2026-08-10, 17:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Kan inte bli dråp tror jag. Någon gång under hans våldsutövande borde han insett att hon kunde dö. Eftersom han då inte slutade blir det mord. Även om han inte hade en sådan tanke 30 sekunder innan hon miste livet.

Ok. "Balsam" får sitta på livstid?
Citera
2026-08-10, 17:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Jag saknar tyvärr kunskap om de olika straffen, hemskt om det vore ett så kort straff.

Ja, det har du rätt i.

Våldet kan mycket väl motsvara livstid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Kan du länka där han skriver att verket är hans?

Detta verk?
https://magasin3.com/en/artwork/untitled-6/multimedia-17331-img-2-2/
Den enda målning jag kan finna som är på 7x3 meter som har varit med på en utställning är den du länkade till. Skumt. Eller kan det vara en målning utanför utställningen han fick? Om man skriver "Har en målning" så förstår jag det som att det är man själv som har målningen, inte ens arbetsgivare. Är TN mytoman ändå och ljuger för sin släkting?
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, det kan du mycket väl ha rätt i. Om alla de skadorna tullkom vid det tillfället.

Sätt år 2045 på cellalnanackan då!
Vi får hoppas på det.
Citera
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ok. "Balsam" får sitta på livstid?
Det får vi hoppas.
Citera
2026-08-10, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vilken trevlig ton du har! Jag kan kontra med att dina karaktärsanalyser av TN inte imponerar på mig heller. De verkar sprungna ur ilska och något behov (från någonting i ditt eget inre själsliv I would guess) att förminska hans sociala och ekonomiska status före mordet så mycket det går. En typ av "analys" som väl dock varken kräver de 10 böckerna om kriminalpsykologi eller för mycket Netflixtittande. (Låt bli i att särskriva "Netflix serie" dock om du vill framstå som mer seriös ur ett intellektuellt perspektiv )

Du verkar inte heller ha förmågan att inse (stereotypt tänkande, grund psykologisk förmåga?) att "mystisk blackout" faktiskt är en förklaring, även om du och jag förstår att den har låg sannolikhet, även om vi lägger in alkohol/droger i scenariot. Det naturliga psykologiska försvaret hos anhöriga till en misstänkt mördare är förstås att först inte vilja tro det. Om man sen blir tvungen att medge för sig själv hur det faktiskt förhåller sig så är nästa försvar att det finns rimliga ursäkter. Sonen/mannen/pappan blev attackerade själv. Han blev provocerad. Eller: Han var sjuk och kunde inte rå för sina handlingar p.g.a. det.

Att säga "Jag minns ingenting" kan också fungera som ett sätt att undkomma jobbiga frågor från anhöriga. Minns jag inte kan jag ju bara skaka av mig deras "Varför?" Och i bästa fall kan vi kanske hitta en gemensam världsbild där jag åtminstone framstår som relativt skuldfri och tillsammans må lite bättre av den.

Sen är det naturligtvis så att precis som i det mer normala livet så kan människor handla både i egenintresse och omsorg av andra. Långt ifrån alla mördare är narcissistiska sociopater, även om de försöker undkomma ansvar för sitt brott. Som vi andra har de olika sidor i sin personlighet. Tror du något annat är det nog du som borde läsa de där 10 böckerna om kriminalpsykologi (Och Nej, jag tror inte jag sett en enda "True crime" på Netflix)
Jag kan inte låta bli att skratta när jag läser ditt svar. Det är talande att det enda du tycks ha synpunkter på i sak är ett utelämnat bindestreck. Återgå till ditt quasi filosoferande min lågbegåvade vän. PS ortografiska synpunkter på bindestreck och apostrofer emotses med växande munterhet. Återgå nu till dina Camilla Läckberg böcker eller vad det nu är för lägre gradens litteratur du underhåller dig själv med.
Citera
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja, jag fick hjärnsläpp där. Jag fick för mig att det handlade om tiden efter det att den slutliga överenskommelsen hade slutits. Det kunde det ju naturligtvis inte ha handlat om.

En partsinlaga, ja, och därför svår att dra slutsatser av. Hon kan ha varit otrogen eller ha gjort något annat riktigt dumt som gjort det svårt för honom att inte behandla henne föraktfullt. Det går inte att dra så mycket slutsatser. Att hon sedan spelade in samtalen kan man inte heller dra slutsatser av. Hon kan antingen ha försökt provocera/lura in honom i en fälla eller sökt bevis på brottsligt eller osympatiskt beteende från hans sida. I vart fall kan folk vara otäcka i en konflikt och inspelningar är inte alldeles ovanliga och utnyttjas för olika ändamål, tex utpressning.

Det intressanta är ändå att hans förhållanden alltid slutar med svåra konflikter. Tyvärr är det väl inte så sällan på det viset med separationer. Efter den sista händelsen på ön måste man ju ändå fråga sig vad han är för en person egentligen. Om det är de konfliktfyllda separationerna som varit så smärtfyllda för honom, och som han upplevt så orättvisa, att han till sist bränt en säkring och mördat partnern eller om det är hans person som skapat separationerna och konflikterna. Eller bägge.

I bakgrunden kan hans barndom ha stor betydelse med föräldrarnas skilsmässa och hans och moderns flytt till Jönköping. Undrar om hans äldre syskon flyttade med? Han kanske lider av svår separationsångest som ett av sina symptom. Finns mer att undra, men av hygienskäl här på forumet lämnar vi de anhöriga utanför.

Tro inte att jag försvarar honom, jag försöker förstå. Även gängkriminella har en bakgrund som lett fram till deras val. Den är intressant, tycker jag, men de ska ändå plockas av gatan och är de farliga behöver de inte släppas ut heller. Mord kan inte förlåtas. Vi får föröka lära oss något om vad som lett fram till en händelse även om orsakerna alltid är individuella och sällan enkla.

Korta, enkla svar tror jag helt enkelt inte på.

Ja, jag tycker inte egentligen man ska dra lägga så stor värdering i anklagelser som görs i partsinlagorna åt något håll eftersom att de just är partsinlagor som ofta syftar till att framställa den andra i dålig dager, men det blir samtidigt aningens lättare att tro på sambons beskrivning av det psykologiska våldet efter att han nu satt sig i en situation där han anklagas för mord på en ny flickvän.

I sitt eget material till rätten menar han efter att X förmedlat att han blivit orosanmäld för sitt beteende av barnens mamma vid två tillfällen att han har ett gott samarbete med barnens mamma. Han förnekar dock inte att han skulle blivit anmäld till socialtjänsten av henne. Det som utmärker deras inskickade anklagelser är att hon bifogar bevis för de flesta av sina påståenden medan han inte gör det. Han anklagar bland annat henne för att ha kontaktat hans familj och vänner i ärendet om lägenheten, men har inte styrkt det med några bevis.

Jag har bilden av att det bara var han som flyttade med sin mamma till Jönköping, de övriga systrarna var alla myndiga vid det laget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstBannow83
Intressant fram tlll sista stycket. Vilken j*vla rapparkalja. När påstod en misstänkt mördare senast minnesförlust för att skona de anhöriga. Om något vill väl anhöriga ha klarhet i varför. Du låter som att du läst 10 böcker om kriminalpsykologi, missförstått hälften och rört ihop den andra hälften med en Netflix serie du sett på fyllan.

Det kan ju även vara för att skona sina egna anhöriga. Om det t ex var så som det spekulerats om tidigare i tråden, att ÅÅ kommit på honom med t ex barnporr, så kanske han nu är i en sådan situation att han inte kan berätta varför han gjorde det för att det skulle bara innebära att han åker dit för ännu fler brott samt att det skulle förstöra relationen han har till sina anhöriga ännu mer.
Citera
2026-08-10, 17:52
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Den enda målning jag kan finna som är på 7x3 meter som har varit med på en utställning är den du länkade till. Skumt. Eller kan det vara en målning utanför utställningen han fick? Om man skriver "Har en målning" så förstår jag det som att det är man själv som har målningen, inte ens arbetsgivare. Är TN mytoman ändå och ljuger för sin släkting?
Att han skulle sitta på den målningen utan att realisera tillgången kan väl ändå ingen tro på med bakgrund av vad som framkommit med hyresrätter och annat tjafs. Skärpning för helvete!
Citera
2026-08-10, 18:03
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina

När det kommer till stugan som ÅÅ ägde på ön så har jag svårt att hålla med teorin om att han ville förskansa sig av den eller ta över och det var därför han mördade henne. Det är en trist liten sportstuga mitt på ön och det finns ingen landförbindelse. Så dyr kan den inte ha varit, och inte särskilt glamorös heller. Vore kanske annorlunda om det var en Pål Ross-villa med sjötomt (dvs vilja ha statusen, fina fester, stora båtar osv).

Alltså, det där med "ekonomiska motiv" är inte ens värt att gå in i diskussion om. I den här typen av trådar dyker det alltid upp pajaser som älskar att komma med långsökta "teorier" om motiv. I vissa fall är orsaken att de helt enkelt saknar nödvändig intellektuell utrustning för att förstå att deras "teorier" är rent dravel. Bättre att ignorera helt. Samt minnas Leif GW:s klassiska "Motiv är bara ett njutningsmedel för överklassen"

Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina

Sen tog han kajaken (vet inte vems men får gissa på ÅÅs för att springa på måfå och leta flyktbåt när man är blodig mitt på eftermiddagen verkar lite osannolikt) och paddlade iväg till grannön för att trycka under en gran och se/ lyssna in vad som höll på att hända, för att sen kunna planera sin vidare flykt åt motsatt håll från polisen.

Vi får se vilken förklaring han lämnar till sin flykt. Att det fanns någon rationell plan för att försöka komma iland och sen fly Sverige tror jag inte ett ögonblick på. Vart skulle han ha flytt? Med vilka medel för att finansiera en sån flykt? Min gissning är att det åtminstone började som en förvirrad ocn närmast instinktiv handling när han börjar fatta vad han har gjort. Sen verkar det inte orimligt att tänka sig att han steg för steg kommer till sans igen. Och börjar fundera på "Vad gör jag nu?" Det är inte helt ovanligt att förövare av grova våldsbrott flyr brottsplatsen först, men senare ganska snabbt kontaktar polisen/överlämnar sig själv. Han hade tid på sig att fundera onekligen. Om han inte på riktigt fått en psykos (mindre troligt) så tänker jag att han inser att han kommer att bli gripen om han inte tar livet av sig. Vilket han uppenbarligen åtminstone inte kunnat ta mod till sig hittills när han blir påkommen av poliserna. Kanske är detta att han springer ut i vattnet ett halvhjärtat försök.

Eller så har han i mellantiden funderat ut ett försvar. Inte bästa tänkbara, men kanske det minst dåliga utifrån omständigheterna? Spela mer eller mindre förvirrad/galen och hävda hel eller delvis minnesförlust. Det skulle kunna vara så det ligger till.
Citera
2026-08-10, 18:10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstBannow83
Jag kan inte låta bli att skratta när jag läser ditt svar. Det är talande att det enda du tycks ha synpunkter på i sak är ett utelämnat bindestreck. Återgå till ditt quasi filosoferande min lågbegåvade vän. PS ortografiska synpunkter på bindestreck och apostrofer emotses med växande munterhet. Återgå nu till dina Camilla Läckberg böcker eller vad det nu är för lägre gradens litteratur du underhåller dig själv med.

Hur många som dig har jag dragit ner brallorna på genom åren på FB? En hel del. Modus operandi känns så väl igen: När man inser att man tagit sig vatten över huvudet (insikten kan i vissa fall vara mer implicit) så retirerar man genom att skriva ett ganska kort svar som är ett rent personangrepp och inte kommenterar en enda sakfråga. Ditt är dock lite bättre än snittet får jag erkänna: Camilla Läckberg-referensen är ett försök till att skapa en bild av mig som varandes på en lägre intellektuell nivå i största allmänhet än din egen förnäma person. Jag tycker dock att du inte lyckas så väl. "Quasi filosoferande" bidrar inte heller direkt till att stärka din aura av intellektuell överlägsenhet"

Sen har du ju faktiskt alltid chansen fortfarande att försöka vinna diskussionen meddelst argument istället för tomma ordkaskader.
Citera
2026-08-10, 18:14
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Alltså, det där med "ekonomiska motiv" är inte ens värt att gå in i diskussion om. I den här typen av trådar dyker det alltid upp pajaser som älskar att komma med långsökta "teorier" om motiv. I vissa fall är orsaken att de helt enkelt saknar nödvändig intellektuell utrustning för att förstå att deras "teorier" är rent dravel. Bättre att ignorera helt. Samt minnas Leif GW:s klassiska "Motiv är bara ett njutningsmedel för överklassen"

Det finns dessutom ingen ekonomisk vinning i att mörda en flickvän man dejtat i åtta månader eftersom att man först och främst inte har någon arvsrätt som pojkvän/flickvän och för det andra blir man av med arvsrätt man fått genom testamente om man mördat den man ska ärva av. Ekonomiska motiv är så långsökt att man undrar vad folk lever i för verkligheter om det är ens första tanke…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in