2026-08-10, 16:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag som levde då och var även då aktiv i mat, kan berätta du har fel.
Men också de som bara skulle testa, gjorde som jag och gav upp det, och för rätterna passade inte till denna pasta.

Men jo, det var en mycket stor trend med GI då, och där var fullkornspasta en fundamental sak.
Finns liksom inget du kan säga som kan ändra detta, I N G E T !
Som tur var så minskade hyllorna, och jag tror det finns ett litet utbud kvar, men tror bara, har som sagt vad inte tänkt på det på mycket länge.
Är bara glad att gamla pasta sorter som försvann har kommit tillbaka, och även en del nya kommit till.
Och det hade aldrig skett om fullkornspastan hade fortsatt och blivit vardag.

Jag tror någon, men jag har en jävla förmåga att sortera bort det jag är ointresserad av.
Men lovat jag ska titta när jag kommer till mitt willlys och om det finns något kvar, och det viktiga då om jag kommer ihåg det när jag är i affären.

Sökte på willys, det är inte samma att min affär har, för deras sökningar bryr sig inte om att kolla just din affär.
Men på söket, så finns 5st fullkornspasta kvar, spagetti, makaroner, penne, fussili, och Conchiglie(Som tydligen ser ut som en gnocciepasta fast lite mindre.)
Dock inte full fullkorn, utan 55% fullkorns durum.
Aldrig testat, och kommer inte heller göra.

Jag var också i allra högsta grad med då, och var var högst aktiv inom krog-, livsmedels- och retailbranschen.

Det finns INGET du kan göra för att göra så att fullkornspasta någonsin har varit trendigt.
Du kan inte komma med en enda trovärdig källa på att fullkornspasta har varit en trend.
Förrutom då att du såg det i butiken, men det räknas liksom inte.
Citera
2026-08-10, 16:09
Avslutad
Citat:
Jag tror det mer handlar om en del som kört GI fortsätter med det.
För GI var en stor sak, men ersattes rätt snabbt senare av andra mer långsamma kolhydrats dieter, och sen en bit längre fram med dieter som hade mindre kolhdyrater helt och hållet, och sen nästan inga vid LCHF.

Det du skriver om är mitt jobb, och jag är jävligt bra på det.
Idag äter man fullkornspasta för stt få i sig mer kostfibrer.
Dom största trenderna idag gällande hälsosam- och funktionsmat är just kostfibrer tillsammans med protein.

Men även om häsotrenden är stark så är inte alla produkter som förknippas med det trendiga.
Citera
2026-08-10, 16:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Jag var också i allra högsta grad med då, och var var högst aktiv inom krog-, livsmedels- och retailbranschen.

Det finns INGET du kan göra för att göra så att fullkornspasta någonsin har varit trendigt.
Du kan inte komma med en enda trovärdig källa på att fullkornspasta har varit en trend.
Förrutom då att du såg det i butiken, men det räknas liksom inte.
GI var, och där följde fullkornspastan med i.

Och om du var med, hur faan har du missat detta?
Citat:
Det du skriver om är mitt jobb, och jag är jävligt bra på det.
Idag äter man fullkornspasta för stt få i sig mer kostfibrer.
Dom största trenderna idag gällande hälsosam- och funktionsmat är just kostfibrer tillsammans med protein.

Men även om häsotrenden är stark så är inte alla produkter som förknippas med det trendiga.
Kan vara så att en del äter det för fibrer, inget jag säger emot alls.
Men tror också varför det lever kvar också är för en del har aldrig slutat använda GI, eller återkommit till det stundtals.
Citera
2026-08-10, 16:17
Avslutad
Citat:
GI var, och där följde fullkornspastan med i.

Och om du var med, hur faan har du missat detta?

Att räkna GI var absolut en hälsotrend, men fullkornspasta var inte en mattrend.
Citera
2026-08-10, 16:21
Medlem
klybans avatar
Citat:
Att räkna GI var absolut en hälsotrend, men fullkornspasta var inte en mattrend.
För GI var det fundamentalt med fullkornspasta, och följde med mattrenden med GI.
Och kalla det för hälsotrend ändrar inte att ingredienserna blev också en trend i maten.

Kommer du ihåg när vi hade då långa hyllor med olika pasta, och sen slet de mer eller mindre ut 30% av hyllorna och ersätta med denna hemska pasta?
Det gick kanske inte snabbt direkt, men sen bara det exploderade.

Men eftersom jag insåg det är inte gott, så brydde jag mig inte ens om den sektionen, mer än ibland när jag saknade mer annorlunda pastasorter.
Som idag en del kommit tillbaka, och mer nya som inte ens fanns då.
Citera
2026-08-10, 16:30
Avslutad
Citat:
För GI var det fundamentalt med fullkornspasta, och följde med mattrenden med GI.
Och kalla det för hälsotrend ändrar inte att ingredienserna blev också en trend i maten.

Kommer du ihåg när vi hade då långa hyllor med olika pasta, och sen slet de mer eller mindre ut 30% av hyllorna och ersätta med denna hemska pasta?
Det gick kanske inte snabbt direkt, men sen bara det exploderade.

Men eftersom jag insåg det är inte gott, så brydde jag mig inte ens om den sektionen, mer än ibland när jag saknade mer annorlunda pastasorter.
Som idag en del kommit tillbaka, och mer nya som inte ens fanns då.

Alla andra tyckte precis som du, det var därför fullkornspasta aldrig blev trendigt.
Jag kan lova att du inte hittade fullkornspasta på en enda trendig krogmeny.
Citera
2026-08-10, 16:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Alla andra tyckte precis som du, det var därför fullkornspasta aldrig blev trendigt.
Jag kan lova att du inte hittade fullkornspasta på en enda trendig krogmeny.
Går sällan till restauranger, ens under den tiden det var en trend.
Då jag är så bra på egen mat att jag inte känner ett behov ens.(Och inte för de inte gör väldigt god mat, men att jag uppskattar min mycket, och är bra billigare.)

Så tyvärr så vet jag inte hur de såg ut.
Men misstänker att de måste insett snabbt att normala pastarätter inte ens funkade med den alls, som jag och många andra.

Ta bara om carbonara som är igång nu, den skulle smaka hemskt med fullkornspasta

Sen utan tvekan var det en trend, men hur länge inte en aning, för jag zonade ut från den nästan omgående.
Men några år minst måste hyllorna varit en hel del av den pastan.

testat malfadine pastan och med vad.
En intressant sak att den skulle inte alls göra sig bort med en riktig kladdig carbonara, även om jag aldrig testat.
Men carbonara är så god med spagetti, så bryr mig inte om någon annan pasta där.
Citera
2026-08-10, 16:47
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snakewatch
Valfritt myllimäkis recept. Total hoax och man undrar om han är ärlig med hur han får till rätten.
Jag känner att jag delvis måste försvara Myllimäkis heder men du har en poäng i att både hans beskrivningar och mängder känns lite slarviga. Oerhört duktiga fotografer och vackra bilder i böckerna.

Många av hans recept har blivit återkommande hos mig men jag tror det enda receptet jag inte ändrat mängderna på är gulaschen alla andra får man laga det en gång och ofta dra ned lite på vissa av kryddorna och ofta öka mängden kött och protein.

Ett annat problem är att det sällan framgår om mängderna för kryddor som finns både som hela och malda är uppmätta före eller efter stötning eller om de ens ska stötas.

Hmmm... du har en poäng...
Citera
2026-08-10, 17:00
Medlem
Mullrets avatar
Första gången jag gjorde ( slog en ) bearnaise.

Blev pyton.

Nu går det som på räls.
Citera
2026-08-10, 17:15
Medlem
Prövade såna där Fluffy Pancakes eller vad de heter som är en trend bland ungdomar.

500 spänn för två portioner(2 pannkakor per portion) och två dryckor. Tog 90 minuter att få dom efter beställning. Man betalade innan hade jag givetvis gått därifrån.

Och de var inte ens i närheten av de godaste pannkakor jag ätit
Citera
2026-08-10, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreyse
Säger bara: Den största "hoaxen" är Air-Fryern! Förklara för mig EXAKT vad den gör för magiskt som inte en vanlig hederlig varmluftsugn gör? Det är värme och luft= Varmluftsugn! Stor ful, bökig, rymmer lite. Ändå lovprisar många denna tingest som om det vore något magiskt som händer där inuti som inte är precis samma.
Den som lanserade denna sak måste ha blivit "århundradets säljare" En mojäng som inte tillför ett skit!
Praktiskt att kunna köra pommesen samtidigt som något annat går i ugnen för tillfället. Som en kompakt extraugn.
Citera
2026-08-10, 17:29
Medlem
zombie-nations avatar
Vet inte om det är en nättrend eller riktig. Att man ska piffa upp sina snabbnudlar till förbannelse. På sin höjd slänger man i ett ägg. Men påssmaken slår igenom allt så det kommer alltid smaka samma.

Antingen gör man en hemlagad rätt med nudlar som inte är snabbnudlar. Eller också gör man snabbnudlar bara med kryddpåsen som ingår. Ett mellanting blir bara äckligt. Och onödigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in