik). Är tingsnotarie i två år innan hon blir bolagsjurist, har varit på SEB sen 1993. (Hon hade firat 30 år på SEB om två år… Kanske säger något om stabilitet?) Två barn födda 2002 och 2004. Familjen bor på Lidingö. De ansöker om skilsmässa 2009 (gemensamt), har aldrig bråkat om bodelning eller vårdnad i domstol. Barnens pappa verkar vara stabil och är också högt uppsatt inom bank men som ekonom.

Den enda senare relationen vi vet om är JEB som hon äger fastigheten på Sollenkroka ö med. Dom köpte fastigheten 2014 och utifrån var dom varit folkbokförda så verkar det inte som att de flyttade ihop under sin relation.
Citera
2026-08-10, 10:33
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TornstromMy
Arresten 3 dagar, man får endast läsa böcker...
sen häktningsförhandling
för mord brukar 1 månad i taget vara standard.
jag satt i 10 dagar och det är ren tortyr där inne. dock tror jag det är lite behagligare om du får samsittning...

Jag kan tänka mig att det var en ren tortyr, jag läste någonstans att TN får sitta i häktet t.o.m till 5 September eller liknande, han kan inte använda ångerveckan nu, hänt har hänt...
Citera
2026-08-10, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Har läst på lite om detta och att det skulle handla om klassklyftor verkar inte sannolikt. Men har förstått att han i sitt jobb varit ansedd och att man i den ”miljön” har andra mått på framgång än vad man har i mer traditionella branscher. En museitekniker i en konsthall spikar inte bara upp tavlor utan ska få konstverken att leva upp till en upplevelse. Förmodligen har han kommit nära många konstnärer, blivit lyft av dem som någon med ”ett öga för konsten" och klättrat i anseende hos personerna som tjänar pengar på det arbetet han gör. Han har trots allt haft en hög lön.

Har man jobbat med konst så länge som han verkar ha gjort så har man byggt ett ”kulturellt kapital” och har ett nätverk som består av väldigt rika människor och han vet nog hur han ska föra sig i såna rum. Möjligen kan han haft en inre konflikt om det och ett mindervärdeskomplex själv men utåt sett så har han inte ”bara” varit en arbetare.

Helt apropå kulturellt kapital så hade han dessutom ett starkt ekonomiskt kapital från en tidigare husförsäljning. Det minsta han kan ha fått ut från försäljningen om man räknar snabbt är fortfarande över 1,5 miljon. Spekulerar man lite har han nog en del originalkonst som tillgångar också. Sen lyckades han dribbla fram ett förstahandskontrakt i Stockholm från relationen med den tidigare sambon. Det är möjligt att han känt att han vill att det ska synas för andra hur framgångsrik han är och att det är därför förstahandskontraktet på en fyra blev så viktigt för honom. För det säger något om hans betalningsförmåga och status att han bor på en adress (Södermalm) som man kan förvänta sig av högt uppsatta kulturpersoner.
Ja, han nämnde i ett inlägg på FB att han äger ett konstverk av Katarina Grosse med måttet 7x3 m.
Citera
2026-08-10, 10:52
Medlem
gonewiththewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jag får känslan att T har mindervärdeskomplex.
Inte av ekonomiska grunder eller bostäder hit eller dit utan mer på det personliga planet.
Något har kanske grott. Att hon inte är så angelägen om deras relation och kanske bara tröttnat och vill ta relationen några steg bakåt för att hinna reflektera över vad hon vill med denna relationens vara eller icke vara.
Han kanske haft massa kompensationsbeteenden och märker att det inte riktigt landar som han vill.
Han märker att hon är på väg från honom och han vill mer. Efter några sommarglas så flippar han.
Något sådant gissar jag på.

Så du menar om man flippar så är det ok att mörda knvhugga en kvinna vilket samhälle vi har idag man blir rädd och jag är man en riktig man är omtänksam!
Citera
2026-08-10, 10:57
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Ja, han nämnde i ett inlägg på FB att han äger ett konstverk av Katarina Grosse med måttet 7x3 m.

Jävlar! 2017 såldes en 2x3 m tavla av samma konstnär för 308750 brittiska pund. https://www.christies.com/en/artists/katharina-grosse

Som sagt har det inte gått någon ekonomisk nöd på TN varken utifrån månadsinkomst, husförsäljning eller från andra tillgångar. Ju mer man förstår desto konstigare är det att han drog den förra sambon till domstol och krävde en fyrarummare.
Citera
2026-08-10, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Intressant, vad säger forskningen om orsaker? Begynnande demens?

Kontrollbehov, avslutande av relation och svartsjuka.
Genomsnittsåldern för dödligt partnervåld är cirka 42 år vill jag minnas. När personerna är över pensionsåldern handlar det ofta om en sjuk partner med vårdbehov och liknande.
Denne MGM är förstås utanför den kategorin.

Samma person vars avhandling refererades till i förra inlägget fortsätter att forska och då just om orsaker.

https://nyheter.ki.se/hon-soker-svar-hos-mordarna

Genom att förstå gärningsmännen bakom dödligt partnervåld hoppas hon att förhindra framtida mord. Hennes forskning visar att en sak förenar dem: Kontrollbehovet.

"Generellt sett är det en spretig skara män som begår den här typen av brott. Deras bakgrund kan variera kraftigt, där vissa kan vara högutbildade och väletablerade medan andra har det svårare ställt." 

"Generellt sett är det en spretig skara män som begår den här typen av brott. Deras bakgrund kan variera kraftigt, där vissa kan vara högutbildade och väletablerade medan andra har det svårare ställt"

Undrar om TN sökt hjälp för sin aggressionsproblematik.
Citera
2026-08-10, 11:10
Medlem
Citat:
Jävlar! 2017 såldes en 2x3 m tavla av samma konstnär för 308750 brittiska pund. https://www.christies.com/en/artists/katharina-grosse

Som sagt har det inte gått någon ekonomisk nöd på TN varken utifrån månadsinkomst, husförsäljning eller från andra tillgångar. Ju mer man förstår desto konstigare är det att han drog den förra sambon till domstol och krävde en fyrarummare.
Det kan vara så att konstnären givit honom konstverket då hon är en av Magasin 3:s konstnärer, alternativt att han fått den extremt billigt.
Citera
2026-08-10, 11:11
Medlem
Citat:

Det kanske inte är så konstigt egentligen, vi vet ju inte vad som ligger bakom det beslutet. Kanske han hade en anledning att göra som han gjorde, vi vet ju inte vad som hänt under deras förhållande.
Citera
2026-08-10, 11:20
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Det kan vara så att konstnären givit honom konstverket då hon är en av Magasin 3:s konstnärer, alternativt att han fått den extremt billigt.

Ja det tror jag också, han har självklart inte betalat fullt pris för den. Men marknadsvärdet räknas ju fortfarande till hans tillgångar. Det där ju så klart inte det enda konstverket han har skaffat sig genom åren.

Citat:
Ursprungligen postat av taklist
Det kanske inte är så konstigt egentligen, vi vet ju inte vad som ligger bakom det beslutet. Kanske han hade en anledning att göra som han gjorde, vi vet ju inte vad som hänt under deras förhållande.

Jag vet inte om jag tycker man kan titta på hans domstolsärende om hyresrätten med så ”vänlig blick”. Vilka skäl skulle man ha för att kräva mer än man själv gått in med?

Har skrivit det innan men man får jämföra det med hur man hade reagerat om någon flyttade in i en bostadsrätt som någon annan betalat och efter ett år och några månader tycker att man inte bara ska ha rätt till hälften av pengarna utan lite mer på bekostnad av den andra. Det finns inget i hans inlagor som pekar på att han vill få till en rättvisa för båda.

Kvinnan med lägenheten kommer självklart bli kallad till förhör i förundersökningen så vi kommer nog få läsa mer om detta tids nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in