Citat:
Ursprungligen postat av
SuraStina
När det kommer till stugan som ÅÅ ägde på ön så har jag svårt att hålla med teorin om att han ville förskansa sig av den eller ta över och det var därför han mördade henne. Det är en trist liten sportstuga mitt på ön och det finns ingen landförbindelse. Så dyr kan den inte ha varit, och inte särskilt glamorös heller. Vore kanske annorlunda om det var en Pål Ross-villa med sjötomt (dvs vilja ha statusen, fina fester, stora båtar osv).
Alltså, det där med "ekonomiska motiv" är inte ens värt att gå in i diskussion om. I den här typen av trådar dyker det alltid upp pajaser som älskar att komma med långsökta "teorier" om motiv. I vissa fall är orsaken att de helt enkelt saknar nödvändig intellektuell utrustning för att förstå att deras "teorier" är rent dravel. Bättre att ignorera helt. Samt minnas Leif GW:s klassiska "Motiv är bara ett njutningsmedel för överklassen"
Citat:
Ursprungligen postat av
SuraStina
Sen tog han kajaken (vet inte vems men får gissa på ÅÅs för att springa på måfå och leta flyktbåt när man är blodig mitt på eftermiddagen verkar lite osannolikt) och paddlade iväg till grannön för att trycka under en gran och se/ lyssna in vad som höll på att hända, för att sen kunna planera sin vidare flykt åt motsatt håll från polisen.
Vi får se vilken förklaring han lämnar till sin flykt. Att det fanns någon rationell plan för att försöka komma iland och sen fly Sverige tror jag inte ett ögonblick på. Vart skulle han ha flytt? Med vilka medel för att finansiera en sån flykt? Min gissning är att det åtminstone började som en förvirrad ocn närmast instinktiv handling när han börjar fatta vad han har gjort. Sen verkar det inte orimligt att tänka sig att han steg för steg kommer till sans igen. Och börjar fundera på "Vad gör jag nu?" Det är inte helt ovanligt att förövare av grova våldsbrott flyr brottsplatsen först, men senare ganska snabbt kontaktar polisen/överlämnar sig själv. Han hade tid på sig att fundera onekligen. Om han inte på riktigt fått en psykos (mindre troligt) så tänker jag att han inser att han kommer att bli gripen om han inte tar livet av sig. Vilket han uppenbarligen åtminstone inte kunnat ta mod till sig hittills när han blir påkommen av poliserna. Kanske är detta att han springer ut i vattnet ett halvhjärtat försök.
Eller så har han i mellantiden funderat ut ett försvar. Inte bästa tänkbara, men kanske det minst dåliga utifrån omständigheterna? Spela mer eller mindre förvirrad/galen och hävda hel eller delvis minnesförlust. Det skulle kunna vara så det ligger till.