2026-08-10, 14:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Fullkornspasta var en hype, inte en trend. Alltså ett försök till att göra det trendigt men konsumenterna köpte det inte.
Som jag sade, så blev det en trend/hype med GI, och där var fullkornspasta något som var ryggraden för hela pasta sektionen då.
Och skulle säga främst GI och de som försökte sig på GI, en annan som inte försökte detta testa ett par ggr.
Och insåg att det inte funkade till de rätter man normalt gjorde till samma pasta av den vanliga varianten.
En fullkornspasta har jag testat som var riktig god(Som i riktig god då, och inte trots omständigheterna.), men såg den bara en gång och kom aldrig tillbaka.
Detta var rätt nära vågen av GI.

Som jag sade till annan innan, det blev lite tragiskt med andra pasta sorter som de kastade ut för ge vika till fullkorns pastan.
En var malfadine, som kom tillbaka för ett gäng år sedan.
Citera
2026-08-10, 14:56
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Som jag sade, så blev det en trend/hype med GI, och där var fullkornspasta något som var ryggraden för hela pasta sektionen då.
Och skulle säga främst GI och de som försökte sig på GI, en annan som inte försökte detta testa ett par ggr.
Och insåg att det inte funkade till de rätter man normalt gjorde till samma pasta av den vanliga varianten.
En fullkornspasta har jag testat som var riktig god(Som i riktig god då, och inte trots omständigheterna.), men såg den bara en gång och kom aldrig tillbaka.
Detta var rätt nära vågen av GI.

Som jag sade till annan innan, det blev lite tragiskt med andra pasta sorter som de kastade ut för ge vika till fullkorns pastan.
En var malfadine, som kom tillbaka för ett gäng år sedan.
GI var absolut en trend, fullkornspasta försökte ta rygg på det med lyckades inte.
Citera
2026-08-10, 14:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Du minns fel.
Du kan inte presentera en enda länk som visar att fullkornspasta var en trend.
Jag har personlig erfarenhet och hur stora sektioner med vanlig ljus pasta försvann, och ersattes av fullkornspasta.

Och om man inte kallar en så dramatisk förvandling för en trend eller hype, trend känns nog mer passande, för den höll i sig länge.
Så vart kom det ifrån, för vanlig pasta sålde bra, så varför ta bort massa pastasorter?

Har jag länk, ne, men jag vet vad som skedde och för jag stod där och såg omvandlingen och tokigheterna GI förde med sig.
Citera
2026-08-10, 15:01
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
GI var absolut en trend, fullkornspasta försökte ta rygg på det med lyckades inte.
De tappade helt klart, för folk gjorde som jag, och upptäckte rätterna man åt med vanlig pasta funkade inte alls med fullkorns pasta.
Hade man möjligtvis haft medföljande och passande rätter, så kanske det gått bättre för den pastan.
Jag tror jag kanske ätit 1-2kg sån pasta bara, för så illa var det med existerande rätter.

Och eftersom jag har selektiv blick för sånt jag redan ratat, så ska jag vara ärlig och säga jag vet inte ens hur mycket fullkorns pasta det finns kvar i affärerna.
Men om jag tänker på det, så ska jag titta på mitt willys och se hur det ser ut där, och om jag kommer ihåg främst.
Citera
2026-08-10, 15:04
Avslutad
Citat:
Jag har personlig erfarenhet och hur stora sektioner med vanlig ljus pasta försvann, och ersattes av fullkornspasta.

Och om man inte kallar en så dramatisk förvandling för en trend eller hype, trend känns nog mer passande, för den höll i sig länge.
Så vart kom det ifrån, för vanlig pasta sålde bra, så varför ta bort massa pastasorter?

Har jag länk, ne, men jag vet vad som skedde och för jag stod där och såg omvandlingen och tokigheterna GI förde med sig.

Det har aldrig någonsin varit trendigt att äta fullkornspasta.
Citera
2026-08-10, 15:19
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det har aldrig någonsin varit trendigt att äta fullkornspasta.
Visst var det detta, och med GI.
Tror du inte det är en trend och när de river ur stora sektioner av vanlig pasta och ersätter med fullkornspasta som varar säkerligen i 5år i oförminskad mängd?

Jag ratade det rätt snabbt, utom den enda jag tyckt vad riktig god och före detta startade, som jag tyvärr aldrig så igen.
Den hade jag gärna ätit många ggr till, de andra, nej, de var hemska för pastarätter som vi normalt gör.
Citera
2026-08-10, 15:25
Avslutad
Citat:
Visst var det detta, och med GI.
Tror du inte det är en trend och när de river ur stora sektioner av vanlig pasta och ersätter med fullkornspasta som varar säkerligen i 5år i oförminskad mängd?

Jag ratade det rätt snabbt, utom den enda jag tyckt vad riktig god och före detta startade, som jag tyvärr aldrig så igen.
Den hade jag gärna ätit många ggr till, de andra, nej, de var hemska för pastarätter som vi normalt gör.

Nej.
Att livmedelsbolagen vill sälja på oss en produkt betyder inte att den är trendig.

Fullkornspasta fäste aldrig hos konsumenterna, så någon trend blev det inte.
Citera
2026-08-10, 15:27
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Nej.
Att livmedelsbolagen vill sälja på oss en produkt betyder inte att den är trendig.

Finns det ens att köpa längre i butikerna?
Citera
2026-08-10, 15:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung

Ja, det gör det.
Det finns säkert många som tycker det är ett bra sätt att få i sig kostfibrer.
Och i offentliga kök är det ofta ett krav att byta ut ’vanlig’ pasta mot fullkorn.
Citera
2026-08-10, 15:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Nej.

Jag som levde då och var även då aktiv i mat, kan berätta du har fel.
Men också de som bara skulle testa, gjorde som jag och gav upp det, och för rätterna passade inte till denna pasta.

Men jo, det var en mycket stor trend med GI då, och där var fullkornspasta en fundamental sak.
Finns liksom inget du kan säga som kan ändra detta, I N G E T !
Som tur var så minskade hyllorna, och jag tror det finns ett litet utbud kvar, men tror bara, har som sagt vad inte tänkt på det på mycket länge.
Är bara glad att gamla pasta sorter som försvann har kommit tillbaka, och även en del nya kommit till.
Och det hade aldrig skett om fullkornspastan hade fortsatt och blivit vardag.
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Jag tror någon, men jag har en jävla förmåga att sortera bort det jag är ointresserad av.
Men lovat jag ska titta när jag kommer till mitt willlys och om det finns något kvar, och det viktiga då om jag kommer ihåg det när jag är i affären.

Sökte på willys, det är inte samma att min affär har, för deras sökningar bryr sig inte om att kolla just din affär.
Men på söket, så finns 5st fullkornspasta kvar, spagetti, makaroner, penne, fussili, och Conchiglie(Som tydligen ser ut som en gnocciepasta fast lite mindre.)
Dock inte full fullkorn, utan 55% fullkorns durum.
Aldrig testat, och kommer inte heller göra.
Citera
2026-08-10, 15:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ja, det gör det.
Det finns säkert många som tycker det är ett bra sätt att få i sig kostfibrer.
Och i offentliga kök är det ofta ett krav att byta ut ’vanlig’ pasta mot fullkorn.
Jag tror det mer handlar om en del som kört GI fortsätter med det.
För GI var en stor sak, men ersattes rätt snabbt senare av andra mer långsamma kolhydrats dieter, och sen en bit längre fram med dieter som hade mindre kolhdyrater helt och hållet, och sen nästan inga vid LCHF.
Citera
2026-08-10, 16:01
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General-snus
Siden kalsonger var trendigt när jag var ung , riktigt jävla oskönt

De smakade inte bra..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto