Citat:
Ursprungligen postat av
slemhinder
Det blir ju oavsett svårt att säga att han lät henne bo kvar i lägenheten, om skiftet hade fått laga kraft så var den hennes, om skiftet inte hade vunnit laga kraft så var den fortfarande gemensam och inte bara hans.
Plockar lösa ord ur dokumentet nu: Högljudd, oskön, vägrar låta X vara i fred, förolämpat henne, kallat henne tjock, härskartekniker, kontrollerande beteende.
Detta är åter igen från hennes partsinlaga.
Ja, jag fick hjärnsläpp där. Jag fick för mig att det handlade om tiden efter det att den slutliga överenskommelsen hade slutits. Det kunde det ju naturligtvis inte ha handlat om.
En partsinlaga, ja, och därför svår att dra slutsatser av. Hon kan ha varit otrogen eller ha gjort något annat riktigt dumt som gjort det svårt för honom att inte behandla henne föraktfullt. Det går inte att dra så mycket slutsatser. Att hon sedan spelade in samtalen kan man inte heller dra slutsatser av. Hon kan
antingen ha försökt provocera/lura in honom i en fälla
eller sökt bevis på brottsligt eller osympatiskt beteende från hans sida. I vart fall kan folk vara otäcka i en konflikt och inspelningar är inte alldeles ovanliga och utnyttjas för olika ändamål, tex utpressning.
Det intressanta är ändå att hans förhållanden alltid slutar med svåra konflikter. Tyvärr är det väl inte så sällan på det viset med separationer. Efter den sista händelsen på ön måste man ju ändå fråga sig vad han är för en person egentligen. Om det är de konfliktfyllda separationerna som varit så smärtfyllda för honom, och som han upplevt så orättvisa, att han till sist bränt en säkring och mördat partnern eller om det är hans person som skapat separationerna och konflikterna. Eller bägge.
I bakgrunden kan hans barndom ha stor betydelse med föräldrarnas skilsmässa och hans och moderns flytt till Jönköping. Undrar om hans äldre syskon flyttade med? Han kanske lider av svår separationsångest som ett av sina symptom. Finns mer att undra, men av hygienskäl här på forumet lämnar vi de anhöriga utanför.
Tro inte att jag försvarar honom, jag försöker förstå. Även gängkriminella har en bakgrund som lett fram till deras val. Den är intressant, tycker jag, men de ska ändå plockas av gatan och är de farliga behöver de inte släppas ut heller. Mord kan inte förlåtas. Vi får föröka lära oss något om vad som lett fram till en händelse även om orsakerna alltid är individuella och sällan enkla.
Korta, enkla svar tror jag helt enkelt inte på.