2026-08-10, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det kan man tycka. Men detta har karaktären av dråp av impuls? Då är det 10 år om jag förstår rätt.

Eller menar du att det var planerat?
Kan inte bli dråp tror jag. Någon gång under hans våldsutövande borde han insett att hon kunde dö. Eftersom han då inte slutade blir det mord. Även om han inte hade en sådan tanke 30 sekunder innan hon miste livet.
Citera
2026-08-10, 17:31
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det kan man tycka. Men detta har karaktären av dråp av impuls? Då är det 10 år om jag förstår rätt.

Eftersom hon hade skador av både trubbigt och vasst våld så har väl dödandet pågått en stund vilket förhoppningsvis kan ses som försvårande och ge ett högre straff.
Citera
2026-08-10, 17:32
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Vilka fåniga och mossiga gissningar folk lastar tråden med.

Det är klart att han inte är vare sig konstelit eller överklass. Men vad får folk att tro att han vill vara det?

Vad gäller ”en sån framgångsrik kvinna” så har hon gått ut en juristutbildning och landat ett riktigt bra jobb. Det finns tusentals sådana i Stockholm. Inte heller hon verkar vilja vara överklass eller tillhöra någon elit. Köper en trea i Vasastan och delar en liten sommarstuga med sitt ex.

Varför har folk så svårt att fatta att det inte handlar om kronprinsessan Victoria och en gymägare? Eller Prins Carl Philip och en fotomodell? Där kan vi prata om skillnader både socialt, klassmässigt och socioekonomiskt. Vad jag fattar så har både Vickan och Calle P varsitt bra äktenskap.
Framgångsrik får man nog ändå kalla ÅÅ sett generellt i snitt i Sverige. Varför drar vi in Carl Philip och Victoria i detta?
TN har tveklöst mindervärdeskomplex och vill garanterat tillhöra de (han anser) ”viktiga och framgångsrika” människorna i samhället.
Citera
2026-08-10, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder

Det blir ju oavsett svårt att säga att han lät henne bo kvar i lägenheten, om skiftet hade fått laga kraft så var den hennes, om skiftet inte hade vunnit laga kraft så var den fortfarande gemensam och inte bara hans.

Plockar lösa ord ur dokumentet nu: Högljudd, oskön, vägrar låta X vara i fred, förolämpat henne, kallat henne tjock, härskartekniker, kontrollerande beteende.

Detta är åter igen från hennes partsinlaga.

Ja, jag fick hjärnsläpp där. Jag fick för mig att det handlade om tiden efter det att den slutliga överenskommelsen hade slutits. Det kunde det ju naturligtvis inte ha handlat om.

En partsinlaga, ja, och därför svår att dra slutsatser av. Hon kan ha varit otrogen eller ha gjort något annat riktigt dumt som gjort det svårt för honom att inte behandla henne föraktfullt. Det går inte att dra så mycket slutsatser. Att hon sedan spelade in samtalen kan man inte heller dra slutsatser av. Hon kan antingen ha försökt provocera/lura in honom i en fälla eller sökt bevis på brottsligt eller osympatiskt beteende från hans sida. I vart fall kan folk vara otäcka i en konflikt och inspelningar är inte alldeles ovanliga och utnyttjas för olika ändamål, tex utpressning.

Det intressanta är ändå att hans förhållanden alltid slutar med svåra konflikter. Tyvärr är det väl inte så sällan på det viset med separationer. Efter den sista händelsen på ön måste man ju ändå fråga sig vad han är för en person egentligen. Om det är de konfliktfyllda separationerna som varit så smärtfyllda för honom, och som han upplevt så orättvisa, att han till sist bränt en säkring och mördat partnern eller om det är hans person som skapat separationerna och konflikterna. Eller bägge.

I bakgrunden kan hans barndom ha stor betydelse med föräldrarnas skilsmässa och hans och moderns flytt till Jönköping. Undrar om hans äldre syskon flyttade med? Han kanske lider av svår separationsångest som ett av sina symptom. Finns mer att undra, men av hygienskäl här på forumet lämnar vi de anhöriga utanför.

Tro inte att jag försvarar honom, jag försöker förstå. Även gängkriminella har en bakgrund som lett fram till deras val. Den är intressant, tycker jag, men de ska ändå plockas av gatan och är de farliga behöver de inte släppas ut heller. Mord kan inte förlåtas. Vi får föröka lära oss något om vad som lett fram till en händelse även om orsakerna alltid är individuella och sällan enkla.

Korta, enkla svar tror jag helt enkelt inte på.
Citera
2026-08-10, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Liten man, mycket komplex och hävdelsebehov. Har gömt sig bakom en fin fasad av att vara konstvetare och sen sett till att ordna sig en fin lägenhet på ett rövigt sätt.
Han har aldrig känt att han ändå riktigt platsar i överklass eller i konsteliten heller egentligen.

Tro fan att man har mindrevärdeskomplex om man kommer från Lidköping! It's a feature, not a bug!

Gubben ser ganska "alkoholsliten" ut för sin ålder, tog till flaskan & mördade henne spontant. Vid ett planerat mord han han inte hängt i vattnet och försökt "gömma sig" för polisen. Det verkar rätt random.
Citera
2026-08-10, 17:34
Avslutad
Citat:

Inte mig du frågade men,

du menar att den nu döda kvinnan har hotat eller svårt misshandlat den nu häktade MGM…? när han fredade sig råkade hon snubbla på mot kniven tre ggr…?

Det som troligen händer om 10 ev 12 år är att då kan MGM skicka in sin första ansökan om att få straffet omvandlat från livstid till tidsbestämt .
Citera
2026-08-10, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Intressant, vad säger forskningen om orsaker? Begynnande demens?

https://www.uu.se/centrum/nck/kunskapsbank-om-vald/fakta-och-forskning-om-vald/dodligt-vald-i-nara-relationer
Citera
2026-08-10, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Vilka fåniga och mossiga gissningar folk lastar tråden med.

Det är klart att han inte är vare sig konstelit eller överklass. Men vad får folk att tro att han vill vara det?

Vad gäller ”en sån framgångsrik kvinna” så har hon gått ut en juristutbildning och landat ett riktigt bra jobb. Det finns tusentals sådana i Stockholm. Inte heller hon verkar vilja vara överklass eller tillhöra någon elit. Köper en trea i Vasastan och delar en liten sommarstuga med sitt ex.

Varför har folk så svårt att fatta att det inte handlar om kronprinsessan Victoria och en gymägare? Eller Prins Carl Philip och en fotomodell? Där kan vi prata om skillnader både socialt, klassmässigt och socioekonomiskt. Vad jag fattar så har både Vickan och Calle P varsitt bra äktenskap.
Det finns några tusen framgångsrika människor med topplöner och bra utbildning ja, men du är uppenbarligen inte en av dem.
Citera
2026-08-10, 17:39
Medlem
SuraStinas avatar
Spännande anekdot. Vi vet att MGM bor på St Pauligatan på söder. Och vi vet att han propsade på en lägenhet i innerstan när han separerade från exet (lägenhetsbytet) och att många inte dög i hans ögon. Jag tänkte då kolla hur långt han hade till jobbet men det finns ingen adress angiven till konstgalleriet. Kanske av stöldrisk, vad vet jag? Eller om det bara är för 'särskilt inbjudna'. Men när jag läste det här om M3 så slog det mig att det i princip måste ligga på söder, i nån gammal varvslokal eller slakthusområdet.

Om Magasin III - Magasin III https://share.google/Zfc58bjOUwCgvdA0W

Så han ville troligen bo nära jobbet när han krävde lägenhet i innerstan.

Nån nämnde också att han varit i Jaffa (syns på fejjan)- och hans arbetsgivare har galleri där också. Så kanske inte så konstigt att han åkte dit med en del konst som skulle visas där.

När det kommer till stugan som ÅÅ ägde på ön så har jag svårt att hålla med teorin om att han ville förskansa sig av den eller ta över och det var därför han mördade henne. Det är en trist liten sportstuga mitt på ön och det finns ingen landförbindelse. Så dyr kan den inte ha varit, och inte särskilt glamorös heller. Vore kanske annorlunda om det var en Pål Ross-villa med sjötomt (dvs vilja ha statusen, fina fester, stora båtar osv).

Dessutom verkar många i tråden ha missat att han var på ön med ÅÅ i flera dagar innan mordet, och att de sågs solbada på terrassen på måndagen. Min teori är att det var en diskussion som urartade, kanske handlade om exets samägande av stugan (dvs svartsjuka)- att TN ville köpa in sig istället, eller att han tänkt fria på den kommande sommarfesten och ÅÅ sa nej, 'förhållandet känns inte så bra, jag vill avvakta/ att vi tar en paus' eller liknande. Och att han då gick beserk och tog henne av daga.

Vi vet dessutom att barnet med flickvän kom ut på ett planerat besök och hittade ÅÅ 'svårt skadad'. När polisen väl kommit hade hon avlidit. Utan att ha djupare läkarkunskaper vet jag att man kan avlida ganska fort av blodförlust eller organsvikt. Det känns därför inte sannolikt som några skrivit att de druckit under måndagkvällen och börjat bråka och han då haft ihjäl henne. Om hon var lättare skadad borde hon kunnat larma, barrikadera sig eller försöka springa till nån granne. Att hon inte gjorde det tyder på att han knivhögg fort och hon ganska snabbt segnade ner/ blev inkapaciterad, och att TN sprang ganska omgående därifrån. Dock hade han väska, flytväst och handduk med sig (hittades vid den gömda kajaken), så kanske han tog några minuter att roffa åt sig detta i stugan för att han var tillräckligt klartänkt att han gjort nåt väldigt dumt och måste fly innan barnet kom. Sen tog han kajaken (vet inte vems men får gissa på ÅÅs för att springa på måfå och leta flyktbåt när man är blodig mitt på eftermiddagen verkar lite osannolikt) och paddlade iväg till grannön för att trycka under en gran och se/ lyssna in vad som höll på att hända, för att sen kunna planera sin vidare flykt åt motsatt håll från polisen.

Bara mina teorier.
Citera
2026-08-10, 17:40
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnabyhimself
Inte mig du frågade men,

du menar att den nu döda kvinnan har hotat eller svårt misshandlat den nu häktade MGM…? när han fredade sig råkade hon snubbla på mot kniven tre ggr…?

Det som troligen händer om 10 ev 12 år är att då kan MGM skicka in sin första ansökan om att få straffet omvandlat från livstid till tidsbestämt .

Tänkte mer om det var ett dråp "i stundens hetta". Vi vet inte hur alla de skadorna uppkom. Men visst, det kan mycket väl vara grovt, d.v.s mord och livstid.

Almanackan får sträcka sig till år 2045 då.
Citera
2026-08-10, 17:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Eftersom hon hade skador av både trubbigt och vasst våld så har väl dödandet pågått en stund vilket förhoppningsvis kan ses som försvårande och ge ett högre straff.

Ja, det kan du mycket väl ha rätt i. Om alla de skadorna uppkom vid det tillfället.

Sätt år 2045 på cellalmanackan då!
Senast redigerad av Dalulven 2026-08-10 kl. 17:47.
Citera
2026-08-10, 17:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstBannow83
Intressant fram tlll sista stycket. Vilken j*vla rapparkalja. När påstod en misstänkt mördare senast minnesförlust för att skona de anhöriga. Om något vill väl anhöriga ha klarhet i varför. Du låter som att du läst 10 böcker om kriminalpsykologi, missförstått hälften och rört ihop den andra hälften med en Netflix serie du sett på fyllan.

Vilken trevlig ton du har! Jag kan kontra med att dina karaktärsanalyser av TN inte imponerar på mig heller. De verkar sprungna ur ilska och något behov (från någonting i ditt eget inre själsliv I would guess) att förminska hans sociala och ekonomiska status före mordet så mycket det går. En typ av "analys" som väl dock varken kräver de 10 böckerna om kriminalpsykologi eller för mycket Netflixtittande. (Låt bli i att särskriva "Netflix serie" dock om du vill framstå som mer seriös ur ett intellektuellt perspektiv )

Du verkar inte heller ha förmågan att inse (stereotypt tänkande, grund psykologisk förmåga?) att "mystisk blackout" faktiskt är en förklaring, även om du och jag förstår att den har låg sannolikhet, även om vi lägger in alkohol/droger i scenariot. Det naturliga psykologiska försvaret hos anhöriga till en misstänkt mördare är förstås att först inte vilja tro det. Om man sen blir tvungen att medge för sig själv hur det faktiskt förhåller sig så är nästa försvar att det finns rimliga ursäkter. Sonen/mannen/pappan blev attackerade själv. Han blev provocerad. Eller: Han var sjuk och kunde inte rå för sina handlingar p.g.a. det.

Att säga "Jag minns ingenting" kan också fungera som ett sätt att undkomma jobbiga frågor från anhöriga. Minns jag inte kan jag ju bara skaka av mig deras "Varför?" Och i bästa fall kan vi kanske hitta en gemensam världsbild där jag åtminstone framstår som relativt skuldfri och tillsammans må lite bättre av den.

Sen är det naturligtvis så att precis som i det mer normala livet så kan människor handla både i egenintresse och omsorg av andra. Långt ifrån alla mördare är narcissistiska sociopater, även om de försöker undkomma ansvar för sitt brott. Som vi andra har de olika sidor i sin personlighet. Tror du något annat är det nog du som borde läsa de där 10 böckerna om kriminalpsykologi (Och Nej, jag tror inte jag sett en enda "True crime" på Netflix)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in